افزایش نرخ سواد به ۹۷ درصد در قم

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه رشد سواد در گروه سنی ۱۰ الی ۲۹ سال به بالای ۹۷ درصد رسیده و قم در سوادآموزی رتبه‌ اول کشوری را به خود اختصاص داده، گفت: ما در سوادآموزی اتباع نیز تلاش می‌کنیم و آنها نیز در کلاس‌ها حاضر می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۸۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸ 11 September 2024
به گزارش تابناک قم، غلامرضا رضایی در گفت‌وگویی با اشاره به اهمیت مسئله سوادآموزی گفت: ۷ سپتامبر روز جهانی سوادآموزی نامگذاری شده و دلیل آن اهمیت بحث سوادآموزی است؛ هدف آن تلاش برای کاهش نرخ بی‌سوادی در کشور‌های دنیا، بیداری ملت‌ها و حساسیت آنها  به مسئله سواد است.
 
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم ضمن بیان برآورد میزان بی‌سوادی در استان، درباره تمهیدات صورت گرفته، گفت: در ایران در سال ۵۷ و قبل از آن، حدود ۴۷ درصد افراد باسواد وجود داشت، که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تدبیر حضرت امام رضوان‌الله تعالی‌علیه و تشکیل نهضت مقدس سوادآموزی، امروز میزان افراد باسواد ایرانی به ۹۸ درصد رسیده است در گروه سنی ۱۰ الی ۴۰ سال حدود ۵۲ درصد رشد با سوادی در کشور داشته ایم، در گروه سنی ۶ سال و بالاتر به حدود ۹۱ درصد با سوادی رسیده ایم که رشد ۴۴ درصدی است.  
 
رضایی با اشاره به رشد سواد در زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سواد زنان ایرانی پیش از انقلاب اسلامی حدود ۳۴ درصد بود، اما پس از شکل گیری انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ این عدد به حدود ۸۸ درصد رسید که شاهد رشد ۵۴ درصدی هستیم، درصد باسوادی مردان از حدود ۶۴ درصد پیش از انقلاب اسلامی به حدود ۹۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید که  شاهد رشد ۲۹ درصدی سواد هستیم.
 
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به درصد سواد شهری بیان کرد: از حدود ۵۳ درصد پیش از انقلاب به حدود ۹۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیدیم که ۳۷ درصد رشد کرد، همچنین در زمینه سواد در روستا‌ها از حدود ۳۰ درصد پیش از انقلاب اسلامی به حدود ۸۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیدیم که رشد ۵۰ درصدی است.  
 
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: ما به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران آمار زیر ۵۰ درصدی افراد باسواد در استان قم را به ۹۲ درصد رسانده‌ایم.
 
رضایی رشد باسوادی در استان قم را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: سواد در گروه سنی ۱۰ الی ۲۹ سال به بالای ۹۷ درصد رسیده و با توجه به نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ رتبه با سوادی در استان در گروه سنی ۶ سال و بالاتر در سطح کشور هشتم است.
 
وی گفت: طبق سرشماری و آمار نفوس و مسکن که در سال ۹۵ انجام شد، ما در قم حدود ۳۲ هزار فرد بی‌سوادی و کم‌سواد داشتیم، که درحال حاضر این میزان به ۱۸ هزار فرد تقلیل پیدا کرده است.  
 
وی عنوان کرد: ما در ۸ ماه گذشته نسبت به سنوات قبل، در جذب و شناسایی افراد ۱ درصد به توفیقات بهتری دست پیدا کرده‌ایم. معاونت سوادآموزی استان قم به دلیل فعالیت‌هایی که از روی دغدغه‌مندی انجام داد، در شاخص‌های تخصصی و عمومی رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داد.  
 
رضایی تصریح کرد: تمام توفیقاتی که حاصل شده در سایه هم‌گرایی و خرد جمعی استاندار محترم، مسئولان استانی، شورای پشتیبانی متشکل از ۱۷ دستگاه بویژه ندامتگاه‌ها و اداره‌کل زندان‌های استان بوده است.
 
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اهمیت سواد در کاهش جرائم گفت: باتوجه به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده و همچنین با جلساتی که با معاونت پیشگیری از جرائم قضائی داشته‌ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که سواد جرائم را کمتر می‌کند.  
 
وی افزود: باتوجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند برای جامعه اسلامی ننگ است که بی‌سواد داشته باشد؛ ما در سوادآموزی تبعه افغان نیز تلاش داریم که عمدتا در کلاس‌های ما شرکت می‌کنند؛ و در همین راستا اداره‌کل امور اتباع نیز همکاری لازم را با ما دارد.  
 
رضایی درباره نحوه نام‌نویسی افراد بی‌سواد در طرح نهضت سوادآموزی اذعان کرد: ما در داخل شهر مقدس قم ۴ ناحیه آموزش و پرورش داریم. آدرس این نواحی هم به راحتی قابل دسترسی است. افراد برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی با شرایط سختی روبه‌رو نیستند.  
 
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: ما در هر ناحیه ۱ تا ۲ کارشناس داریم که فعالیت‌های سوادآموزی را در ناحیه مربوطه پیگیری می‌کنند. علاقمندان عزیز برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی می‌توانند به کارشناسان نواحی مراجعه کنند. چنانچه شرایط فراهم نبود و امکان حضور در ناحیه را ندارند می‌توانند به نزدیک‌ترین مدرسه‌ی محل سکونت خود بویژه مدارس ابتدایی مراجعه کنند.  
 
وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه روستایی نیز در ۲ شهرستان کهک و جعفریه و بخش خلجستان کارشناسان مربوطه را داریم که عزیزان می‌توانند به همکاران ما مراجعه کرده و به جهت ثبت‌نام اقدام کند.
 
رضایی عنوان کرد: ثبت‌نام‌های ما به صورت سامانه‌ای است. همکاران ما وارد سامانه می‌شوند و مانند نام‌نویسی دانش‌آموزان، متقاضیان کلاس‌های سوادآموزی را ثبت‌نام می‌کنند. ما بسته‌های حمایتی ویژه‌ای نیز برای شرکت‌کنندگان نهضت سوادآموزی داریم.  
 
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم گفت: ما هرساله نسبت به کلاس‌های سوادی خود ارزیابی‌های را انجام می‌دهیم. بازخورد‌هایی که از این کلاس‌ها می‌بینیم باعت دلگرمی ما می‌شود. در حال حاضر ۲۳۰۰ نفر بی‌سواد و کم‌سواد با انگیزه زیادی در کلاس‌ها شرکت می‌کنند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار