چند مطالبه مهم مردم استان وجود دارد که مشخص نشد سرانجام این مطالبات که بسیار هم مهم و در توسعه استان نقش آفرین هستند، به کجا رسید و در ادامه چه خواهد شد!
کد خبر: ۱۱۶۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳ 28 May 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ماجرای شهادت آیت الله رئیسی و همراهان باعث یک شوک عجیب به کل جامعه ایرانی و حتی در سطح بین المللی شد. شکی نیست که رئیسی در خصوص اجرای برنامه‌های دولت خود به شدت پیگیر و به دنبال حل مشکلات و چالش‌ها بود و اینکه تا چه میزان موفق بود نیازمند پرداختن جزئی به مسئله است.
اما در کنار همه تلاش‌ها و موفقیت‌های دولت رئیسی در کهگیلویه و بویراحمد علی رغم توجه بی سابقه به این استان در مقایسه با دیگر دولت‌های قبل و حل بسیاری از مشکلات پروژه‌های حیاتی، اما چند مطالبه مهم دیگر مردم استان وجود دارد که مشخص نشد سرانجام این مطالبات که بسیار هم مهم و در توسعه استان نقش آفرین هستند، به کجا رسید و در ادامه چه خواهد شد!
سد آبریز مطالبه‌ای که قرار است تا دفتر رهبری کشیده شود
یکی از مطالبات چند سال اخیر مردم استان خصوصا در حوزه کهگیلویه ، چرام و لنده ، مطالبه احداث سد آبریز است که با وجود تغییر دولت‌های مختلف و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اما این مطالبه همچنان فقط در همین اندازه مطالبه مانده و تاکنون به نتیجه نرسیده است.
نکته عجیب ماجرا جایی است که از نماینده مردم در مجلس تا نماینده، ولی فقیه در استان و استاندار در هر فرصتی که برای دیدار مسئولین اجرایی کشور حتی روسای قوای دیگر به دست می‌آید چنین مطالبه‌ای را مطرح می‌کنند، اما در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سفر معاون رئیس جمهور به کهگیلویه که برای اجلاسیه شهدای این شهرستان برگزار شد به مطالبه مهم خود و مردم استان از معاون اجرایی رئیس جمهور و دولت اشاره کرد و گفت: سد آبریز به یک آرزوی بر دل مانده ما تبدیل شده است و انتظار داریم این مشکل با حمایت شما حل شود.
احمدزاده در سفر رئیس قوه قضائیه به استان و در شورای اداری هم همین مطالبه را مطرح کرد و گفت: سد «آبریز» در استان کهگیلویه و بویراحمد که قرار است به عنوان دومین سد بر روی رودخانه مارون ساخته شود و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان‌های کهگیلویه و چرام را سیراب و کم آبی چهار شهرستان را بر طرف کند، سال‌هاست که مردم استان چشم انتظار ساخت این سد هستند.
نماینده، ولی فقیه در استان پا را از این هم فراتر گذاشت و به صورت شفاف دولت را به شکایت از آن‌ها به دفتر رهبری، تهدید کرد و گفت: بار‌ها با مسئولین کشوری موضوع سد آبریز را مطرح کردیم و قول‌هایی هم دادند، اما دو ساعت بعد گویی نه ما چیزی گفته ایم و نه آن‌ها چیزی شنیده اند.
نماینده، ولی فقیه در استان ضمن تمجید از عملکرد دولت رئیسی، اما بر این نکته تاکید کرد که اگر در خصوص احداث سد آبریز مطالبه استان در نظر گرفته نشود موضوع را به دفتر رهبری می‌بریم و با رهبر در میان می‌گذاریم. (اینجا)
نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی هم علاوه بر بیان‌ها و تذکرات مکرر در مجلس و یا هر دو سفر رئیس جمهور به استان در خصوص سرانجام نامعلوم سد آبریز در آخرین مورد در سفر رئیس قوه قضائیه به استان و در شورای اداری با اشاره مطالبات مردم استان بخصوص حوزه انتخابیه کهگیلویه افزود: فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد ر استان‌های همجوار به دلیل اینکه با آن‌ها به عنوان غیربومی نگاه می‌شود، نمی‌توانند استخدام و به کارگیری شوند و بعضاً اگر در کار‌های مقدماتی و ساخت پتروشیمی نقش داشتند و کار کردند هنگام بهره‌برداری و افتتاح با آن‌ها گفته می‌شود که غیر بومی هستید و دیگر به شما نیازی نداریم، این مردم به چه کسی باید متوسل شوند؟
وی اظهار کرد: با ساخت سد آبریز کهگیلویه ۳۵ هزار هکتار زمین در دو شهرستان کهگیلویه و چرام از دیم به آبی تبدیل می‌شوند و حداقل برای ۳۰ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده بابیان اینکه چرا نباید از حقابه قانونی خود برخوردار شویم؟ تاکید کرد: می‌گویند اگر این سد احداث و ساخته شود گاومیش‌ها در شادگان از بین می‌روند. این مردم هر جا نظام به آن‌ها نیاز داشت حضور پرشور داشتند و معمولاً رتبه اول را دارند، نبود توجه به این مسئله مصداق بارز ظلم به این مردم است.
حجت الاسلام موحد خطاب به حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عنوان کرد: به عنوان رئیس قوه قضاییه به این مسئله سد آبریز ورود کنید و نگذارید حق مسلم این مردم ضایع شود.
وی ادامه داد: بیشترین مراجعات به اینجانب به عنوان نماینده مردم درخواست کار و اشتغال است در حالی که همین مردم بیشترین مشارکت در انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ را در سطح کشور رقم زدند.
آرزوی بر دل مانده
همانگونه که گفته شد، احداث سد آبریز برای مردم و مسئولین استان به یک مطالبه جدی و به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، به آرزوی بر دل مانده تبدیل شده و شاید با وجود همه سال‌هایی که این مطالبه مطرح می‌شد، اما انتظار این بود که دولت رئیسی که به دولت مردمی و انقلابی شهرت داشت و معمولا در جا‌هایی که منافع مردم با منافع کانون‌های قدرت تعارض داشت، جانب منافع مردم را می‌گرفت، در خصوص سد آبریز هم منافع مردم کهگیلویه را لحاظ می‌کرد، اما متاسفانه این مطالبه همچنان بر زمین ماند و مشخص نیست پس از شهادت رئیسی که تا اینجای کار تنها امید مردم برای پاسخ به این مطالبه بود، در دولت‌های بعد چه سرانجامی پیدا کند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار