مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد علت شیوع و گسترش بیماری تب‌برفکی در استان را انتقال و تردد دام دانست و گفت: هرگونه انتقال و تردد دام بدون مجوز دامپزشکی در این استان ممنوع است.
کد خبر: ۲۲۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 29 April 2016
عبدالله بهمنش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، انتقال غیر مجاز دام توسط انسان را عامل انتشار بیماری تب برفکی دانست و این بیماری را غیر مشترک بین انسان و حیوان عنوان کرد و اظهار داشت: این بیماری هیچ خطری از لحاظ بیماری برای انسان ندارد و استفاده از گوشت و شیر آنها باعث سرایت آن به انسان نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی بیماری منطقه ای و بومی است خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر ژنتیکی مکرر این بیماری داروهای قبلی کارایی مقابله با آن را نداشتند و همین باعث شیوع آن گردید.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین عوامل شیوع این بیماری را علاوه بر انسان، همزمانی آن با فصل زایش عنوان کرد و افزود: با توجه به همزمانی فصل زایش با این بیماری و حساس بودن بره، بزغاله و گوساله و عوارضات قلبی آن بیشتر تلفات از این ناحیه بود.

بهمنش بارندگی و رطوبت را از دیگر عوامل مؤثر در انتشار این بیماری خواند و تصریح کرد: بارندگی‌های اخیر و رطوبت‌های ناشی از آن و سرد شدن حیوان در گسترش آن نقش فراوانی داشت چرا که گرم شدن هوا باعث از بین رفتن این ویروس ها می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون علیه این بیماری در سه فاز اردیبهشت و آبان، مختص گاو و گوساله و بهمن برای بز و گوسفند انجام می گیرد، گفت: در اردیبهشت در دو مرحله 40 هزار راس گاو و گوساله واکسینه شد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در بهمن نیز 20هزار راس گاو و 650 هزار راس گوسفند و بز واکسینه شد، بیان کرد: با توجه به اینکه این تعداد بدون پیش بینی شیوع بیماری بود، جوابگوی نیاز دام‌های استان به واکسن نبود.

وی خاطرنشان کرد :‌ با توجه به شیوع بیماری و درخواست های مکرر از سازمان دامپزشکی کشور، 850هزار داروی دیگر نیز وارد استان شد.

بهمنش با بیان اینکه واکسن 30 تا 40 درصد جلوی گسترش بیماری را می گیرد، اظهار کرد: 70 درصد راه پیشگیری از این بیماری، رعایت بهداشت محیط است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار