رضوان حکیمزاده در همایش تخصصی مدیران و کارشناسان حوزه آموزشی ابتدایی استان یزد با اشاره به برنامههای وزارت آموزشوپرورش برای ارتقای آموزش ابتدایی در کشور، گفت: وزارت آموزشوپرورش یکی از اولویتهای اصلی خود را مبتنی بر سند تغییر بنیادین و محور قرار دادن تربیت در حوزه ابتدایی بهجای تمرکز بر برنامههای آموزش موردتوجه قرار داده است.
وی افزود: توجه به اقتضائات دوران کودکی برای هدایت برنامهها یکی از محورهایی اصلی است که موردتوجه قرارگرفته است؛ همچنین ما درصدیم دوران کودکی فرزندان با دوران شادی و نشاط یکی شود و نشاط در یادگیری آنها توأم باشد و آنها بتوانند در مدارس در کنار فرصتهایی که وجود دارد، علاوه بر کسب مهارتهای آموزش، مهارتهای موردنیاز زندگی را نیز کسب کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش بابیان اینکه مهمترین رویکرد ما توجه به مدارس و استفاده از ظرفیتهایی است که دانش آموزان مدارس بهعنوان راهبران اصلی جریان تربیت قرارگرفتهاند، اظهار داشت: در راستا درصددیم تا طرحهای مختلفی اجرا شود و این امکان به مدیران مدارس داده شود که با درایت و تدبیر خود، در ذیل رویکردهای کلان وزارت خانه، هدایت امور را بیش از بیش بر عهده گیرند.
حکیمزاده با تأکید بر اینکه در رابطه با کمبود نیروی انسانی در آموزشوپرورش در دوره ابتدایی با مشکلات و چالشهای زیادی روبهرو هستیم، خاطرنشان کرد: به نظر میرسد علاوه بر تمهیدات لازم برای حل مشکلات در کوتاهمدت، الزامی است که برنامهریزی بلندمدت را در این راستا داشته باشیم تا این مشکلات که طی سالیان گذشته ایجادشده است، بیش از بیش برطرف شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تمام تلاش ما این است که هیچ کلاسی ابتدای سال تحصیلی با کمبود معلم روبهرو نباشد، تصریح کرد: امید است تا در این راستا عزم ملی شکل بگیرد و با اختصاص دادن منابع مادی و منابع انسانی لازم، یک آموزشوپرورش باکفایت و بهرهمند از نیروی انسانی متخصص و توانمند را بهعنوان اصلیترین سازمانی که میتواند محور توسعه کشور باشد، داشته باشیم.
وی بر لزوم به رسمیت شناختن کودکان و یادگیرنده محور بودن فعالیتهای تربیتی و آموزشی در مدارس تأکید کرد و بیان داشت: ما به دنبال ایجاد فرصت برای دانشآموزان هستیم تا با استفاده از دیدگاهها و نظرات آنها و همچنین شناسایی نیازهای آنها، برنامههای خود را تقویت سازیم و در این راستا بهترین بهره را ببریم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، رقابت زدایی از دانشآموزان را یکی از رویکردهای مهم وزارت آموزشوپرورش در دوره ابتدایی عنوان کرد و ابزار داشت: مهمترین و کلیدیترین نکتهای که بر اساس سند تحول بنیادین از اهمیت خاصی برخوردار است، وظیفه تأثیرگذار ما در تربیت کردن دانش آموزان است، چنانچه قطعاً تربیت بهعنوان محور اصلی کار در یک جامعه اسلامی باید مبتنی بر چارچوب و اصول اصلی مبانی دینی ما باشد.
حکیمزاده با اشاره به حذف آزمونهای مدارس خاص در دوره ابتدایی، تأکید کرد: ما وظیفه خود میدانیم تا در راستای آگاهی بخشی به والدین است برای اینکه فرزندان خود را در رقابتهای آزاردهنده قرار ندهند، تمام تلاش خود را کاربریم تا دانشآموزان ما حس همکاری و باهم بودن را از دست ندهند.
این مقام مسئول ادامه داد: ۵۵۰ هزار نفر دانشآموز اتباع بیگانه در کشور وجود دارند و باافتخار اعلام میکنیم که رهبر معظم انقلاب فرمودهاند که همه دانش آموزان صرفنظر از اینکه اقامت آنها قانونی و غیرقانونی باشد، بهعنوان کودک حقدارند که از اصلیترین حقوق خودشان که آموزش است، بهرهمند شوند.
وی با تأکید بر لزوم اعتماد به معلمان و مدیران بهعنوان کارگزاران اصلی تعلیم و تربیت در جامعه، اذعان کرد: درواقع در حال حاضر شأن، جایگاه و منزلت مدیر بهعنوان نقطه اصلی اتکای جریان تربیت نادیده گرفتهشده است؛ لذا تمام تلاش ما این است که جایگاه و منزلت واقعی مدیران را به جایگاه اصلی بازگردانیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه ما بیشتر از هرروز دیگری در این شرایط کنونی نیاز داریم تا امید و نشاط را به فرزندان خود برگردانیم، اضافه کرد: امروز در شرایطی قرارگرفتهایم که به جرم استقلالطلبی و آزادیخواهی در حال محاکمه شدن هستیم و دیگران منتظر هستند تا اعتمادبهنفس خود را از دست دهیم که در این راستا ما حق نداریم این نگرانیها را به دنیای کودکان منتقل سازیم.
حکیمزاده در پایان یادآور شد: شرایط کنونی از حساسیت خاصی برخوردار است و در این شرایط نابرابر الزامی است تا همواره با عنایت به خداوند و هدایت رهبر معظم انقلاب سربلند این بحران را پشت سر گذاریم؛ چراکه نیاز است امید در کودکان زنده نگهداشته شود.