"دی‌زنگرو" نمایش آیینی و سنتی از جنوب کشور در کرمانشاه به اجرا در خواهد آمد

تئاتر آیینی«دی زنگرو» کاری از گروه نمایش "مهربان" از خطه جنوب ایران (آبادان) در اولین جشنواره بین‌المللی اقوام در کرمانشاه به نمایش درمی‌آید.
کد خبر: ۳۵۹۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 13 January 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک :داستان این نمایش بر اساس افسانه‌های فولکلوریک جنوب کشور است که برخی آداب و رسوم مردم این منطقه رابه نمایش می گذارد.دی زنگرو" به معنی خرچنگ بزرگ و سیاهی است که بر اساس افسانه‌ای به هنگام ماه گرفتگی «حنا» که قداست خاصی نزد مردم جنوب ایران دارد را دزدیده و به خود می‌زند.

داستان این نمایش از آنجا شروع می‌شود که دی زنگرو، حنای یک مراسم عروسی را برای خود برمیدارد و برادر عروس به نام "شکالو" برای بازپس گیری حنا راهی می‌شود و در این مسیر با اتفاقات جالبی روبه رو می‌شود.

در این نمایش آیینی، برخی آداب و رسوم خطه جنوب ایران از جمله مراسم حنابندان، مراسم زار ، آيين گلافها ( لنج سازان) و آیین دی زنگرو به نمایش در می‌آید.این نمایش نوشته "هیام احمدی" و "فرامرز غلامیان" است و کارگردانی آن را «هیام احمدی» بر عهده دارد.

در این نمایش مهربان غلاميان ، هیام احمدی، فرامرز غلامیان، آمنه پورحسینی، حسن یزدانی، سعید خمیسی،،غزل دريس، علی دانش پژوه، حسام احمدی و علی هواسی به عنوان بازیگران و بازی دهندگان عروسک‌های نمایش ایفای نقش دارند.

وموسیقی نمایش نیز بر عهده دیوان دریس، محمود دریس، اشکان گرگان، ابوالفضل غریبی و پویا دریس است.طراحی عروسک‌های این نمایش را نیز «مریم مدحجی» انجام داده و کار ساخت آن نیز توسط هیام احمدی، فرامرز غلامیان و خالد بحرانی انجام شده است.

هیام احمدی کارگردان این نمایش، کارگردانی آثار دیگری از جمله  سکاندار، مردان هیرون، دریا قلی، حماسه‌ی ذوالفقاری و روژان را در کارنامه کاری خود دارد.

اولین جشنواره بین‌المللی اقوام، 30 دی تا 3 بهمن ماه توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در محل تالار انتظار کرمانشاه برگزار می‌شود
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار