فرامرز پژوه فعال سیاسی، اجتماعی و کارشناس حوزه نفت، گاز و انرژی طی یادداشتی به بودجه سازمان اوقاف و امور خیریه ، سازمانی که می‌تواند همیار دولت و مردم باشد، اما خود بعنوان یک سازمان بودجه بگیر یکی از عوامل ایجاد تورم در کشور است، پرداخت.
کد خبر: ۱۱۷۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲ 29 June 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، فرامرز پژوه فعال سیاسی، اجتماعی و کارشناس حوزه نفت، گاز و انرژی طی یادداشتی به بودجه سازمان اوقاف و امور خیریه ، سازمانی که می‌تواند همیار دولت و مردم باشد، اما خود بعنوان یک سازمان بودجه بگیر یکی از عوامل ایجاد تورم در کشور است، پرداخت.

مقدمه:

سازمان اوقاف و امور خیریه سازمانی شبه‌دولتی است که مدیریت کلیهامامزادگان و موقوفات فاقد متولی کشور را در اختیار دارد. حوزه فعالیتاین سازمان شامل مدیریت موقوفات عام فاقد متولی، موقوفات خاصه و اماکن مذهبی اسلامی، اثلاث باقیه و بقعه‌های متبرکه، همچنینمحبوسات، نذور، صدقات و هر مال دیگری که به غیر از عنوان وقف برایامور عام‌المنفعه و خیریه اختصاص یافته و نیز اداره مؤسسات و انجمن‌های خیریه است.

مطابق آمارهای اعلام شده از جلسه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، این سازمان علاوه بر درآمد بالا، دارای منابع مالی و املاک فراواناست. اختصاص بودجه به این سازمان که خود میتواند همیار دولت باشد، نشاندهنده ساختار مدیریت ضعیف و یا به اصطلاح ساختار سیستم دولتی در این سازمان باشد. میزان بودجه اختصاص داده شده به این سازمان طی پنج سال اخیر با داشتن 2401 کارمند در شکل‌ 1 نشان داده شده است.  شاید بودجه 1100 میلیارد تومانی در سال 1402 در مقایسه با بودجه کل کشور مبلغ ناچیزی باشد، اما این بودجه می‌تواند در بخش صنعت و یا فعال‌سازی بخشی از پروژه‌های عمرانی کمک شایانی نماید.

 
 
 

شکل 1: بودجه اختصاص یافته به سازمان اوقاف و امور خیریه در پنج سال اخیر (هزار میلیارد ریال)

نتیجه‌گیری:

دولت و نمایندگان محترم مجلس باید پاسخگو باشند که چرا سازمانی با ثروت و منابع هنگفت و برخورداری از معافیتهای مالیاتی که میتواند در شرایط اقتصادی کنونی و تحریمهای ظالمانه غرب به یاری و کمک دولت بیاید، به یک سربار تبدیل شده و باعث ایجاد تورم بیشتر در کشور شده است.

این سازمان میتواند با مدیریت بهینه منابع خود و اجرای صحیح وظایفش، نه تنها باری از دوش دولت و ملت بردارد بلکه در بهبود شرایط وضعیت اقتصادی کشور نیز نقش موثری ایفا کند. لذا از مسئولین محترم تقاضا میشود تا با نظارت دقیق تر و ارزیابی عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه، از امکانات و منابع این سازمان به نحو احسن استفاده شود تا بودجه‌ای که به آن اختصاص داده می‌شود بطور موثر‌تر و کارامد‌تری بکارگرفته شود.

 

fpazhooh@gmail.com -09173428354 

2

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدی
|
United States of America
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
واقعا جای تامل داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار