اگرچه معلمان مشکلات معیشتی متعددی دارند و بی توجهی مسئولان در این زمینه سبب خدشه وراد شدن به منزلت فرهنگیان شده است اما یک معلم واقعی هیچگاه رسالت اصلی خود را فراموش نمی کند.
کد خبر: ۲۲۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶ 01 May 2016

امام قلی سبزی زاده از فرهنگیان با سابقه شهرستان چرام و دارای مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان یاسوج است که 31 سال سابقه کار در مدارس مختلف شهرستان چرام را دارد

انتخاب وی به عنوان معلم نمونه استان در سال ۹4 بهانه ای شد تا با این معلم گفتگویی خواندنی و جالب داشته باشیم که در ادامه می خوانید:

 

به نظر شما نقش و جایگاه معلم در تربیت دانش آموزان چگونه است؟

معلمان نقش اساسی در تربیت انسانها دارند و به عبارتی دیگر تاثیرگذارترین افراد در تربیت نسل آینده معلمان هستند به گونه ای که سعادت و خوشبختی هر جامعه ای بستگی به معلمان آن جامعه دارد.

هر اندازه انگیزه معلمان در کارشان بیشتر باشد و بتوانند رسالت شان را به خوبی انجام دهند آن جامعه موفق ترند.

 

شیوه تدریس و آموزش کنونی با گذشته چه تفاوت هایی دارد ؟

استفاده از روشهای نوین آموزشی در کنار پیشرفت علوم و فنون و همچنین تغییر شرایط فردی و اجتماعی مردم، تاثیر بسزایی در یادگیری دانش آموزان و فراگیری علوم مختلف دارد.

گذشت زمان در کنار روند رو به رشد نظام آموزشی نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در یادگیری بهتر مطالب است.

معلم نمونه چرامی که طوایف قاتل و مقتول را آشتی داد/ به خاطر مشکلات معیشتی رسالت مان را از یاد نمی بریم+تصاویر

 

مهمترین شاخصه های یک معلم که در تربیت و فراگیری دانش آموزان موثرند کدامند؟

علاقه مندی به کار تدریس و توانایی ایجاد علاقه در دانش آموزان دو فاکتور مهم برای یک معلم هستند.

تسلط کامل بر مطالب و قدرت بیان برای یک معلم از همیت زیادی برخوردار است و در کنار آن آراستگی ظاهر نیز حائز اهمیت است. یک معلم همچنین باید به احساسات دانش آموزان توجه کند و در راه تحصیل و تهذیب دانش آموزان تحمل و بردباری داشته باشد.

 

دانش آموزان امروز بیشتر درس می خوانند یا دانش آموزان دیروز؟ دلیل انرا چه می دانید؟  

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و وجود انواع امکانات آموزشی اعم از نرم افزارهای آموزشی، کتابهای کمک درسی و غیره دانش آموزان بیشتر با علوم آشنا هستند و به تبع آن یادگیری بالاتری نیز دارند.

معلم نمونه چرامی که طوایف قاتل و مقتول را آشتی داد/ به خاطر مشکلات معیشتی رسالت مان را از یاد نمی بریم+تصاویر

 

شیرین ترین و تلخ ترین خاطره تدریس تان را بفرمائید؟

شیرین ترین خاطره ام از معلمی به اولین سال تدریسم برمی گردد؛ زمانی که برای تدریس در یکی از روستاهای شهرستان حضور یافتم متوجه شدم که اهالی منطقه به خاطر قتلی که بین مردم صورت گرفته حاضر به ثبت نام فرزندان خود در مدرسه نیستند و پس از ساعتها صحبت و گفتگو با اهالی روستا و پا در میانی بزرگان و ریش سفیدان موفق به بازگشایی مجدد مدرسه شدیم.

وقتی دانش آموزان دو طایفه قاتل و مقتول را در حال بازی کنار یکدیگر و تلاش برای هدف مشترک می دیدم، بسیار خوشحال شدم و خدا را به خاطر این الفت شکر کردم.

تلخ ترین خاطره ام طی روزهای آینده رقم می خورد زیرا با توجه به پایان دوران خدمتم باید از جمع پر از صفا، صداقت و صمیمیت دانش اموزان جدا شوم.

معلم نمونه چرامی که طوایف قاتل و مقتول را آشتی داد/ به خاطر مشکلات معیشتی رسالت مان را از یاد نمی بریم+تصاویر

 

برخی معتقدند که معلمان به دلایل مشکلات معیشتی نسبت به امر آموزش بی تفاوت شده اند، نظر شما چیست؟

اینگونه قضاوت ها منصفانه نیست و معلمان باتوجه به تعهد و رسالتی که دارند تمام تلاش خود را برای موفقیت دانش آموزان و جامعه به کار می گیرند.

اگرچه معلمان مشکلات معیشتی متعددی دارند و بی توجهی مسئولان در این زمینه سبب خدشه به منزلت فرهنگیان شده و عده ای نیز در ساعات فراغت دنبال مشاغل دیگر رفته اند اما یک معلم واقعی هیچگاه رسالت اصلی خود را فراموش نمی کند.

 

اگر معلم نمی شدید دوست داشتید چکار شوید و اگر قرار باشه دوباره شغلی را انتخاب کنید آن شغل چیست؟

بنده از زمان دانش آموزی خودم و در جواب موضوع انشاء که " دوست دارید در آینده چکاره شوید" همیشه شغل شریف معلمی را انتخاب می کردم و اگر بعد از بازنشستگی بخواهم شغلی را انتخاب کنم، گزینه ای جز معلمی را انتخاب نخواهم کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار