با توجه به نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و کشیده شدن آن به دور دوم ، نتایج آن حاوی نکات قابل تامل و بعضا جالبی برای کهگیلویه و بویراحمدی‌ها بود.
کد خبر: ۱۱۷۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱ 29 June 2024

با توجه به نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و کشیده شدن آن به دور دوم باید اکنون گفت، مرحله اول انتخابات پایان یافته و نتایج آن حاوی نکات قابل تامل و بعضا جالبی برای کهگیلویه و بویراحمدی‌ها بود.
نکته قابل تامل مشارکت!
نکته اول در بحث آمار مشارکت است که افت بسیار شدیدی را نشان می‌دهد. بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات، در مجموع ۴۹.۳ درصد واجدان شرایط استان در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت داشته اند. یعنی حدود نیمی از واجدان شرایط و این می‌تواند ناشی از دو دلیل باشد اول اینکه انتخابات شورا و حساسیت‌های پیرامون آن که باعث مشارکت بالاتری می‌شد و همزمانی آن با انتخابات ریاست جمهوری در ادوار قبل به نوعی عامل مهمی در افزایش مشارکت بوده است و نکته دیگر اینکه عده‌ای بر این عقیده هستند که عدم مشارکت بالا نشانه‌ای از نارضایتی‌ها از وضعیت معیشتی و حتی برخی فراتر رفته و این مشارکت پایین را نشانه نه به حاکمیت تعبیر می‌کنند.
جزئیات اماری شرکت کنندگان!
سید جواد جواد هاشمی مهر معاون سیاسی امنیتی استاندار که به میان خبرنگاران آمده بود، با بیان اینکه همه فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری به درستی انجام گرفت و هیچ‌گونه مشکلی در روند انتخابات ایجاد نشد، اظهار کرد: ۵۸۰ هزار نفر واجد شرایط در استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم که ۸۳۵ شعبه اخذ رأی سیار و ثابت (شهری و روستایی) کار جمع‌آوری آراء مردم را انجام می‌دادند.

رئیس ستاد انتخابات استان ادامه داد: تعداد تعرفه مصرفی ۲۹۱ هزار و ۳۸۳ عدد بوده و تعداد آراء مأخوذه ۲۸۸ هزار و ۹۳۷ رأی بوده است.

هاشمی گفت: تعداد آراء صحیح ۲۸۲ هزار و ۲۱۸ رأی بود و تعداد آراء باطله شش هزار و ۷۱۹ مورد است.

رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استعلام فوتی و تکراری صفر بوده و استعلام آنلاین ۹۸.۳ درصد بوده و همچنین استعلام آفلاین ۱.۷ درصد بوده است.
آمار معنادار رای به کاندیداها!
هاشمی مهر در ادامه جزئیات دیگری از آرای ماخوذه به تفکیک رای کسب شده توسط کاندیدا‌ها را بیان کرد و گفت: از مجموع آرا صحیح مسعود پزشکیان ۱۲۳ هزار و ۲۴۰ رأی معادل ۴۰ درصد، آقای سعید جلیلی ۱۰۲ هزار و ۱۱۲ رأی معادل ۳۹ درصد، آقای قالیباف ۵۵ هزار و ۳۴۸ رأی معادل ۱۸ درصد و آقای پورمحمدی با هزار و ۵۱۸ رأی، یک درصد آراء را کسب کردند.
نکته مهم در تجزیه و تحلیل آرای اعلام شده، به سه حوزه انتخابیه استان بنابر تقسیم حوزه نمایندگی مجلس است که تقریبا هر سه نماینده در تکرار موفقیت در انتخابات مجلس، اینبار چندان توفیقی در کسب آرا برای کاندید مورد حمایت خود در انتخابات ریاست جمهوری نداشتند که جای تامل است.
به نظر می‌رسد، رای دهندگان در تصمیم گیری‌های سیاسی خود تفاوت زیادی بین رای نمایندگی مجلس با رای ریاست جمهوری قائل‌اند و چندان توجهی به موضع گیری نمایندگان ندارند. شاهد این تحلیل آمار عجیب رای جلیلی در زادگاه تاجگردون یعنی باشت است که در واقع کاندید مورد حمایت تاجگردون در این شهرستان به معنای واقعی بازنده بود یا آرای جلیلی و پزشکیان در حوزه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده که عملا شکست سنگین کاندید مورد حمایت سید محمد موحد بود.

و در پایان باید به این نکته مهم توجه داشت، آرای عامه مردم در انتخابات اخیر و مشابه بیش از آنکه گرفتار سمت و سو دهی سیاسیون و یا نمایندگان مجلس باشد، تحت تاثیر تصمیمات شخصی، گا‌ها حزبی و بنابر شرایط کاندیدا‌ها است و نمی‌توان آرای مردمی را جناحی مطلق و یا بر اساس حمایت از نمایندگان مجلس تحلیل و تفسیر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار