این یک رویداد بسیار ارزشمند و جالب در نوع خود بود و از نظر نگارنده واقعا ارزشمند و قابل تقدیر است و انتظار می‌رود، خوب‌ها تقویت، بد‌ها اصلاح و زشت‌ها محو شوند.
کد خبر: ۱۱۷۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳ 15 June 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، پنج شنبه هفته گذشته اولین رویداد جام رسانه‌ای امید در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که در نوع خود یک اقدام بدیع و نو بود. این رویداد در مرحله اصلی یعنی حضور تیم‌های رقیب و مسئولین برای ارائه گزارش و شروع فرایند تولید محتوا توسط شرکت کنندگان، خوب و قابل تایید و تقدیر است.
اگر قرار بر پرداختن جزئی به این رویداد باشد می‌تواند کلیت رویداد از ابتدا تاکنون را در سه حالت خوب، بد و زشت تحلیل کرد.
خوب
خوب ماجرا در وهله اول هدف مهم و ارزشمندی است که در کنار دیگر اهداف برگزاری آن تعیین شده است. انتشار خبری اقدامات دستگاه‌های مختلف تحت عنوان خدمات نظام در قالب رقابت و استفاده از ظرفیت و ظرافت رسانه و فضای مجازی مطلقا نمی‌تواند مورد نقد قرار گیرد چرا که انتشار عملکرد دستگاه نمی‌تواند بهانه یا مانعی برای نقد باشد پس ایجاد این رویداد برای استفاده از یک ظرفیت تاثیرگذار برای ایجاد امید در جامعه بسیار ارزشمند و نکته خوب این رویداد است.
ضمن اینکه حضور تورنمنت گونه فعالان رسانه‌ای و مسئولین ارشد استان در یک فضای کاملا حرفه ای، اما منطقی و دوستانه خود یکی از جذابیت‌ها و خوبی‌های این رویداد بوده است.

بد
آنچه که در این رویداد گذشت با هر اتفاق ناخوشایند احتمالی اگر وجود داشته و نگارنده از آن بی اطلاع است و یا اینکه نواقصاتی که در مراحل مختلف می‌توان برشمرد، اما بازهم جای تقدیر دارد و اگر احیانا نقدی در قالب واژه بد عنوان می‌شود در واقع تلاشی برای کمک به بهبود موارد احتمالی در آینده است.
یکی از نکات قابل نقد در این رویداد شائبه هماهنگی عده‌ای از قبل با برگزار کنندگان رویداد است چرا که کاملا مشخص بود برخی تیم‌ها بسیار حرفه ای‌تر و آماده‌تر وارد رویداد شدند و احتمال موفقیت آن‌ها در نتیجه رقابت بسیار بیشتر از دیگران است.
نکته دیگر اینکه جزئیات مراحل سنجه رویداد هنوز هم بسیار گنگ و نامفهوم است به عنوان مثال از آنجا که بخش زیاد و شاید تاثیرگذار برای موفقیت در رویداد به میزان انتشار بستگی دارد و قاعدتاً هر عضوی از اعضای یک گروه هر تولیدی خود را در گروه‌های متعددی که گا‌ها شاید برای فقط همان یک تولیدی به عددی سه رقمی هم برسد گفته می‌شود که نباید اسکرین شات این انتشار‌ها در گروه خود تیم که با حضور ارزیابان است هم بارگذاری شود که با یک حساب سرانگشتی از تعداد تولیدی‌ها کمی عجیب به نظر می‌رسد. اگر فرض انتشار هر عضو یک گروه را حداقل ۲۰ مورد و انتشار آن در همه فضا‌ها را ۱۰۰ مورد در نظر بگیریم با این توصیف باید همان عضو ضمن انتشار در فضا‌های مختلف با ارقام اعلام شده فقط دو هزار اسکرین شات به گروه خود برای قضاوت بفرستد که این واقعا عجیب و تقریبا قابل انجام نیست! البته نگارنده این تحلیل با برخی از مطلعین موضوع که صحبت می‌کرد و با وجود بیان این نکته، اما باز هم اصرار بر اجرای این موضوع با همین شیوه بود.
همانگونه که گفته شد بیان این انتقادات مطلقا به معنی زیر سئوال بردن کلیت موضوع نیست، اما وقتی موضوع رقابت مطرح می‌شود لازم است برگزار کنندگان همه هم و غم خود را برای اجرای هر چه بهتر با کمترین حواشی بگذارند و تلاش کنند از نقاط ضعف اعلامی برای افزایش کیفیت در موارد مشابه و با حتی داوری همین رویداد استفاده کنند.

زشت
البته نگارنده به کار بردن واژه زشت را خیلی پسندیده نمی‌داند، اما چون این سه واژه در رویداد‌های مختلف مصداق داشته و دارد و تا حدودی هم ظاهر ماجرا در کاربرد این سه واژه مخاطب پسند است از آن برای تحلیل برخی موارد از جمله مواردی که می‌تواند مصداق عینی ماجرا باشد، استفاده کرده است.
شاید یکی از زشتی‌های این رویداد عدم استقبال برخی جامعه هدف آن که عمدتا خبرنگاران هستند باشد. هر چند اهمیت و جذابیت رویداد برای بسیاری چندان روشن نبود، اما عدم حضور برخی جامعه هدف رقابت خصوصا خبرنگاران مطلقا قابل قبول نیست و از زشتی‌های این رویداد محسوب می‌شود.
اما زشت‌تر از این موضوع عدم حضور، عدم توجه برخی رسانه‌های موسوم به زرد به هدف اصلی رویداد بود تا جایی که شاهد بودیم معدود افرادی که در هر شرایطی برای تولید محتوای زرد حتی در روزی که قرار است امید انتشار یابد دنبال اهداف خاص خود بودند و حتی شاهدیم برخی از همین زرد‌ها به دنبال تأثیرگذاری بر برگزار کنندگان برای گرفتن امتیاز در رقابت هستند که اصلا پسندیده نیست.
به هر جهت این یک رویداد بسیار ارزشمند و جالب در نوع خود بود و از نظر نگارنده واقعا ارزشمند و قابل تقدیر است و انتظار می‌رود، خوب‌ها تقویت، بد‌ها اصلاح و زشت‌ها محو شوند.

لازم به توضیح است در رویداد جام رسانه ای امید تابناک کهگیلویه و بویراحمد با کلید هشتگ #باهم برنده ایم و دو هشتگ عمومی #پیشرفت دنا و # قله پیشرفت در کنار یک تیم چهار نفره از خبرنگاران استان مشارکت داشته است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار