چند پایه تحصیلی و یک معلم (آبدانان):
دانش‌آموزان دبستان روستای پاک کشور از توابع آبدانان، به خاطر ادغام شدن چندپایه تحصیلی در یک کلاس و پایین آمدن کیفیت آموزشی مدرسه را ترک کرده و این دبستان تعطیل‌شده است.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸ 13 October 2015
دانش‌آموزان دبستان روستای پاک کشور از توابع  آبدانان، به خاطر ادغام شدن چندپایه تحصیلی در یک کلاس و پایین آمدن کیفیت آموزشی مدرسه را ترک کرده و این دبستان تعطیل‌شده است.

به گزارش تابناک ایلام، پس از گذشت ۱۵ روز از آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس کشور، تنها مدرسه ابتدایی روستای وچکاب جودکی که مردم آن را به‌عنوان روستای پاک کشور می‌شناسند، چند‌ روزی است که تعطیل‌شده و دانش‌آموزان این مدرسه خانه‌نشین شدند.

رضا فتح الهی اولیای یکی از دانش‌آموزان این دبستان گفت: یکی از شاخصه‌های پیشرفت تحصیلی هر دانش‌آموز، استفاده از امکانات و فضای آموزشی و همچنین فراگیری علم از طریق آموزگار است که متأسفانه در سال تحصیلی جدید برای دبستان ۶ پایه تربیت وچکاب جودکی، تنها دو معلم اختصاص‌یافته و همین امر مشکلاتی برای فرزندانمان ایجاد کرده است.

وی افزود: اختلاط دو یا سه‌پایه تحصیلی در یک کلاس و زمان کوتاهی که برای یادگیری دانش‌آموزان در نظر گرفته‌شده جوابگوی این تعداد دانش‌آموز نیست و ما برای آینده این دانش‌آموزان نگران هستیم.

اسفندیار جودکی یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان این دبستان با اشاره به اینکه در سال گذشته به ازای هر پایه تحصیلی، یک آموزگار در این دبستان مشغول به تدریس بوده است، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش باید به فکر بالا بردن کیفیت آموزشی دانش آموزان باشد نه اینکه با کاهش تعداد معلمان هر مدرسه، کیفیت آموزشی و سطح یادگیری دانش آموزان را پائین آورد.

سارا فتح الهی که دانش‌آموز پایه اول ابتدایی است دراین‌باره گفت: من فکر می‌کردم که وقتی به مدرسه می‌روم یک معلم داریم و با عشق و علاقه درس می‌خوانیم اما وقتی به مدرسه رفتم دیدم کلاس ما باکلاس دوم ادغام‌شده است.

این دانش‌آموز همچنین بیان کرد: وقتی معلم به دانش آموزان پایه دوم درس می‌دهد ما مجبوریم منتظر شویم تا درس آن‌ها تمام شود تا بتواند به ما هم‌درس دهد.

رتبه‌بندی معلمان نباید باعث تعطیلی مدارس شود

سمیه اسکندری یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان این دبستان دراین‌باره گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان باید به افزایش کیفیت آموزشی مدارس بیانجامد نه اینکه اجرای این طرح باعث شود که مدارس روستایی تعطیل شود.

وی تصریح کرد: آموزش‌وپرورش موظف است حتی برای یک دانش‌آموز در دورترین نقطه جغرافیایی هم که شده آموزگار اختصاص دهند اما دبستان تربیت وچکاب جودکی با بیش از ۵۰ دانش‌آموز متأسفانه دو معلم دارد که جوابگوی این تعداد دانش‌آموز با چندپایه تحصیلی نیست.

دهیار روستای وچکاب جودکی با اشاره به اینکه تعداد ۵۲ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی در مدرسه تربیت وچکاب جودکی ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: اختلاط چندپایه تحصیلی در یک کلاس باعث شده که والدین این دانش‌آموزان از نحوه تدریس چندپایه مختلف در یک کلاس نگران باشند و مدت سه روز است که دانش‌آموزان مدرسه وچکاب جودکی به مدرسه نمی‌روند و این دبستان تعطیل است.

تعطیلی مدرسه، زمینه مهاجرت روستائیان را فراهم می‌کند

علی جودکی پور بابیان اینکه تعطیلی این مدرسه و ادغام پایه‌های تحصیلی زمینه مهاجرت مردم این روستا به شهر را فراهم می‌کند، اضافه کرد: وزارت آموزش‌وپرورش برای حل این مشکل باید چاره‌اندیشی کنند تا مردم این روستا که عنوان روستای پاک کشور را به یدک می‌کشند، به شهر مهاجرت نکنند و دانش‌آموزان از تحصیل بازنمانند.  

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان آبدانان به بخشنامه جدید وزارت آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: بر اساس چهارچوب برنامه‌ی توسعه سنواتی و سازمان‌دهی عوامل آموزشی سال تحصیلی ۹۵-۹۴ و بر اساس بند شش این بخشنامه، به مدارس روستایی و عشایری ابتدایی با جمعیت کمتر از ۶۰ دانش‌آموز، سه کلاس درس، دو آموزگار و یک مدیر آموزگار تعلق می‌گیرد.

منتظر مجوز وزارت آموزش‌وپرورش هستیم

صفر رحمانی پور اظهار کرد: با وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص افزایش تعداد آموزگار این دبستان مکاتباتی انجام‌شده و منتظر جواب مکاتبات هستیم تا راهکار قانونی برای افزایش تعداد آموزگاران این دبستان مهیا شود.

روستای وچکاب جودکی با جمعیت یک هزار نفر در فاصله ۲۲ کیلومتری از مرکز شهرستان آبدانان و در فاصله ۱۸۵ کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد./پ

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار