به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیتالله محسن اراکی در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در حسینیه شهدای قم با انتقاد از بانکداری فعلی در کشور اظهار داشت: بانکداری امروز کشور با معیارهای اقتصاد اسلامی مغایر است.
وی با ذکر این مطلب که بانکها بهجای حمایت از اقتصاد خرد جامعه و توانافزایی آنها به شکلی مدیریت میکنند که سرمایههای کوچک مردم را به گرفته و به آنها سود بدهند افزود: بانکها بهجای مردم در حوزه اقتصاد وارد میشوند، اما ورودی که به تولید کار و اشتغال و ثروت در جامعه منجر نمیشود.
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این مطلب که این سیستم باید تغییر کند و به فرهنگ اصیل فقه اقتصادی اسلام بازگردد گفت: پس از چهل سال از سیطره این سیستم، این ضعف بزرگ در اقتصاد ما حاکم شده است و دیگر نباید به آن ادامه داد.
وی نظام بانکداری اسلامی را بر پایه فقه اجتماعی دانست و نه فقه فردی و گفت: فقه اجتماعی همه شئون جامعه و حکومتی را نیز در برمیگیرد، فقه اجتماعی برای حوزه بانکداری اسلامی طرح کلان و جامع دارد.
آیتالله اراکی بیان کرد: قرآن کریم مردم را به کار و تلاش و فعالیت خرد اقتصادی سوق داده است، اقتصاد پویا اقتصادی است که اجازه و بستر را برای فعالیت خرد اقتصادی فراهم میکند تا همه مردم بهجای اندوخت پول در بانک به دنبال کار و تلاش اقتصادی باشند تا با اندک تکانه خارجی و داخلی زمینگیر نشود.
وی گفت: زمین دارای گنجینههای فراوانی است که متأسفانه کشف نشده باقیماندهاند و یکی از مأموریتهای مهم امام زمان استحصال این گنجینهها از دل زمین است؛ درحالیکه در عصر انسان بدون امام زمان حتی یک درصد از آنها نیز کشف نشده است.
وی افزود: امروزه بر اساس آمارهایی که بر اساس جهل آنها به این خزائن است، بیان میشود که زمین گنجایش تأمین غذای بشر را ندارد درحالیکه این زمین ده برابر گنجایش امروز جهان نیز توان تولید غذا دارد؛ نتیجه این آمارها و توصیههای استکباری، کاهش موالید است درحالیکه با بچهدار نشدن مشکل اقتصاد حل نمیشود.
استاد حوزه بیان کرد: امام از سوی خداوند متعال بهعنوان مأمور اجرای عدل در جهان و رشد هر آنچه در دست بشر است، خواهد بود؛ امام مأمور احیای زمین است.
آیتالله اراکی بیان کرد: در قرآن کریم و روایات، بیانشده است که قدرت سیاسی بهعنوان یک امانت در دست انسان است، در اسلام چیزی به نام سلطنت و فرمانروایی وجود ندارد و هرچه هست امانت است؛ این امانت نیز باید به دست امام باشد.
وی گفت: امام علی(ع) در زمان خانهنشینی خود 500 چاه حفر کردند و زمینهای اطراف آن را آباد کردند و سپس این چاه را وقف عام کردند؛ هنوز هم تعدادی از این چاهها در مدینه بهعنوان چاههای علی(ع) موجود داست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از مأموریتهای امام آن است که شرایطی را برای کار و فعالیت همه بشر فراهم کند تا زمین به آبادانی واقعی خود برسد.
وی گفت: مدیریت مهدوی شرایطی را ایجاد خواهد کرد که مردم برای پرداخت زکات خود متحیر میشوند زیرا مستحقی در جامعه باقی نمیماند؛ در این عصر امام دستور گشایش درب بیتالمال را میدهند تا مردم از آن استفاده کنند ولی کسی به آن رجوع نمیکند.
وی افزود: قطعاً اگر اجازه داده میشد که امام علی(ع) پس از پیامبر که به خلافت مسلمین برسند چنین شرایطی بر جامعه حاکم میشد، فلسفه سیاست دین شناخت امامی است که بر جامعه مدریت میکند که هم عادل و هم عامل به عدل است.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام علی(ع) محبوبترین شخص نزد خداوند بودند زیرا بر اساس روایاتی که در منابع اهل سنت وجود دارد زمانی که پیامبر به معراج رفتند خداوند با صدای امام علی(ع) با ایشان سخن گفت چون این صدا محبوبترین صدا نزد پیامبر بود.