استاندار ایلام گفت: محدوده تعیین شده برای منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران بر اساس طرح پیشنهادی استان ایلام از چنگوله تا کنجانچم است.
کد خبر: ۶۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷ 28 July 2015
محمدرضا مروارید گفت: نقشه منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران از سوی کارشناسان تهیه شده و به شورای عالی مناطق آزاد کشور ارسال گردیده است.

وی افزود: شورای مناطق آزاد کشور نیز باید در کمیته فنی خود بررسی های لازم را در خصوص این نقشه انجام داده و سپس آن را به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارایه دهد.

مروارید تاکید کرد: مذاکرات متعددی تاکنون با مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برای بررسی سریع تر این طرح صورت گرفته و ایشان قول داده اند ظرف چند روز این نقشه مورد ارزیابی نهایی قرار گرفته و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شود.

وی یادآور شد: ارایه نقشه و محدوده منطقه آزاد پیش از این بر عهده دولت گذاشته شده بود ولی کمیسیون اقتصادی مجلس به آن ایراد گرفت و خواستار ارایه نقشه جهت بررسی آن شده است.

وی گفت: کارشناسان استان ایلام در طرح خود محدوده منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران را از چنگوله تا کنجانچم پیشنهاد کرده اند، بر اساس قانون مناطق آزاد نباید در محدوده شهرها قرار گرفته باشند.

وی با بیان اینکه در طرح و نقشه ارایه شده شهر مهران نیز در محدوده منطقه آزاد قرار گرفته استف افزود: در صورت ایراد گرفتن به آن، سه نقشه دیگر بعنوان جایگزین تهیه شده ولی امیدواریم این نقشه مورد تایید قرار گیرد.

استاندار ایلام وجود فرودگاه و شهرک صنعتی را از نیازهای اساسی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی برشمرد و اضافه کرد: مقامات استان تجهیز فرودگاه قدیمی مهران را پیشنهاد کرده اند که باید این مهم به تایید سازمان هواپیمایی کشوری هم برسد.

به گفته مروارید، بر اساس قانون فرودگاه ها باید حداقل 13 کیلومتر از مرز فاصله داشته باشند که فرودگاه قدیمی مهران از یک سمت این فاصله را دارد ولی از سمت دیگر ممکن است این حد نصاب رعایت نشده باشد که در حال مذاکره با سازمان هواپیمایی کشوری هستیم تا این مشکل نیز برطرف شود.

وی خاطر نشان کرد: طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران تاکنون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان کمیسیون فرعی بررسی و مورد تایید قرار گرفته و امیدواریم هر چه سریع تر در کمیسیون اقتصادی نیز بررسی و شرایط برای رای گیری نهایی آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تا شهریور امسال فراهم شود.

هیات دولت هفتم بهمن ماه سال گذشته با ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران که اوایل اردیبهشت سال 93 در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان ایلام بعنوان وعده دولت به مردم این استان مطرح شد، موافقت کرد و این برنامه مهم دولت یازدهم، هم اکنون منتظر نظر نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

شهرستان مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب باختری استان ایلام 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

هم اکنون روزانه بیش از 500 دستگاه کامیون و تریلر محموله های صادراتی را از مناطق مختلف کشور به گمرک مهران منتقل می کنند تا پس از سیر مراحل قانونی از این مسیر به کشور عراق صادر شود.

سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون دلار کالا از پایانه مرزی مهران به کشور عراق صادر شد که در مقایسه با سال ماقبل آن 42 درصد افزایش یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار