مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اردوی‌های جهادی و برنامه‌های کنترلی دامپزشکی این استان در راستای کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها و حمایت از تولیدات دامی و کمک به معیشت روستاییان و دامداران، در ۱۱۶ روستا برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۶۹۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶ 01 June 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه  بویراحمد ، به نقل از ایرنا مختار رجائی فر با اشاره تداوم این اردو‌های جهادی در مناطق مختلف اظهار داشت : واکسیناسیون ۲۸۵ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های آبله و شاربن ، واکسیناسیون یکهزار و ۲۳۵ قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری در این روستا انجام شد.

وی بیان کرد: برگزاری کلاس آموزشی- ترویجی برای اهالی روستاها، سمپاشی بدن بیش از ۱۹۶ هزار راس دام راس دام، سمپاشی جایگاه دام، پایش و بیماری یابی، توزیع تراکت و پمفلت آموزشی بیماری تب برفکی و تب کریمه کنگو، خوراندن ضد انگل برای سگ‌های صاحبدار از دیگر برنامه‌های اردو‌های جهادی در روستا‌ها است.

رجائی فر با اشاره به کشتار بیش از هفت هزار دام و بیش از یک میلیون طیور در سه گشتارگاه این استان اظهار داشت : در این زمینه چهار هزار کیلوگرم گوشت قرمز و ۹۶ هزار کیلوگرم گوشت سفید غیر بهداشتی به دلایل مختلف ضبط شد.

وی اضافه کرد : دربازدید از مراکز عرضه گوشت در این استان بیش از ۹۳ هزار کیلوگرم فرآورده دامی در بازار این استان ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.

رجائی فر تصریح کرد : کار نظارت و بازرسی از مراکز عرضه و سه کشتارگاه این استان بصورت روزانه در حال انجام است.

وی اظهار کرد : در یکسال اخیر برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف ۹ میلیون ۷۰۲ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مختلف در این استان واکسینه شدند.

رجائی فر افزود : واکسینایون شامل بز و بزغله ، گوسفند و بره، گاو و گوساله بوده که نقش مهمی در کنترل انوع بیماری داشته است.

وی بیان کرد: در این راستا بیش از یک میلیون راس دام سبک و سنگین نیز علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز واکسینه شدند.

رجائی فر با اشاره به اینکه این اداره، واکسیناسیون سگ‌ها را در برابر بیماری هاری همه ساله انجام می‌دهد، گفت: امسال تاکنون ۱۲ هزار ۷۵۳ قلاده سگ در این استان علیه این بیماری واکسینه شدند.

وی اضافه کرد: جایگاه بیش از ۴ میلیون راس دام در فصول مختلف سال سمپاشی و ضدعفونی شد.

رجائی فر انجام ۱۲ هزار ۷۵۵ مور تست بروسلوز گاوی و انجام یکهزارو ۵۱۹ مورد تست گوسفندی را از دیگر خدمات دامپزشکی طی یکسال اخیر دانست و گفت: از این تعداد ۸۸ مورد تست بروسلوز گوسفندی و ۲۸ مورد گاوی مثبت شده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون ۸۵مرکز خدماتی برای ارایه خدمات دامپزشکی در قالب واکسیناسیون، ویزیت,، آزمایشگاه به جامعه هدف در استان خدمات رسانی می‌کنند.

رجائی فر خاطرنشان کرد: تأمین بهداشت عمومی جامعه و کمک به ارتقای اقتصاد ملی و سلامت جمعیت دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی. تأمین و تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله وظایف دامپزشکی است که سایه همدلی و همکاری همه پرسنل فنی و اداری تحقق می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار