استان ایلام به دلیل وجود ساختارهای اجتماعی مبتنی بر روابط قومی و قبیله ای، در برخی جوانب دارای مزایا و در برخی جوانب دیگر دارای محدودیت ها و نارسایی هایی جدی است.
کد خبر: ۱۵۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷ 24 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، امروزه به دلیل عوامل گوناگون مؤثر بر انتخاب، تصمیم گیری برای انتخاب گزینه ها، علی الخصوص گزینه های سیاسی دشوار شده است. در اینجا به اختصار به شرح برخی از این عوامل می پردازیم.
قبیله سالاری: شاید بتوان گفت که در استان ایلام هنوز جدی ترین نظام مؤثر بر جنبه های مختلف زندگی مردم، و پر رنگ تر از همه، انتخاب سیاسی، قبیله گرایی است. وجود باورهایی همچون "ترجیح دادن بد خود بر خوب مردم" گواه وابسته بودن اساسی ترین تصمیم گیری ها به این خصیصه رفتاری غالب مردم استان است.
 تبعیت از سنت های بنا شده بر پایه روابط خویشاوندی در بعد سیاسی، اثرات مخرب غیر قابل انکاری را در راه رشد و توسعه استان بر جای گذاشته است. نخبه گرایی و برنامه محوری جای خود را به نسبت های قومی داده است.
کمبود نامزدهای کارآمد: در عرصه مدیریت سیاسی،کمبود افراد کارآمد در استان ایلام احساس می شود و بعضاً به علت انتخاب های قبیله گرایانه، معدود افراد واجد شرایط که کاندید می شوند نیز ممکن است از گردونه رقابت حذف شوند.
وعده های رنگارنگ به جای ارائه اهداف صحیح و منطبق با نیاز استان: متأسفانه در اغلب قریب به اتفاق سخنرانی کاندیداها، جای پرداختن به هدف گذاری صحیح و منطقی، نامزدها به بیان وعده هایی که برخی از آنها خارج از توان یک نماینده مجلس است، می پردازند.
کمرنگ بودن روحیه پرسشگری و مطالبه گری در بین اقشار مختلف استان: این مسأله به نوبه خود سهم قابل توجهی در انتخاب بعضاً ناصحیح کاندیدها دارد. اتکا به عنصر قومیت گرایی و نداشتن تمایل به شناخت حتی لایه های توانمندی مدیریتی همان کاندید قومی و قبیله ای خودی، سبب غافل ماندن از شناخت توانمندی کاندیدها و باعث غفلت از وجود کاندید دارای صلاحیت شده است.
حراجی رأی: پدیده ای خلاف هنجار که مرزهای اخلاقی یک رقابت سالم را در هم شکسته و جایگاه مقدس خدمتگزاری را تبدیل به مزایده ها و مناقصه ها می کند که به دور از شأن یک انسان است. نماینده ای که اینچنین جمهوریت را دور می زند و در صورت عبور از مراحل قانونی، بر اریکه قدرت می نشیند، نوع نگاه این نماینده، مثبت و سازنده نخواهد بود؛
 چرا که او اعتقاد دارد که دِین خود را با پرداخت همان مقدار ناچیز در مقابل فروش رأی نسبت به این مردم ادا کرده و نیازی به سوختن و گداختن برای استیفای امور مردم نیست و دیگر باید به فکر رشد و ارتقای سطح زندگی خود باشد.
باتوجه به مواردی که ذکر شد، شایسته است که نسبت به آینده و سرنوشت انتخاب هایمان، حساسیت بیشتری به خرج دهیم و با عبور از مسائل پوچ و بی هدف، به شیوه صحیح انتخاب توجه کنیم. / ز

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار