توصیه 13 انجمن روانشناسی کشور به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

13 انجمن روانشناسی در اطلاعیه مشترکی به نامزدهای دوازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری توصیه کردند در برنامه های خود به موضوع سلامت روانی - اجتماعی جامعه توجه جدی داشته باشند.
کد خبر: ۴۱۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷ 04 May 2017
تابناک اصفهان- در این اطلاعیه که روز پنجشنبه به ایرنا نمابر شد، آمده است: با گذشت بیش از 13 سال از ابلاغ سند چشم انداز 20 ساله کشور همچنان در زمینه های مهمی چون سلامت روان، استحکام خانواده، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی و انضباطی در مسیر چشم انداز گام بر نمی داریم.
این انجمن های روانشناسی در این اطلاعیه نوشت: در اسناد نقشه تحول سلامت و نقشه جامع علمی کشور به اهمیت سلامت روان و جامعه سالم و بالنده، توجه شده است، اما آمارهای موجود، شواهد تجربی و شاخص های سلامت روانی - اجتماعی، مبین واقعیات تلخ دیگری است که زیبنده جامعه ما نیست.
در این اطلاعیه آمده است: جامعه نیازمند آرامش، نشاط ، تعاون، سازگاری، احترام به حقوق و حفظ حریم ها، قانونمندی و سازندگی است. آحاد جامعه، تجربه خوبی از بی حرمتی ها و پرده دری هایی که در گذشته نه چندان دور به وقوع پیوست، ندارند. پس بهتر است نامزدها انتخابات از این رویکرد اجتناب ورزند، چون تداعی گر صحنه های تلخ بوده و بر تصمیم انتخاباتی آنها اثر خواهد داشت.
در این اطلاعیه به برخی از علل معضلات روانی - اجتماعی موجود اشاره شده است که تاکید افراطی بر علوم فیزیکی و فناوری، غلبه رویکرد بیمار محور به جای سلامت محور، منحصر کردن پایش و ارزیابی برنامه های سلامت روانی به برنامه ریزان و کم توجهی به اصول مهم اقتصاد و عدالت از آن جمله است.
انجمن های روانشناسی در اطلاعیه خود نوشت: با توجه به بحرانی بودن وضعیت سلامت روانی - اجتماعی جامعه و ناکارآمدی سیاست های موجود با بسیجِ همه امکانات کشور برای مواجه با این معضل فراگیر، اقداماتی مانند ایجاد معاونت سلامت روانی - اجتماعی در ساختار ریاست جمهوری، سپردن شدن وظیفه پایش برنامه های ارتقا سلامت به وازت علوم، تحقیقات و فناوری، حمایت از دوره های تحصیلات تکمیلی سلامت محور و تدوین آیین نامه سلامت روانی - اجتماعی پیشنهاد می شود.
در این اطلاعیه آمده است: اهتمام به مسائل و راهکارهای فوق می تواند تا حد زیادی راهگشای معضل سلامت روانی - اجتماعی باشد. جامعه بزرگ روانشناسان و مشاوران کشور آماده همکاری با دولتی هستند که برنامه مشخصی برای نیل به هدف جامعه سالم و بالنده ارائه دهد.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد و در این دوره، اسحاق جهانگیری، حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، سید مصطفی آقامیرسلیم و مصطفی هاشمی طبا، نامزد هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار