کد خبر: ۹۴۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰ 14 September 2015
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمداین روزها اعتراضاتی در برخی مناطق استان به مسائل مربوط به بودجه شده ومردم با مراجعه به فرمانداریها ودفتر امام جمعه به بیان مطالبات خود پرداخته اند. پس از اعتراضات مردم چرام که از طرف فرماندار این شهرستان با عنوان اینکه این اعتراضات سازماندهی شده از طرف های خاصی است حالا نوبت به مردم شهرستان لنده رسیده که اتفاقا باز هم بحث بودجه هست.مردم شهرستان لنده با حضور در دفتر امام جمعه و فرمانداری شهرستان لنده گلایه و نگرانی و انتقاد خود را از روند تقسیم اعتبارات و عدم توجه به شهرستان لنده در عرصه‌های مختلف بهداشتی و درمانی، اداری و … اعلام کردند.

شهرستان لنده به لحاظ وجهه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و … اولین مرکز شهرنشینی استان و سردمدار همه تحولات در سطح استان بوده است.

این شهرستان جدیدالتأسیس اولین مرکز شهرنشینی استان بوده که در سال 1313 اولین بخشداری به عنوان مرکز بخش ثلاث در آن دایر شده و اولین شناسنامه، اولین مدرسه، اولین مسجد و صدها اولین دیگر را در کارنامه پر افتخار خود به یادگار دارد.

این شهرستان در دفاع مقدس به نسبت جمعیت توانسته دین خود را به نظام و انقلاب ادا کند و 90 شهید و 11 آزاده، بیش از 350 جانباز و صدها رزمنده را تقدیم انقلاب کرده که این یکی از افتخارات ارزشمند مردم ولایتمدار و دیندار شهرستان لنده است.

توسعه و پیشرفت کشور در سطوح مختلف نمود خود را در سطح شهرها و روستاهای کشور به مراتب نشان داده و شاهد رشد و پیشرفت و ترقی شهرها و روستاهای مختلف در اقصی نقاط کشور بوده‌ایم اما لنده دیار اولین‌ها در همان مقطع زمانی گذشته خود ماند و پیشرفت درخوری را نداشته است.

از مرکز ثلاث سه شهرستان و هشت بخش جدا شد و مرکز بخش خود به فراموشی سپرده شد؛ البته ناگفته نماند خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف وجود دارد ولی این خدمات نسبت به جایگاه گذشته و کنونی شهرستان در مقایسه با شهرستان‌هایی که تا قبل از انقلاب نمودی در استان نداشته‌اند، بسیار ناچیز است.

مشکلات شهرستان لنده

حال با گذشت بیش از 36 سال از بهار انقلاب متأسفانه هنوز بسیاری از ادارات (15 اداره) به صورت نمایندگی و غیرمستقل اداره می‌شوند و تنها هفت اداره آن استقلال یافته است.

شبکه بهداشت و درمان آن که سال‌هاست مردم چشم‌ انتظار تحول و پیشرفت و توسعه آن هستند همچنان به صورت نمایندگی و تحت نظارت شبکه بهداشت و درمان به عنوان یک درمانگاه و بستر درمانی اداره می‌شود، البته مسئولان قول‌هایی برای استقلال آن در شهریور امسال داده‌اند ولی تاکنون اقدامی انجام نشده است.

نبود پزشک عمومی و متخصص در این شهرستان یکی از معضلات اصلی شهرستان بوده چراکه تنها دو یا سه پزشک عمومی آن هم در درمانگاه و یک پزشک عمومی در سطح شهرستان لنده حضور دارند که جوابگوی نیاز شهرستان نبوده و شاید روزانه هر کدام بیش از 200 نفر را ویزیت می‌کنند که این خود باعث کاهش خدمات خواهد شد.

پزشکان متخصص هم به دلیل نبود بیمارستان به این شهرستان نیامده‌اند و روی‌گردان هستند،‌ البته به همت شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه دو پزشک متخصص داخلی و اطفال به صورت دو روز در هفته به این شهرستان جهت مداوای مردم عزیمت می‌کنند که به دلیل وجود تعدد بیماران پزشکان توانایی پاسخگویی و نیاز شهروندان نیستند.

در حوزه راه و شهرسازی، بافت شهری لنده هنوز طبق روال گذشته اداره می‌شود البته طرح جامع آن توسط شهرداری در حال توسعه است ولی زیرساخت‌های شهری به هیچ عنوان برای این شهرستان لحاظ نشده و همچنان در محرومیت به سر می‌برد.

بحث راه‌های ارتباطی شهرستان یکی دیگر از مشکلات شهرستان بوده که متأسفانه باید گفت شهرستان لنده تنها شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که حتی یک متر جاده اصلی ندارد.

راه ارتباطی نامناسب آن به جاده مرگ معروف بوده و سالانه تعداد زیادی از همشهریان لنده‌ای در این جاده به کام مرگ می‌روند،‌ نبود راه ارتباطی باعث شده این شهرستان در بن‌بست کامل به سر ببرد و هیچ پیشرفت نصیب آن نشود.

البته در سال جدید کلنگ پل ارتباطی لنده به جاده پاتاوه زده شد ولی این برنامه‌ریزی در طولانی‌ مدت را شامل می‌شود که باید فکر اساسی برای آن شود و حداقل نسبت به بهسازی جاده کنونی لنده به دهدشت اقدام درخوری صورت گیرد.

جاده لنده به بهمئی و لنده به چاروسا هم در گذشته مورد پیگیری و مطالبه عمومی مردم بوده و هنوز اقدام درخوری نسبت به این مهم انجام نشده است.

در سال 94 و هفته دولت، شهرستان لنده تنها شهرستان استان بوده که تنها دو پروژه با اعتبار 100 میلیون تومان را افتتاح کرده؛ البته اگر بتوان نام آنها را پروژه افتتاحی نامگذاری کرد.

این در حالی است که در شهرستان‌هایی که شرایط زمانی و مکانی‌ و … آنها با لنده یکی است شاهد افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های میلیاردی آن هم نه یکی بلکه چندین پروژه میلیاردی بوده‌ایم.

توزیع ناعادلانه اعتبارات در سطح استان یکی دیگر از مواردی است که مردم شهرستان لنده در تجمعات خود در دفتر امام جمعه و فرمانداری شهرستان لنده خواستار رسیدگی به آن شدند.

امسال شهرستان لنده باز هم از کاروان تدبیر و امید جا مانده است و اعتبارات آن گونه که باید توزیع نشده است، این در حالی است که برخی از اعتبارات باید در حوزه توازن منطقه‌ای تقسیم می‌شد ولی توازن را در نابرابری دیدند و شاهد بی‌عدالتی و کم‌توجهی به شهرستان بوده‌ایم.

شهرستان‌های برخوردار و یا بهتر بگوییم ثروتمند استان بیشترین سهم را از اعتباراتی همچون ماده 180 و ملی و … داشته‌اند و تنها 4 میلیارد که تقریبا می‌توان گفت معادل یک سوم اعتبارات دیگر شهرستان بوده نصیب شهرستان لنده شده است.

ظهر امروز مردم شهرستان لنده در اعتراض به نحوه توزیع اعتبارات، گزینش و استخدام نیرو، عدم استقلال ادارات و مشکلات اقتصادی، راه و اعتبارات عمرانی و بهداشتی با تجمع مقابل فرمانداری و حضور در دفتر امام جمعه مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.

معترضان با بیان مشکلات و نارسایی‌های موجود در این شهرستان خواستار پیگیری و رفع این مشکلات در آینده نزدیک شدند و از مسئولان استان خصوصاً استاندار و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی خواستند نسبت به توزیع اعتبارات تجدیدنظر کنند و یا این 4 میلیارد را به همان شهرستان‌هایی که بیشتر نیاز دارند ببخشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار