این روزها اگر به ستادهای انتخاباتی پرتعداد کاندیداهای شورای اسلامی شهر ایلام گذرتان افتاده ودر پای سخنان وبرنامه های کاندیداهای این دوره شورای شهر نشسته باشید، قطعا جملات زیر بعنوان شالوده برنامه کاری و از سویی ابزاری برای ناکارآمد جلوه دادن شوراهای ادوار گذشته، بعنوان کلید واژه مشترک اکثر کاندیداها به وفور به گوشتان خواهد خورد.
کد خبر: ۴۲۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 14 May 2017

براساس قانون انتخابات ،فعالیت ستادهای انتخاباتی کاندیداهای شورای اسلامی شهر وروستا از بامداد پنجشنبه هفته گذشته همزمان باسراسر کشور در استان ایلام نیز آغاز شد.

به گزارش تابناک ایلام ،شوراهای اسلامی شهر ،به عنوان نماد مردم سالاری و یکی از مهمترین ابزار برای مشارکت مردم بر مدیریت شهر به حساب می آید. شوراهای اسلامی بعنوان اصلی ترین نهاد مردمی در ترسیم وتدوین برنامه های مدیریت شهر،می توانند به صورت مستقیم بر سرنوشت وآینده حقوق شهروندی اثر گذار باشند.اما این اثر گذاری زمانی می تواند کارکرد واقعی خود را به نمایش بگذارد که نگاه به شوراها در مناطق با بافت قومی وقبیله ای نیز تغییر یابد

این روزها اگر به ستادهای انتخاباتی پرتعداد کاندیداهای شورای اسلامی شهر ایلام گذرتان افتاده ودر پای سخنان وبرنامه های کاندیداهای این دوره شورای شهر نشسته باشید، قطعا جملات زیر بعنوان شالوده برنامه کاری و از سویی ابزاری برای ناکارآمد جلوه دادن شوراهای ادوار گذشته، بعنوان کلید واژه مشترک اکثر کاندیداها به وفور به گوشتان خواهد خورد.

"انتخاب براساس معیار قبیله گرایی ایلام را عقب نگه داشته است" " مدیریت شهری براساس نگاه قومی وقبیله ای انتخاب می شود " نگاه قبیله ای ،شایستگان را به حاشیه رانده است " " شوراها با نگاه منفعت طلبانه ، حقوق شهروندان را نادیده گرفته اند" "وضعیت فعلی باید تغییر یابد "

تا زمانی که نگاه مردم ،نخبگان و کاندیداها به جای تکیه بر توانمندی ،تعهد،تجربه ،خلاقیت وتخصص ،به عقبه قومی وقبیله ای و برانگیختن هیجانات قومی متمرکز باشد،باید اقرار کنیم ، نه تنها امیدی به بازگشت شایستگان به عرصه های مختلف نمایندگی و مدیریتی وجود نخواهد داشت ، بلکه توسعه ، پیشرفت ومبلمان شهرهای با بافت قومی وقبیله ای نظیر ایلام نیز همواره در همان نقطه قبلی باقی مانده ودرجا خواهد زد.

با آنالیز علمی ومنطقی گفتار و نقدهای مطرح شده توسط این کاندیداها ،باید اعتراف کنیم ،مجموعه مباحث مطرح شده حول محور چرایی توسعه نیافتگی شهری نظیر ایلام که عمدتا هم به رفتار انتخاباتی مردم وکاندیداهای انتخباتی و نحوه گزینش وانتخاب آنها در چهار دوره فعالیت شوراهای شهربی ربط نیست !می توانند بعنوان اصلی ترین دلایل لنگ زدن مدیریت شهری و توسعه در شهری نظیر ایلام ودیگر شهرهای استان به حساب آیند.

اما پرداختن به این موضوع در میتینگهای انتخاباتی وتنها در یک مقطع کوتاه آنهم در بهبوهه انتخابات کافیست یا دردی را دوا می کند؟آیا واقعا کاندیداهای این دوره ،بصورت عملی به مقوله قوم گرایی و قبیله سالاری پشت پا زده ونقش آن را در فعالیتهای تبلیغاتی کم رنگ کرده اند یا فقط شعار می دهند؟اگرهواداران عمدتا فامیل و اطرافیان همین کاندیداهای مدعی نفی نگاههای قبیله گرایانه ،در این مقطع ،کاندیدای دیگری منتسب به قوم وقبیله دیگری را ارجح واصلح تشخیص دادند ، به راحتی به این مساله کنار خواهند آمد؟

باید بگوییم بین شعار تا عمل فاصله زیاد است ،و تغییر فوری از نگاه قومی گزینی به شایسته گزینی تنها در سخنرانی و شعار بی عمل امکانپذیر نیست ،زیرا در حالیکه کاندیدایی خود را مخالف نگاه قوم مدارانه به انتخابات شوراها وحتی مجلس شورای اسلامی معرفی اما در دیگر سو با تهییج قومی و برانگیختن احساسات قبیله ، سعی در بر هم زدن قواعد انتخابات به نفع خود بنماید ،با هیچ کدام از معیارهای قانونی انتخابات و حتی اخلاق انتخاباتی همخوانی نداشته وخود آنان را در یک پارادوکس انتخاباتی ،مابین شعار وعمل ، گرفتار می نماید.

لازمه رسیدن به این تفاهم مشترک ،آنهم نه در مقام شعار ،بلکه در اقدام وعمل ،دل کندن از عقبه قومی وحرکت به سوی شایسته گزینی توسط کاندیداها و تبیین وتعمیق این فرهنگ در بین لایه های مختلف جامعه سرسخت و استوار بر اصول ومبانی قبیله گرایانه است . امروز صحبت کردن از چرخش یکباره از قوم گزینی به شایسته گزینی کمی دیر است ،اما نقطه آغاز این حرکت مهم منطقی، می تواند همین امروز باشد .

بدون شک دغدغه بیان شده توسط کاندیداهای محترم ،دغدغه مشترکی بین نخبگان و اهل قلم واصحاب رسانه است .سالهاست که شاهد دست و پا زدن نخبگان و شایستگان در زیر نگاههای تند قومی گزینی و قبیله گرایی دراستان هستیم ،واین نوع نگاه وگزینش غیر منطقی و غیر اصولی سالهاست مدیریت استان را از روی ریل توسعه وپیشرفت خارج کرده است .

در حالیکه هیچوقت حاضر به حذف این نوع نگاه در خودمان نبوده ،اما همواره نگاه نقادانه ای به پیشرفت و آبادانی و توسعه شهرمان داشته وبا قیافه ای حق یه جانب،با آسمان وریسمان بافی ، همه را مقصر می دانیم ،غافل از اینکه تمام آتش ها از کوره خودمان بر می خیزد و ساده تر بگویم که " از ماست که بر ماست "!


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار