کد خبر: ۶۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱ 20 July 2015
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه گفت: در حالی که برخی از گونه های جانوری از جمله کل و بز و قوچ در منطقه خاییز نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است اما دو گونه پرنده شکاری بهری و شاهین در این منطقه در خطر انقراض قرار دارند.
علی پور به پرواز این گونه‌های شکاری تا خارج از منطقه حفاظت شده برای یافتن غذا اشاره کرد و افزود: برخی از سودجویان این دو گونه پرنده شکاری را به دام می اندازند و به برخی از دلالان می فروشند.
وی کمبود محیط بان را از مهمترین مشکلات منطقه حفاظت شده خائیز عنوان کرد و افزود: در مناطق کوهستانی به ازای هر هزار هکتار و در مناطق دشتی و تپه ماهوری به ازای هر سه هزار هکتار باید یک محیط بان وجود داشته باشد اما منطقه خائیز با این استاندارد فاصله زیادی دارد.
علیپور، چرای بیش از حد دام‌ها، تخریب مراتع و قطع درختان برای تولید زغال را از دیگر مشکلات این منطقه بیان کرد و گفت: در صورت توجه ویژه به حفاظت از این منطقه زیست محیطی در سایه تلاش شبانه روزی ماموران محیط زیست تنوع گسترده گیاهی و جانوری را هرساله در این منطقه شاهد خواهیم بود.
خاییز با ۳۳ هزار هکتار وسعت، در سال ۱۳۷۷ در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت، از آنجا که این منطقه در حدفاصل شهرستان های گچساران، بهبهان ( از توابع خوزستان ) و کهگیلویه قرار دارد، حفاظت از آن به عهده شهرستان کهگیلویه قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار