کد خبر: ۷۶۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶ 14 August 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمدخانم دکتر پورانصاری از گزینه‌های ریاست بر دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضعف‌های مدیریتی در نظام سلامت این استان گفت: قبلا مادران باردار در راه بیمارستان فوت می‌کردند ولی امروز در خود بیمارستان فوت می‌کنند که یکی از دلایل آن در شهر یاسوج این است که گاها خدمات ابتدایی نیز به بیماران ارائه نمی‌‌شود؛ او همچنین از روند حمایت‌های تاجگردون در مورد ریاستش بر دانشگاه علوم پزشکی نیز سخن گفت.

 پورانصاری در گفت‌وگویی که با بویر انجام داده در مورد مرگ و میرهای اخیر مادران باردار گفت: البته باید بگویم فرم مرگ مادران باردار تغییر کرده. قبلا مادران در راه بیمارستان فوت می کردند اما امروزه مرگ مادران باردار در بیمارستان ها اتفاق می افتد.

واقعیت این است که برخی مواقع بارداری فاکتورهای خطرناکی دارد که مختص خانم باردار بوده و لزوما قبل از زایمان وجود ندارد و ممکن است در حین وضع حمل این فاکتورها بوجود بیاید یا شدت یابدکه متأسفانه همین عوامل فیزیولوژیک در زمان زایمان در رأس مرگ و میرها قرار دارد که با افزایش سن احتمال بروز این بیماری های زمینه ای بیشتر می شود.

مردم ما باید بدانند درست است که سزارین به نظر ساده‌ترین عمل جراحی می‌باشد ولی پرخطر ترین عمل نیز محسوب می‌شود.

ما در استان نیازمند آموزش هستیم، به خصوص در حوزه زنان نیازمند تغییر نگرش و باور مردم نسبت به عمل جراحی سزارین را تغییر بدیم.

باید مردم ما متوجه خطرات این عمل جراحی با عوارض خطرناک آن باشند و بدانند که سزارین تنها در موارد خاص که امکان زایمان طبیعی وجود ندارد توصیه می‌شود و خود عمل جراحی سزارین عامل پرخطری است که هر چه تعداد این جراحی در خانم‌ها بیشتر باشد عوارض بیشتری نیز به همراه دارد.

البته فشارخون، خونریزی و عفونت نیز از دیگر عوامل مهم در احتمال مرگ مادران می‌باشد. از طرف دیگر وجود تنها یک زایشگاه در شهر یاسوج واقعا جوابگوی مردم نیست به گونه‌ای که در بیشتر موارد حتی خدمات معمولی به مردم نمی‌رسد.

چرا پزشکان در استان نمی‌مانند؟

برخی مواقع پزشکان برای دریافت آموزش بیشتر از استان خارج می‌شوند اما اکثرا پزشکان به دلیل بی توجهی به مسائل رفاهی و اینکه استان ما خیلی اقدامات

مناسب برای جذب این افراد انجام نمی‌دهند.پورانصاری

باید امکانات و دغدغه‌های فرد را برطرف کنند تا با خیال راحت به مردم ما خدمت کنند که البته اگر بستر کاری مناسبی فراهم شود بازهم به استان خودم برمی‌گردم .

درواقع در استان ما همیشه کج سلیقگی‌ها، دور بودن و محروم بودن درخصوص جذب متخصصان وجود دارد که قبلا بیشتر بوده و امیدواریم تلاش شود تا این مشکلات حل شود.

باید در جذب امکانات و بودجه از وزارتخانه‌ها کوشاتر باشند، باید مسائل و کمبودها را به خوبی به اطلاع وزارتخانه‌ها برسانند و برطرف کردن کمبودها باید در اولویت باشد.

من توسط تعدادی از اصلاح طلبان به دکتر تاجگردون معرفی شدم و ایشان هم حمایت کردند ولی پروسه معرفی من در وزارت خانه بسیار دیر صورت گرفت و بقیه گزینه‌ها از چندماه قبل معرفی شده بودند و در واقع عدم شناختی از سوی وزارتخانه نسبت به بنده وجود داشت که اگر برطرف می‌شد قطعا در این مورد موفق تر بودم.

البته دکتر چمن نیز از فرزندان این منطقه هستند و توانایی های خیلی خوبی نیز دارند و ما قبلا همکار هم بودیم.

خانم دکتر پورانصاری فوق تخصص زنان و زایمان، هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و شاغل در بیمارستان شهدای تجریش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار