نماینده ایلام:
نماینده مردم ایلام، مهران، سیروان، چرداول، ملکشاهی و ایوان در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری و صنعتی پس از تعطیلات 2 هفته ای مجلس در کمیسیون اقتصادی خانه ملت بررسی می شود.
کد خبر: ۸۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳ 01 September 2015
به گزارش تابناک ایلام،نماینده مردم ایلام، مهران، سیروان، چرداول، ملکشاهی و ایوان در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری و صنعتی پس از تعطیلات 2 هفته ای مجلس در کمیسیون اقتصادی خانه ملت بررسی می شود.
احمد شوهانی افزود: لایحه مناطق آزاد تجاری و صنعتی باید در سه کمیسیون اقتصادی بعنوان کمیسیون اصلی، امنیت ملی و سیاست خارجی و شوراها بعنوان کمیسیون های فرعی مورد بررسی نمایندگان ملت قرار گیرد.
وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی خواستار ارایه نقشه منطقه از سوی دبیرخانه مناطق آزاد کشور شده بود که در طول 2 ماه گذشته پیگیری های متعددی برای ارسال این نقشه صورت گرفت که هفته گذشته نقشه منطقه آزاد مهران در شورای مناطق آزاد کشور تایید و به مجلس ارسال شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نمایندگان ملت هم اکنون در تعطیلات 2 هفته ای بسر می برند و از دریافت نقشه منطقه آزاد مهران در کمیسیون اقتصادی مجلس بی اطلاع هستم.
شوهانی تاکید کرد: پس از پایان تعطیلات مجلس بر اساس رایزنی هایی که با نمایندگان کمیسیون اقتصادی داشته ام پیش بینی می شود بررسی و تصویب آن در این کمیسیون آغاز و بیش از یک هفته طول نکشد تا برای بررسی در صحن علنی آماده شود.
وی ادامه داد: بررسی و در دستور کار قرار گرفتن لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران در صحن علنی با توجه به تعداد بسیار زیاد لوایح و طرح ها زمان بر است و تنها راه برای بررسی خارج از نوبت آن اخذ امضای حداقل 50 نفر از نمایندگان مجلس است که تاکنون رایزنی های متعددی توسط نمایندگان استان برای این مهم صورت گرفته و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.
هیات دولت هفتم بهمن ماه سال گذشته با ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران که در سفر اوایل اردیبهشت سال 93 در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان ایلام بعنوان وعده دولت به مردم این استان مطرح شد، موافقت کرد و این برنامه مهم دولت یازدهم، هم اکنون منتظر نظر نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
مناطق آزاد تجاری و صنعتی از 12 قانون مالیاتی و گمرکی معاف هستند و مردم ساکن در محدوده این مناطق از بسیاری مزایای آن همچون ورود و خروج کالا بدون تعرفه گمرکی برخوردار می شوند.
محدوده تعیین شده برای منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران بر اساس طرح پیشنهادی استان ایلام از چنگوله تا کنجانچم است.
شهرستان مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب باختری استان ایلام 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
هم اکنون روزانه بیش از 500 دستگاه کامیون و تریلر محموله های صادراتی را از مناطق مختلف کشور به گمرک مهران منتقل می کنند تا پس از سیر مراحل قانونی از این مسیر به کشور عراق صادر شود.
سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون دلار کالا از پایانه مرزی مهران به کشور عراق صادر شد که در مقایسه با سال ماقبل آن 42 درصد افزایش یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار