معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد معتقد است: این استان بزرگ‌ترین استان کشور در زمینه زمین‌خواری و تغییر کاربری است.
کد خبر: ۱۱۶۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶ 30 May 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، محمدعلی روستا در نشستی درباره زمین‌خواری در استان افزود: عرصه‌های طبیعی سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است و دولت سیزدهم مصمم به برخورد قاطع با متخلفان و زمین‌خواران است.

وی اظهارکرد: بسیاری از تغییر کاربری‌ها مربوط به پیش از سال ۱۳۸۱ بوده که در آن زمان این امر قانونی بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ۱۷ تعاونی مسکن ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج سرانه عمومی مانند فضا‌های آموزشی و ورزشی را نیز در نظر نگرفته‌اند یا کمترین سرانه عمومی را دارند.

روستا با اشاره به کمبود زمین برای اجرای بسیاری از طرح‌های مختلف به‌ویژه مسکن ملی در استان، تصریح کرد: تغییر کاربری پیامد‌های مختلفی برای مردم استان داشته است.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی دستگاه‌های دولتی هم در میزان زمین‌خواری و هم در تسهیل شرایط لازم برای زمین‌خواران بیشترین سهم را دارند. کمیسیون استعدادیابی منابع طبیعی به شدت به بحث زمین‌خواری دامن زده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد مدعی شد: تاکنون هیچ برخورد جدی با مظاهر زمین‌خواری صورت نگرفته، اراضی باارزش اطراف شهر‌ها که باید در خدمت توسعه باشند، عمدتا در دست زمین‌خواران هستند.

روستا تاکید کرد: منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون آن‌طور که باید و شاید نتوانسته به وظایف خود در صیانت از پهنه‌های گسترده طبیعی عمل کند.

وی گفت: مهمترین مانع توسعه اقتصادی استان بالاخص در یاسوج مرکز استان، موضوع معارضات محلی یا زمین‌خواری است و مدعی شد: تعاونی‌های مسکن ادارات بخصوص جهاد کشاورزی، فرمانداری، منابع طبیعی، شهرداری یاسوج، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استانداری و دادگستری بیشترین سهم را در تغییر کاربری اراضی زراعی داشته‌اند.

روستا اظهار کرد: تعاونی مسکن بنیاد مسکن استان اراضی منابع ملی زیادی را فارغ از داشتن استعداد مسکونی تفکیک و واگذار کرده است، بالاخص در سروک و مارگون (تپه دمالی و ...)

وی تصریح کرد: سهل‌انگاری، کم‌کاری، تخلف عوامل دولتی، دادن کمک فکری و مشاوره در چگونگی تصرف اراضی، ضعف اداره کل منابع طبیعی استان، ضعف اداره کل راه و شهرسازی و سایر ادارات در پاسداشت عرصه‌های تحت حفاظت، از جمله عوامل زمینه‌ساز این تخلفات هستند. یک جای کار دستگاه‌های مرتبط با زمین‌خواری و تخریب منابع طبیعی اراضی ملی می‌لنگد که ما در استان با این مسائل مواجهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: نقش دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل شرکت‌های آب، برق و گاز در دادن امتیازات خدمات موردنیاز به زمین‌خواران، کاهش حساسیت‌های اجتماعی، عدم مستندسازی و محصور نبودن زمین، از عوامل دیگری است که دست به دست هم داده‌اند تا زمین‌خواری رخ دهد.

روستا به کمبود زمین برای اجرای بسیاری از طرح‌های مختلف به ویژه مسکن ملی در استان اشاره و تاکید کرد: تغییر کاربری پیامد‌های مختلفی برای مردم استان داشته است.

وی تاکید کرد: در اطراف شهر یاسوج ۴۰۰ تا ۵۰۰ قطعه زمین به اسم تعاونی ادارات وجود دارد که حتی یک سانتی‌متر هم فضای سبز و آموزشی برای آن در نظر نگرفته‌اند. به همین خاطر به شهرداری‌ها اعلام کرده‌ایم که هیچ پرونده‌ای را بدون در نظر گرفتن سرانه‌ها ارسال نکنند. متاسفانه این تعاونی‌ها با در نظر نگرفتن فضای سبز و تفریحی، شاید ندانسته به این همه جرم و جنایت و بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی کمک کرده‌اند. وقتی با ورزش می‌توان بر بسیاری از آسیب‌ها و مفاسد غلبه کرد چرا نباید تعاونی‌ها حتی یک متر زمین برای ورزش کنار بگذارند. حتی این تعاونی‌های مسکن ادارات که باید خودشان رعایت قانون و سرانه‌های عمومی را کنند، راه را بر دفع آب‌های سطحی بسته‌اند و آبراه‌ها را هم فروخته‌اند.

حسین کاظمی، دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: ساخت و ساز‌های بعد از دهه ۶۰ در شهر یاسوج یک متر هم فضای سبز ندارند. چگونه می‌توان در تپه دمالی سروک بویراحمد خدمات به مردم داد وقتی که آب و فاضلاب می‌گوید برای آبرسانی به آنجا ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان این‌که راه و شهرسازی ۸۹ هکتار در بالای شهر یاسوج زمین گرفته و در محدوده ارم‌ها واقع شده، افزود: منابع ملی آنجا ساخت و ساز شده و مسکن و شهرسازی هم می‌گوید هیچ گونه زمینی برای مسکن ملی در یاسوج نیست.

کاظمی به تخلفات دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل آب و برق و گاز اشاره کرد و گفت: این دستگاه‌ها به زمین‌خواران خدمات ارائه می‌کنند و آن‌ها هم باید در دادگاه صالحه محاکمه شوند. ساخت و سازی که خلاف قانون صورت گرفته چرا باید به آن انشعاب آب و گاز و برق بدهند که نمونه آن در سروک است.

این عضو کارگروه مبارزه با زمین‌خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: متاسفانه برخی کارشناسان دادگستری گزارشات غلطی را به دادگاه‌ها می‌دهند که موجب می‌شود در آراء هم اشتباه صورت گیرد.

کاظمی با اشاره به یک زمین‌خواری عجیب و غریب در محدوده سد شاه‌قاسم یاسوج ادامه داد: یک شخص مقدار زیادی زمین جنگلی با درختان بلوط را برای یک کار تولیدی و صنعتی از دولت گرفته، هیچ کاری در آن هم انجام نداده و اکنون آن را در بنگاه برای فروش به قیمت هر متر یک میلیون تومان گذاشته است!

وی عنوان کرد: جنب مهمانسرای یک ارگان نظامی هم یک زمین منابع ملی است که تبدیل به مسکونی و باغ شده است.

او به زمین خواری در مناطقی مانند دارشاهی، مداب تنگ سریز اشاره و تاکید کرد: هر کجا که چشمه‌ای در بویراحمد وجود داشته، آن را گرفته‌اند. در سرگچینه بیشترین تصرفات را داریم، گون‌ها را آتش زدند و سوختند تا زمین‌خواری کنند.

دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در منطقه منصورآباد دشت روم کوه با شیب ۸۰ درصد را بالا کشیدند و زمین‌خواری را با کمال پررویی به جایی رساندند که در تنگ کبوتری خانه‌ای ساخته‌اند و گاهاً گردشگران را اذیت می‌کنند و آنجا را ملک شخصی خود کرده‌اند کسی هم با آن‌ها کاری ندارد در بونگه مادوان هم به هم همین طریق اقدام شد.

وی عنوان کرد: حواسمان باشد که این پست و مقام‌ها حساب و کتاب دارند و باید پاسخگوی عملکردشان باشند.

فرج‌زاده، یکی دیگر از اعضای کارگروه مبارزه با زمین خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: زمین‌خواری آنقدر زیاد شده که نمی‌توان آن‌ها را نام برد. به اسم زراعت، گردشگری و باغداری زمین‌های زیادی را بالا کشیده‌اند. طبق قانون در مناطق عمومی واگذاری مطلقاً ممنوع است مثلاً در تنگ مهریان، تنگ گنجه‌ای و تنگ سرخ چنان زمین‌خواری صورت گرفته که شما برای رفتن به طبیعت باید پول به زمین خواران بدهید.

وی افزود: در سال‌های اخیر هم زمین‌خواری صورت گرفته است به‌عنوان مثال در همین پل مهریان ببینید چقدر زمین‌خواری و تصرف غیرقانونی انجام گرفته است. برخی از کمیسیون‌های استان از جمله کمیسیون ماده ۱۰۰ رای به نفع زمین‌خواران می‌دهند که این کمیسیون‌ها به محل تامین منافع شخصی تبدیل شده‌اند.

فرج زاده اظهارکرد: دیوار حائل منابع طبیعی (کمربند سبز یاسوج) در بالای منطقه ارم و در محمودآباد تخریب شده است. دیوار را جابه‌جا کرده‌اند و زمین‌خواری صورت گرفته است. هجوم بی‌رحمانه به عرصه منابع طبیعی صورت گرفته است. اداره کل منابع طبیعی استان هم عاجز و ناتوان است و کاری از دست او برنمی‌آید.

فرج‌زاده با اشاره به تنگ کبوتری یاسوج گفت: یک فردی که خودش مهاجر است و اصلاً هیچ ربطی هم به منطقه ندارد برای خودش در تنگ کبوتری حکومتی ایجاد کرده، سازه‌ای ساخته و سرویس بهداشتی بنا کرده که منتهی به آب شرب منطقه مهریان است.

اسلام جاودان‌خرد، مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: یک جا‌هایی باید واقعیت را بپذیریم ما ضعف امکانات داریم با این نیرو که نمی‌توانیم همه جا را پوشش بدهیم.

وی افزود: مگر دهیاران چه کاره‌اند، به آن‌ها پول و حقوق داده می‌شود، اما آن‌ها به هیچ وجه نسبت به منابع طبیعی خود را مسئول نمی‌دانند.

جاودان‌خرد اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود که از سوی دستگاه قضایی استان یک شعبه ویژه زمین‌خواری راه‌اندازی شود چراکه هم‌اکنون شکایت‌های ما دو سال طول می‌کشد تا جواب آن بیاید.

وی با اشاره به برخی از کار‌ها از سوی ادارات و افراد خاص در استان که زمین‌خواران را همراهی می‌کنند، گفت: برای مثال سال گذشته در منطقه «کره» یک سیل آمد دلیل آن این بود که فردی راه آب را بسته بود و الان دستگاه‌های دولتی و مسئولان فشار می‌آورند به آن فرد وام بدهید تا دوباره راه آب را ببندد.

رهبر، معاون دادستان یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه این نشست گفت: آن تعاونی مسکن که زمینی بدون کاربری مسکونی را عرضه می‌کند جرم و تخلف می‌کند مسکن و شهرسازی این‌ها را به دستگاه قضایی اعلام کند تا ما برخورد کنیم.

وی افزود: چرا تعاونی مسکن فرمانداری به اندازه چندین و چند برابر کارکنان خود زمین فروخته است؟! کمتر از ۳۰ درصد آن‌ها کارمند فرمانداری هستند. بررسی شود که چند قطعه به کارمند داده شده است.

رهبر با اشاره به تعاونی‌های مسکن در روستا‌ها مثل خلف‌آباد شهر یاسوج گفت: هرگونه الحاق زمین‌های مربوط به تعاونی‌ها بدون در نظر گرفتن سرانه‌های عمومی همچون بهداشتی، آموزشی، ورزشی و فضای سبز همچنین آبراهه‌ها ممنوع است و اگر به ما اعلام شود اعضای کمیسیون باید پاسخگو باشند.

معاون دادستان یاسوج تصریح کرد: الان در حوزه تل‌خسرو و خلف‌آباد مشکلات بسیار بزرگی در این خصوص داریم فردا روزی اگر سیل بیاید و بحرانی ایجاد کند چه کسی پاسخگو است؟

وی ادامه داد: برخورد با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست و منابع طبیعی اصلاً به نیرو نیاز ندارد، با استفاده از فناوری‌های جدید در اتاق خودتان می‌توانید ذره به ذره خاک استان را مورد بررسی و پایش قرار دهید. امروز که عده‌ای نهال گردو می‌کارند چرا آن را همین امسال قلع و قمع نمی‌کنید که مجبور باشید ۲۰ سال بعد یک درخت تنومند را از ریشه درآورید؟! چرا حقوقی‌های شما این‌قدر ضعیف هستند تا مشکلات همچنان باقی بماند.

وی عنوان کرد: بعضی‌ها در حاشیه شهر یاسوج و به صورت غیرقانونی خانه می‌سازند. ادارات خدمات‌رسان هم به آن‌ها انشعاب می‌دهند. فردا هم این‌ها جلوی فرمانداری تجمع می‌کنند و مشکلات حاشیه‌ای روز به روز بیشتر می‌شود.

معاون دادستان یاسوج گفت: انشعاب گاز تخصصی است چگونه است که خانه‌ای غیرقانونی در زمین زراعی و منابع طبیعی ساخته می‌شود، اما انشعاب گاز دارد.

رهبر با اشاره به زمین‌خواری در محدوده سد شاه قاسم گفت: واگذاری‌هایی صورت گرفته که مربوط به منابع طبیعی است و بعد از چند سال هم کار آن‌ها پیشرفتی نداشته است. ما هم شنیده‌ایم که در حال قطعه‌بندی و فروش هستند و استعلاماتی را انجام دادیم که اگر فروشی صورت گیرد، برخورد کنیم.

معاون دادستان یاسوج اظهارکرد: در خصوص تصرف‌ها و واگذاری‌ها در تنگ سریز هم ورود کرده‌ایم و تک به تک واگذاری‌ها و تصرف‌ها را بررسی می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار