کد خبر: ۶۰۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۷ 11 July 2015
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد،متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری ام اس، نوعی بیماری خود ایمنی است که در اثر واکنش سیستم ایمنی خود بدن نسبت به نورون های یا سلول های مغزی ایجاد می شود.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری ام اس، نوعی بیماری خود ایمنی است که در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به نورون های یا سلول های مغزی ایجاد می شود.
 دکتر احسان یعقوبی با اشاره به اینکه بیماری ام اس از شایعترین علت ناتوانی در افراد جوان محسوب می شود، افزود: روز به روز اطلاعات ما در مورد این بیماری در حال گسترش است ولی متاسفانه هنوز علت دقیقی برای بیماری ام اس نتوانستیم کشف نماییم.
وی اضافه کرد: بیماری ام اس نه علت عفونی دارد و نه از طریق تماس قابل انتقال است.
بیشترین شیوع بیماری ام اس در چه کسانی است؟
دکتر یعقوبی با بیان اینکه شیوع بیماری ام اس در افراد جوان (بیشترین سن ۲۰ تا ۳۰ سال) و شهرنشین بیشتر از افراد مسن و روستایی است، اظهار داشت: همچنین شیوع این بیماری در زنان نسبت به مردان، روز به روز در حال افزایش است.
وی ادامه داد: به طوری که طبق آمار در دهه گذشته، در زنان ۱ و نیم برابر مردان بوده ولی الان این آمار به ۲ و نیم برابر رسیده است.(یعنی به ازای هر مرد، ۲ و نیم زن ام اس دارد.)
وی یادآور شد: بیماری ام اس در همه جا دیده می شود و مربوط به منطقه جغرافیایی خاصی نیست، اما در مناطقی که میزان تشعشعات نور خورشید کمتر باشد، شیوع آن نیز بیشتر است و در بین افراد سیاهپوست، شیوع کمتری نسبت به افراد سفید پوست دارد.
دکتر یعقوبی افزود: همچنین در افرادی که سطح رفاه بیشتری دارند، شیوع بیماری ام اس نیز بیشتر است.
ام اس قابل پیشگیری نیست!
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: متاسفانه بیماری ام اس قابل پیشگیری نیست، یعنی علائم هشدار دهنده ای ندارد و بیماری قابل انتقالی هم نیست.(یکی از افراد خانواده یا دوستان داشته باشد، خطری برای بقیه ندارد)
شایعترین علامت بیماری ام اس
وی با اشاره به اینکه شایع ترین علامت بیماری ام اس خود را، به صورت بی حسی ثابت یک ناحیه از بدن است، افزود: بی حسی های گذرا، نشانه بیماری ام اس نیست، مثلا اگر فردی دچار بی حسی در ناحیه ای از بدن مانند صورت و پوست در حد چند دقیقه یا چند ثانیه شود، جای نگرانی ندارد و علامت این بیماری نیست.
کاهش ثابت بینایی چشم؛ از علائم بیماری ام اس
دکتر یعقوبی کاهش بینایی ثابت یک چشم ر از دیگر علائم بیماری ام اس عنوان و تصریح کرد: کاهش بینایی یکی یا دو تا چشم به صورت گذرا یا اینکه جلو چشمان سیاهی رود، نشانی از بیماری ام اس نیست، زیرا این بیماری در صورت تاثیر بر چشم، کاهش بینایی بصورت مداوم و ثابت است که ممکن است بیش از یک روز و یا حتی ممکن است تا یک ماه نیز ادامه پیدا کند.

بیمای ام اس درد ندارد!
وی تاکید کرد: ممکن است در طول بیماری فرد از درد قسمت های مختلف بدن گلایه داشته باشد، ولی به ندرت دیده می شود که ام اس با سردرد، کمردرد یا درد خود را نشان دهد، بنابراین اگر در یک قسمت از بدن درد دارید نگران بیماری ام اس نباشید.
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: متاسفانه بیماری ام اس می تواند تمام قسمت های سیستم عصبی بدن، از عصب های بینایی گرفته تا قسمت های نخاعی و عصب های مربوط به مثانه و روده را درگیر کند.
دکتر یعقوبی در ادامه گفت: بنابراین بیماری ام اس، تظاهرات مختلف و متنوعی می تواند داشته که تشخیص این تظاهرات مربوط به بیماری ام اس یا اینکه ارتباطی به سایر بیماری ها داشته، به عهده پزشک متخصص است.
وی با بیان اینکه ترس زیادی از بیماری ام اس در جامعه ایجاد شده و افراد با علائم و شکایت های خیلی بی ربطی از این بیماری، مانند (سردرد، استرس و اضطراب) مراجعه می نمایند، تاکید کرد: نگران این مسائل نباشید، ام اس می تواند علائم عصبی در طول بیماری داشته باشد، بنابراین اضطراب، افسردگی و ناراحتی در فردی نمی تواند دلیلی بر بیماری ام اس باشد.
دکتر یعقوبی بیان کرد: خوشبختانه امروزه شاهد گسترش درمان های موجود در حیطه بیماری ام اس هستیم، به طوری که الان نسبت به ۵ سال پیش، تعداد داروهایی که وجود دارد ۲ برابر شده است.
درمان های موجود برای درمان بیماری ام اس، داروهای سرکوب کننده هستند!
وی در ادامه اظهار داشت: درمان های موجود برای درمان بیماری ام اس، داروهای برطرف کننده ی بیماری نیستند، بلکه فقط "داروهای سرکوب کننده ی” بیماری هسند، یعنی "فقط از پیشرفت بیماری ام اس جلوگیری” می کنند.
دکتر یعقوبیان اضافه کرد: پس اگر تشخیص بیماری ام اس در فردی گذاشته شد، باید تا سال های سال (حداقل تا چندین سال)، داروهای مربوط به بیماری ام اس استفاده نماید تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در همین راستا ادامه داد: ام اس درمان قطعی ندارد، ولی در حال حاضر تنوع خیلی زیادی از داروهای سرکوب کننده بیماری در کشور و استان داریم که می توانیم از آنها استفاده نماییم.
داروهای تزریقی و خوراکی، برای پیشگیری از بیماری ام اس استفاده می شوند
وی با بیان اینکه هم "داروهای تزریقی و هم خوراکی” برای پیشگیری از بیماری ام اس وجود دارد، اظهار داشت: داروهای خوراکی با اینکه راحت تر استفاده می شوند، متاسفانه عوارض بیشتری نسبت به داروهای تزریقی دارند، بنابراین ما سعی می کنیم با داروهای تزیقی درمان را شروع نماییم و درصورتی که این داروها جواب نداد از داروهای خوراکی اسفاده می کنیم.
پیش آگهی بیماری ام اس نسبتا خوب است!
دکتر یعقوبی اضافه کرد: در حای حاضر پیش آگهی بیماری ام اس نسبتا خوب هست، افرادی که جدیدا به بیماری ام اس مبتلا شده اند، اوضاع بدنی و جسمی بهتری نسبت به بیماران قدیمی این بیماری دارند، زیرا داروهای بهتری برای درمان این بیماری وجود دارد که قابل استفاده هستند.
این پزشک متخصص اذعان داشت: مواد خوراکی تاثیری بر پیشرفت بیماری ام اس ندارد.
وی یادآور شد: امیدوایم با گسترش علم ما نسبت به بیماری ام اس، بتوانیم روز به روز از داروهای جدیدتری استفاده و از پیشرفت بیماری جلوگیری نماییم و انشالا یک روزی درمان قطعی برای این بیماری پیدا کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار