جزئیات بیشتر از قراداد شبه ترکمنچای با چین

کد خبر: ۷۵۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹ 12 August 2015
به گزارش تابناک یزد، طهماسب مظاهری رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از شهریور ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ و وزیر امور اقتصادی و دارایی در کابینه دولت اصلاحات، در گفت و گو با شماره 139 هفته نامه تجارت فردا، به قراردادهای ایران با کشورهایی نظیر چین اشاره می‌کند و معتقد است نه‌تنها این قراردادها خوب نبودند بلکه به مقدار بسیاری به قرارداد ترکمانچای شبیه بوده است.

وی در این گفت وگو در نهایت رقم 29 میلیارد دلاری را که رسماً بانک مرکزی اعلام کرده حداقل موجودی ذخایر ارزی کشور می‌داند.

در ادامه این گفت و گو می گوید:«در همین حد اشاره کنم که همه ارزها بلوکه نشده و بخشی از آن بلوکه شده است، شاید الان برای توضیح دادن و شفاف شدن زود باشد، اما بخشی از این ارزها که جزو ذخایر ارزی محسوب می شود، بلوکه نشده و بانک مرکزی با یکسری روش های مدیریتی توانسته آنها را از بلوکه شدن نجات دهد. بخشی از ارزهای ما هم بلوکه نشده و در قالب قراردادهای مختلفی در اختیار برخی کشورها مثل چین قرار گرفته است. البته این نوع از قراردادها خوب نبودند و من به آن لقب شبه ترکمانچای می دهم.

ارز ما در اختیار دولت چین است و قرارداد داریم که بلوکه نیست ولی از بلوکه شدن بدتر است و استفاده از آن برای بانک مرکزی به سختی مقدور است. پس گرفتن این پول در همین حد بگویم که به راحتی امکان پذیر نیست. در نهایت هم به اینجا خواهیم رسید که یکسری کالا با کیفیت پایین و قیمت بالا در ازای این پول ها نصیب بانک مرکزی می شود.متاسفانه می بینیم که بازار ما را یکسری کالای چینی تسخیر کرده است.
خیلی از صنعتگران و تجار ما با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. تولیدات داخلی در این چند سال و از بابت همین واردات از چین ضربه های مهلکی خورده است، چینی ها با آن پولی که از ما در اختیار دارند، کالا تولید می کنند و می گویند فقط می توانید در ازای آن کالا به کشور وارد کنید. حتی در کارهای صنعتی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی که نتوانستند، نیازهای صنعتی ماشین آلات خودشان را یا کالاهای مصرفی و واسطه ای خود را در داخل تولید کنند یا از کشورهایی که با کیفیت خوب می توانند تولید کنند، داشته باشند، همان قطعات را با کیفیت پایین تر از چین می آورند. این موضوع به این دلیل است که پول ما دست آنهاست و می گویند با این پول می توانید آن کالاها را ببرید. در واقع از آن پول استفاده می کنند و این کالاها را می آورند. این یک ضربه به اقتصاد و به تولید ما زده که باید ان شاءا… حل شود. اما اگر از زاویه دید ذخایر ارزی نگاه کنیم، بخشی از ذخایر ارزی ما متاسفانه به این شکل در اختیار بعضی کشورها قرار گرفته مانند چین که این مشکلات و مصائب را دارد. بخشی دیگر در اختیار مثلا هندوستان قرار گرفته که ذخایر ارزی ما را گرفته، نفت را گرفته و باید پولش را به حساب خزانه واریز می کرده، که آن را تبدیل به روپیه کرده و بعد هم ارز خودش را پایین آورده، حالا باید به جای طلب مان روپیه را ببریم. تازه آنها هم از چینی ها یاد گرفته اند و می گویند که بیایید کالاهای هندی ببرید و یکسری افراد را برای انجام این کار در نظر گرفته که حتی ازاین راه درآمدی هم داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار