مجریان و منادیان قانونمند کردن شهرستان هم باید بپذیرند که این شهرستان از مرکز تا دورترین نقطه آن به شدت وابستگی قومی، خویشاوندی و از همه مهمتر دوستانه دارند بنابراین در رعایت و اجرای قانون باید به گونه‌ای عمل کنند که ضمن رعایت قانون، فضایی ایجاد شود که کمترین آسیب به روح و روان و آینده دانش آموزان و همچنین این روابط قرابتی وارد شود و موجب بدبینی مردم نسبت به همدیگر نشود.
کد خبر: ۱۱۶۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳ 03 June 2024

مدتی است آموزش و پرورش چرام به دلیل رعایت ضوابط و قانون مورد هجمه‌های فراوان عده‌ای خاص قرار می‌گیرد که مشخص نیست این هجمه‌ها ناشی از مسائل شخصی است یا دستورات سازمان یافته از طرف متخلفین یا اتاق‌های فکر خاص! اما در این بین احساس می‌شود که تلاش‌هایی برای سوء استفاده از مشکلات ایجاد شده برای برخی خانواده‌ها و افراد متضرر از اجرای قانون صورت می‌گیرد.
یک سالی است که به دلیل اجرای صریح و بدون چشم پوشی قانون و بخشنامه‌ها، عده‌ای با ادبیات کوچه بازاری و سوء استفاده از مشکلات ایجاد شده برای خانواده‌ها و یا برخی افراد، به هر چیزی توهین می‌کنند و مشخص نیست که آیا در این بین منافع شخصی دارند و یا اینکه سازمان یافته تلاش می‌کنند که همچنان روابط بر ضوابط تاثیر بگذارد؟!
چند موضوع جنجال برانگیز!
چند موضوع جنجال برانگیز در آموزش و پرورش چرام رخ داده که هر چند در همه موارد رعایت ضوابط صورت گرفته، اما در همان موارد رعایت قانون، عده‌ای خاص که متاسفانه بعضا از فرهنگیان هم هستند، آتش بیار معرکه شده و از این اعمال قانون و بخشنامه‌ها، جنجال آفرینی می‌کنند.
در ماجرای برخی تخلفات اداری در آموزش و پرورش این شهرستان مواردی گزارش شد که این موارد پس از مدتی به جنجال و نهایتا توهین برخی افراد خاص به مجریان قانون منجر شد و البته با مدیریت خوب مدیران بالادستی، ضمن پرداختن به گزارشات و اعمال قانون در موارد تخلفی، اما از جنجال آفرینی افراد خاص حاشیه ساز ممانعت شد و تا حدود زیادی ماجرا پایان یافت.
مورد دوم هم بحث اصرار عجیب ورود تلفن همراه از طرف برخی مسئولین به جلسه کنکور بود که پس از مقاومت مجریان برگزاری برای ممانعت از این مورد، باز هم همین افراد حاشیه ساز طرف متخلفین به قانون را گرفتند و خواستار برخورد با فرهنگیان قانون مدار شدند و البته با درایت مدیران آموزش و پرورش و دستگاه قضایی این تیر حاشیه سازان شهرستان چرام باز هم به سنگ خورد!
مورد سوم هم بحث ممانعت از ورود به جلسه آزمون نهایی دانش آموزانی بود که طبق قانون پس از زمان قانونی به حوزه امتحانی مراجعه کرده بودند، اما با اعمال قانون مواجه شدند و متاسفانه این دانش آموزان نتوانستند وارد حوزه امتحانی شوند و ضرر بسیار بزرگی کردند! اما باز هم همان افراد خاص حاشیه ساز برای آموزش و پرورش آتش بیار معرکه و کاسه داغ‌تر از آش شده اند!
عدالت و امنیت دو شاخصه مهم آزمون‌های نهایی
در مورد آزمون نهایی به سبک فعلی چند نکته مهم وجود دارد که متاسفانه به نظر می‌رسد به آن توجه نمی‌شود. یکی از سیاست گذاری‌های اصلی برگزاری آزمون نهایی به سبک جدید با تاثیرگذاری در کنکور، بنابر گفته مسئولین آموزش و پرورش، تاکید بر دو شاخص امنیت و عدالت است.
یکی از اعتراضات همیشگی در مورد آزمون‌های مهم و موثر در آینده دانش آموزان عدم توجه به مسائل امنیتی آزمون‌ها و نهایتا ایجاد بی عدالتی به نفع عده‌ای خاص بوده است به گونه‌ای که نماینده ولی فقیه در استان در بازدید از یکی از حوزه‌های امتحانی که به همراهی مدیر کل آموزش و پرورش صورت گرفت، رعایت عدالت و امنیت در آزمون‌های نهایی را مورد تاکید قرار داد و گفت که متاسفانه بار‌ها با اولیایی مواجه شده ایم که از تخلفات صورت گرفته در آزمون‌ها در سال‌های گذشته شکایت داشته اند و اگر آزمون‌های نهایی فعلی بتواند این دو مقوله امنیت و عدالت را به خوبی اجرایی کند، بی شک کمک به همه خواهد بود.
البته آیت الله حسینی بر این نکته هم تاکید داشت که گا‌ها می‌گویند برخی افراد با خریدن سئوالات می‌توانستند به راحتی در رشته‌های پزشکی قبول شوند که اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید گفت که آن فردی که به این شیوه در رشته پزشکی قبول می‌شود در واقع پزشک نیست بلکه یک قصاب می‌شود.
مقابله هدفمند با مافیا و متخلفین!
در مورد تلاش‌های جدید آموزش و پرورش برای مسدود نمودن راه‌های تخلف و مبارزه با مافیا‌های عجیب و غریب پیرامون آموزش و پرورش باید گفت که تاثیر ۶۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور عملا ضربه سنگینی به مافیای کنکور وارد کرد و تا حدود زیادی نان آن‌ها را آجر کرده است بنابراین باید گفت اجرای این طرح تا اینجای کار خوب و یکی از مهمترین اهداف ان یعنی کوتاه کردن دست مافیای کنکور موفق بوده است.
در مرحله دوم بحث آزمون نهایی و اهمیت زیاد این بخش از آینده دانش آموزان، آموزش و پرورش خود راسا قانونگذار و مجری است و اگر یک درصد هم اشکال در اجرای آن ایجاد شود هیچ متهم و گناهکاری به غیر از آموزش و پرورش وجود ندارد! بنابراین به هر میزانی، ضوابط در اجرای آزمون نهایی رعایت شود به همان میزان، در رسیدن به اهداف، موفقیت در پی خواهد داشت.
اگر آموزش و پرورش بخواهد اهداف مهم تعیین شده برای مدیریت جدید آزمون‌ها و کنکور محقق شود هیچ راهی به جز رعایت مُر قانون ندارد و اگر در حتی کوچکترین واحد آن، مثلا در یک حوزه امتحانی در شهری کوچک، کوچکترین خللی در امنیت آزمون ایجاد شود در کسری از ثانیه به لطف فضای مجازی، کل کشور از این ناامنی متضرر خواهد شد، پس رعایت ضوابط با شدیدترین سخت گیری‌ها ضروری و لازم است.
دانش آموزان ناآگاه و اولیای نگران!
با توجه به این نکته امسال اولین سالی است که هر سه پایه مقطع متوسطه، آزمون‌ها به صورت نهایی برگزار می‌شود و نتایج هر سه مقطع برای دانش آموز در نتیجه کنکور تاثیرگذار است، به نظر می‌رسد جامعه، دانش آموزان و اولیا هنوز به اهمیت و کم و کیف ماجرا واقف نیستند و شرایط فعلی را با شرایط آزمون های نهایی قبل که تاثیری اینچنینی در آینده دانش آموزان خصوصا بحث کنکور نداشت ، مشابه می دانند و متاسفانه برخی افراد هم از این شرایط سوء استفاده می‌کنند و بر التهاب جامعه می‌افزایند.
بی شک نگرانی اولیای دانش آموزانی که فرزندانشان به دلیل تاخیر در حضور در محل برگزاری آزمون، اجازه ورود ندارند، مهم و قابل درک است و باید برای این مورد فکر و چاره‌ای اندیشید از جمله اینکه تاکیدات بیشتری بر اطلاع رسانی در خصوص سفت و سخت بودن رعایت ضوابط شود و حتی در مدارس ، مدیران و معلمین این موضوع را به شدت مورد توجه قرار دهند و اگر لازم شد تک به تک با اولیای دانش آموزان تماس بگیرند و جدیت ماجرا را شرح دهند.
آقای دادستان توپ در زمین شماست!
در کهگیلویه و بویراحمد به دلایل متعدد از جمله کوچکی محیط همواره اجرای ضوابط و قوانین با برخی ملاحظات مواجه می‌شود چرا که به دلیل ارتباطات متعدد خویشاوندی و بافت قومی و قبیله‌ای که وجود دارد، سطح انتظارات مردم و مسئولین به گونه‌ای است که تاکید بر اجرای قانون حواشی زیادی در پی دارد؛ بنابراین ضمن لزوم توجه مجریان قوانین به این ملاحظات و تلاش برای کم کردن تبعات آن، در خصوص موارد مطرح شده در بالا، دستگاه‌های دیگر هم باید در کنار آموزش و پرورش برای موفقیت این طرح بزرگ و سرنوشت ساز در مقابله با مافیا و مفسدین، باشند و شانه خالی نکنند.
در موارد اخیر رخ داده در شهر چرام انتظار از دستگاه قضائی این شهرستان خصوصا دادستان این است که موارد مطرح شده را با دید قانون و توجه به ضوابط موجود، بررسی کند و همانگونه که محمد جمالی مدیر کل آموزش و پرورش درخواست همکاری اولیا و مسئولین برای اجرای دقیق آزمون‌های نهایی به شیوه جدید را نموده است، اگر فرد یا افرادی، چه سازمان یافته و چه مغرضانه و بر اساس کینه توزی‌های شخصی می‌خواهند با سوار شدن بر احساسات مردم، مانع موفقیت این طرح شوند، به عنوان مدعی العموم وارد شده و برخورد قانونی نمایند.
اجرای قانون اگر تفسیر به رای و رعایت منافع دوستانه و شخصی شود بی شک به نتیجه نمی‌رسد و نهایتا همه ضرر خواهند کرد لذا در مورد اخیر رخ داده در آزمون نهایی چرام فعلا توپ در زمین دادستان برای مدیرت موضوع و پاسخ به درخواست‌های متعدد آموزش و پرورش از مردم و مسئولین برای کمک به موفقیت این طرح یعنی آزمون‌های نهایی به سبک جدید است و انتظار می‌رود با فضاسازی‌ها مقابله شود.
چرام الگوی آموزش و پرورش ضابطه مند می‌شود؟
مدتی است که آموزش و پرورش شهرستان چرام به دلیل اصرار بر رعایت ضوابط به شدت مورد توجه قرار گرفته است و این اصرار بر رعایت ضوابط باعث ایجاد حساسیت‌های مثبت و منفی شده است به این معنی که عامه مردم و فرهنگیان از رعایت ضوابط خوشحال و عده‌ای هم که منافع آن‌ها در بی قانونی است به شدت در پی حاشیه سازی هستند، اما مردم و مسئولین این شهر باید بدانند که اگر قرار است ضوابط و قانون ملاک عمل باشد چاره‌ای جز پذیرفتن و گردن نهادن به قانون و تبعات آن از طرف عموم نیست و نباید به افراد مریض و مشکل دار شهرستان که به غیر از منافع خود به هیچ صراطی مستقیم نیستند، توجه کنند.
مجریان و منادیان قانونمند کردن شهرستان هم باید بپذیرند که این شهرستان از مرکز تا دورترین نقطه آن به شدت وابستگی قومی، خویشاوندی و از همه مهمتر دوستانه دارند بنابراین در رعایت و اجرای قانون باید به گونه‌ای عمل کنند که ضمن رعایت قانون، فضایی ایجاد شود که کمترین آسیب به روح و روان و آینده دانش آموزان و همچنین این روابط قرابتی وارد شود و موجب بدبینی مردم نسبت به همدیگر نشود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
تخلف تخلفه کوچک و بزرگ ، فامیل و دوست نداره باید برخورد بشه
...... نون به نرخ روز خور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
درود
تحلیلی جامع و دقیق بود
......
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
افراد چاپلوس و بی دین شهر دنبال از میدون بیرون کردن نیروهای انقلابی از دور هستند اما هیچی عایدشون نخواهد شد.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
خدا کنه،خودی و غیرخودیش نکنند.
قانون میتونه،ملاحظات عرفی و منطقه ای راهم درنظربگیره و با انعطاف پذیری اعمال بشه.اتفاقی نمی افته!
مر قانون در هیچ جای این مملکت محلی از اعراب ندارد.سعی نکنیم، قانومندیمون فقط برای دانش آموز بی دفاع باشد
من الله توفیق
قدری آهسته تر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار