جام رسانه ای امید
یکی از مشکلات منطقه حاصلخیز امامزاده جعفر گچساران ، مشکل بوجود آمده در زمینه تامین آب اراضی کشاورزی این منطقه است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در حاشیه جام رسانه ای امید در این خصوص توضیح داد
کد خبر: ۱۱۷۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۸ 16 June 2024

سید علی معتمدی پور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در حاشیه رویداد جام رسانه‌ای امید در گفتگوی اختصاصی با تابناک کهگیلویه و بویراحمد، آخرین جزئیات تلاش‌ها برای رفع این مشکل را شرح داد.

لازم به توضیح است ، طرح انتقال آب به سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر (ع) از توابع گچساران ۶ خردادماه سال ۹۵ با حضور وزیر وقت نیرو و جمعی از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.

نگاهی به پروژه تامین آب اراضی امامزاده جعفر

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در گفتگویی که چند روز پیش با برخی رسانه انجام داده بود ، گفت: با توجه به گرمای شدید هوا و پیک مصرف، ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی منطقه امامزاده جعفر (ع) گچساران خاموش شد.
آرش مصلح افزود : در تاریخ ۱۰ خردادماه امسال با توجه به گرمای شدید هوا و پیک مصرف و نیز بروز مشکل فنی در ایستگاه برق گچساران، ولتاژ جریان مورد نیاز ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی منطقه امامزاده جعفر (ع) از حد مجاز پایین‌تر رفته و باعث خاموشی ایستگاه شد.

وی عنوان کرد: در این شرایط همه عوامل فنی و مدیریتی توزیع برق استان و شهرستان، آب منطقه‌ای و عوامل بهره‌برداری ایستگاه، عوامل پست‌های برق گچساران و باشت به دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد به صورت شبانه‌روزی در منطقه حضور داشته و اقدام به رفع نقص، عیب‌یابی، تنظیم و ... کرده‌اند.

مصلح ابراز کرد: همزمان اقدامات تعمیراتی و سرویس الکتروموتور‌های آسیب‌دیده ناشی از افت ولتاژ نیز در همان محل با حضور نیرو‌های متخصص انجام که با پایداری شبکه برق ایستگاه مجدد وارد مدار خواهد شد و تا رفع نقص کامل شبکه برق و استارت ایستگاه هماهنگی لازم با فرماندار شهرستان و استفاده از تانکر‌های آب موجود برای انتقال موقت آب به باغات و استخر‌های کشاورزان انجام و در جلسه مدیریت بحران استان این مهم نیز تأکید شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اقدامات سال‌های اخیر در راستای آمادگی این ایستگاه و هزینه‌های صورت گرفته به گواه مردم و کارشناسان به گونه‌ای بوده که در صورت عدم انجام آن‌ها امروز نامی از پروژه مزبور نیز وجود نداشت. هرچند برای تأمین برق ایستگاه مزبور و نیز فاز دوم طرح و سایر مصارف منطقه پست گنبد بعد از مطالعه نیاز به زمین مناسب با رعایت همه حریم‌ها داشته که بعد از قطعی شدن تحویل برق منطقه‌ای خوزستان جهت اجرا گردیده و در سفر وزیر نیرو در تیرماه ۱۴۰۲ توسط استاندار به‌صورت ویژه مورد تأکید قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پروژه تأمین آب اراضی کشاورزی فاز اول منطقه امامزاده جعفر (ع) شامل اراضی روستای پاکوه تا سراب نیز گچساران در اواخر سال ۱۳۹۵ وارد مدار بهره‌برداری شد و این پروژه شامل بند انحرافی کانال انتقال آب، ایستگاه پمپاژ با ۱۲ الکتروموتور ۶۳۰ کیلووات، ۵۹ دستگاه تابلو برق، شبکه انتقال برق و ترانس زمینی، ۷ کیلومتر خط انتقال فلزی، ۴۵ کیلومتر خط جی آرپی، ۱۰ کیلومتر خط پلی اتیلن، مخزن ۱ هزار مترمکعبی ذخیره آب، انشعابات و تأسیسات کنترل دبی و فشار در سطح دشت و... است.

مصلح گفت: در اوایل سال ۱۳۹۸ به دلیل سیلاب‌های شدید با دوره بازگشت بالا کل ایستگاه و تأسیسات آن دچار آب گرفتگی طغیان رودخانه زهره گردید و چندین شبانه‌روز کل تأسیسات زیرآب فرورفت و با توجه به آسیب وارده عملیات تعمیرات و مرمت ایستگاه مزبور توسط آب منطقه‌ای کهگیلیویه و بویراحمد آغاز و نظر به نیاز ضروری به آب تلاش جهت رفع موقت مشکل و تأمین آب در همان سال انجام گرفت.

وی یادآور شد: به دلیل خسارت‌های حادث شده تعمیرات اساسی ایستگاه مستلزم تأمین اعتبار لازم، وقت مناسب برای از مدار خارج شدن برق و ایجاد ایمنی مطلوب جهت انجام کار تعمیرات بود که امکان از مدار خارج شدن ایستگاه به دلیل تحت پوشش بودن باغات وجود نداشت و در سال‌های اخیر آسیب‌شناسی فنی جهت تعمیرات اساسی ایستگاه در دستور کار قرار گرفت.

مصلح افزود: در همین خصوص با استفاده از ظرفیت اعتباری مدیریت بحران، مسئولیت‌های اجتماعی نفت، اعتبار داخلی آب منطقه‌ای و سایر ردیف‌های اعتباری و مشارکت تعاونی‌های آب‌بران و کشاورزان بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان عملیات خرید تجهیزات، تعمیرات ایستگاه پمپاژ، تعمیرات خطوط انتقال در بیش از ۲۰۰ نقطه مسیر انجام گرفته است.

 مدیر عامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت : همچنین علاوه بر استقرار نیرو‌های حراست آب منطقه‌ای به‌صورت شبانه‌روزی در ایستگاه، مدیریت شبکه و همچنین استقرار پیمانکار فنی برق و مکانیک در ایستگاه مادر انجام گرفته و علاوه بر آن خرید الکتروموتور‌های جدید برای جایگزینی الکتروموتور‌های قبلی مصوب و در برنامه خرید و سفارش بوده است. مدیریت انتقال و توزیع آب لایروبی مخزن اصلی و ... سرویس‌های روزانه و درازمدت به نحو مطلوب در این چند سال انجام گرفت که ماحصل آن تأمین مطلوب آب در کل مناطق هدف و رضایتمندی مردم بوده است.

وی تصریح کرد: هرچند در پروژه‌های مشابه بعد از تکمیل و افتتاح کل ایستگاه و تأسیسات مربوطه به کشاورزان و تعاونی‌های ذیمدخل برای بهره برداری و نگهداری واگذار می‌شود، اما به دلیل عدم توان مالی و در نتیجه عدم استقبال تاکنون کل هزینه‌های نگهداری، بهره‌برداری، حفاظت، مدیریت انتقال و توزیع آب برعهده دولت بوده که هیچ‌گونه ردیف قانونی بودجه‌ای برای آن وجود ندارد و مسئولان دستگاه اجرایی، مدیران شهرستانی و استانی تنها برای حمایت از تولید و نیز قشر مهم کشاورز مسئولیت و هزینه‌های محتمل شده را انجام داده‌اند.

واکنش تاج‌گردون به خطر نابودی کشاورزی منطقه امامزاده جعفر(ع)

هر چند وضعیت این پروژه و پیگیری های مسئولین برای رفع مشکل در حال انجام بوده اما غلامرضا تاج‌گردون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت هم نسبت به این موضوع بی تفاوت نبود و در صفحه اینستاگرامی خود خطاب به سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نوشت: در شرایط کنونی قصد بهره‌برداری از موضوعات ندارم ولی آن قدر موضوعات بی‌تدبیر رها شده که ناگزیر به تذکر هستم. مستحضرید تذکر من از باب انجام وظیفه و نظارت به امور حوزه انتخابیه‌ام است و فرموده بودید ما وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم و شما هم به وظیفه‌تان.

به عکس‌پیوست یک درخت زنده یک باغدار و کشاورز در حال مردن است نگاه کنید. این درخت این قدر بی‌زبان است که فریاد تشنه زنان روستای تلچگاه را فراموش کردیم. دو سه روز قبل خبر آمد پمپاژ آبرسانی منطقه امامزاده جعفر(ع) از کار افتاده است. مزاحم مدیران عامل محترم آب منطقه‌ای، توزیع برق استان و برق منطقه‌ای خوزستان شدیم.

همه تلاش کردند و یاد داستان قیر و قیف شدم که همگان می‌دانند. باغدار و کشاورز مظلوم، چه گناهی کردند که زندگی آنان باید در بی‌تدبیری و عدم هماهنگی امثال ما بسوزد. به دور و بر خودتون نگاه کنید و قبول کنید اشکال جای دیگریست.

پست برق گنبد قرار بود چهار سال پیش راه بیفتد. می‌خواستیم برق منطقه و پمپاژ خان احمد و بیواتانول تأمین بشه در تأمین برق چهار پمپ‌ گیر کردیم‌. متأسفانه دولت و مجلس در شرایطی نیستند که در سطح ملی ورود کنیم اینجا هم که این خبره.

به نظر شما جواب این مردم مظلوم را کی باید بدهد. فراموش نکنید منافع عمومی مردم را قربانی منافع سیاسی نکنید و تعارف نکنید.

لازم به توضیح است در رویداد جام رسانه ای امید تابناک کهگیلویه و بویراحمد با کلید هشتگ #باهم برنده ایم و دو هشتگ عمومی #پیشرفت دنا و # قله پیشرفت در کنار یک تیم چهار نفره از خبرنگاران استان مشارکت داشته است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار