«اعتقاد» روحانی چه جایگاهی در برنامه‌ریزی‌ دولت برای کردستان دارد؟

کد خبر: ۱۴۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴ 13 December 2015

حجت‌الاسلام روحانی در سفر به کردستان قبل از انتخابات 92 در فرودگاه سنندج اعلام کرد «معتقد است با یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت می‌توان بیکاری کردستان را جذب کرد»، حال و پس از گذشت 2 سال از آغاز کار دولت در استان، با لحاظ اعتقاد رئیس جمهور، مشخص نیست دولت برای رفع بیکاری کردستان، اصولاً برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت انجام نداد یا برنامه‌اش به اهداف تعیین شده نرسید!

به گزارش تابناک کردستان، مردم استان کردستان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با حضوری حماسی در صحنه، تعهد خود به مشارکت در تعیین سرنوشت کشور را بار دیگر به اثبات رساندند و نتایج انتخابات مشخص کرد که بیش از 72 درصد شرکت‌کنندگان کردستانی در انتخابات، به گفتمان «تدبیر و امید» رأی دادند.

پرواضح است آنچه در حمایت قاطع مردم کردستان از این گفتمان نقش اساسی ایفا کرد، وعده‌های حجت‌الاسلام روحانی به مردم در جریان تبلیغات انتخاباتی بود.

از آنجا که پرداختن به همه وعده‌های روحانی به مردم کردستان در این مقال نمی‌گنجد و لازم است به مرور آن وعده‌ها را بازخوانی کرد، در این وجیزه تلاش بر آن است که مروری گذرا بر مصاحبه مطبوعاتی رئیس جمهور در فرودگاه سنندج و در بدو ورود وی به استان کردستان انجام شود.

خبرنگار انتخاب شده برای طرح سوال از حجت‌الاسلام روحانی در فرودگاه سنندج خطاب به وی عنوان کرد: «قدم به استانی گذاشته‌اید که از نظر کشاورزی دارای زمین‌های پهناوری است و با لحاظ هم‌جواری با عراق این پتانسیل را دارد که هم در زمینه تولید و هم صادرات روی پای خود بایستد ولی متأسفانه بیکاری در کردستان بیداد می‌کند حتی نیروهای بیکار این استان برای یافتن شغل به استان‌های دیگر می‌روند».

خبرنگار یادشده سپس با طرح این سوال که «دولت شما برای رفع بیکاری کردستان و برای اینکه بتواند از پتانسیل‌های مختلف این استان استفاده بهینه شود چه برنامه‌هایی دارد» خواستار ارائه توضیح از سوی روحانی شد.

رئیس جمهور هم در پاسخ به این سوال اظهار کرد: «استان کردستان هم از لحاظ طبیعت استان، هم از لحاظ اقلیمی و هم از لحاظ مردم بسیار هوشمند و شجاع ویژگی‌های خاص خود را دارد.

وی گفت: علاوه بر این، کردستان یک استان مرزی کشور است و می‌تواند از این جهت هم برای ما حائز اهمیت باشد.

روحانی تصریح کرد: این استان هم استعداد کشاورزی دارد که باید مشکلات کشاورزی کردستان حل و فصل شود، هم در زمینه گردشگری دارای استعداد است که طبیعت زیبا، آثار باستانی جذاب و جالب دارد، می‌تواند قطب گردشگری باشد و به راحتی می‌توان صنعت گردشگری را از طریق بودجه‌های مردمی و بخش خصوصی توسعه داد و اجرا کرد.

وی گفت: کردستان حتی از لحاظ صنعتی می‌تواند بخشی از صنعت را به خود جذب کند، تجارت هم که در استان جای خود دارد بویژه اینکه این استان مرزی بوده و بازارچه مرزی دارد.

رئیس جمهور افزود: معتقدم با یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای این استان نه تنها می‌شود بیکاری کردستان را جذب کرد حتی استان می‌تواند مرکزی باشد که کسانی که دنبال کار و شغل هستند به این استان جذب شوند.

وی خاطر نشان کرد: استان کردستان ان‌شاءالله در دولت آینده آبادتر، بارفاه‌تر و با افتخار بیشتری ادامه زندگی غرورآفرین خود را خواهد داشت».

دولت یازدهم، 18 آذرماه 92 نماینده عالی خود در کردستان را به مردم معرفی کرد و اکنون دقیقاً 2 سال از آغاز به کار رسمی این دولت در کردستان گذشته است و پرداختن به تحقق وعده‌های داده شده به مردم توسط دولت‌مردان و شخص رئیس جمهور، لازم به نظر می‌رسد.

اینکه یک کاندیدای ریاست جمهوری در جایگاه حقوقی مطلبی را به عنوان یک اعتقاد مطرح کند طبیعتاً انتظاراتی نزد مردم شکل گرفته و بخشی از نقشه راه دولت آینده ـ در صورت پیروزی آن کاندیدا ـ برای مجموعه هدف روشن می‌شود.

آنچه در طول 2 سال اخیر بارها از سوی مدیران دولت در کردستان مطرح شده اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان بوده و برداشت مخاطب این است که دولت نتوانسته «بیکاری در کردستان را جذب کند» چه رسد به اینکه بخواهد از کردستان مرکزی بسازد که «کسانی که دنبال کار و شغل هستند به این استان جذب شوند».

روشن است آنچه به عنوان «کوتاه مدت» در سخنان روحانی در مصاحبه فرودگاه سنندج مطرح شده نمی‌تواند زمانی بیش از 2 سال کاری باشد و در حالی که همه کارشناسان، مردم و احتمالاً دولت‌مردان در این امر اتفاق نظر دارند که بیکاری کردستان با استفاده از پتانسیل‌های استان «جذب» نشده سوالاتی درباره اظهارات آن روز حجت‌الاسلام روحانی در ذهن مردم نقش می‌بندد.

اگر آقای رئیس جمهور معتقد بوده که بیکاری کردستان در کوتاه مدت قابل جذب است ـ که بوده ـ لابد دولتمردان زیرمجموعه ایشان هم باید دارای چنین اعتقادی باشند تا بتوانند دولت را در تحقق برنامه‌هایش یاری کنند و اگر این فرضیه را معقول بدانیم ـ که می‌دانیم ـ مجموعه دولت در استان کردستان ظرف 2 سال گذشته باید برنامه‌ای کوتاه مدت برای «جذب بیکاری کردستان» و تبدیل این استان به «مرکزی که کسانی که دنبال کار و شغل هستند به آن جذب شوند» تهیه و عملیاتی کرده باشد.

حال بیشتر از دو فرضیه برای این موضوع قابل تصور نیست؛ نخست اینکه دولتمردان در استان کردستان توجهی به اعتقاد رئیس جمهور نداشته و اصولاً برنامه‌ای «کوتاه مدت» برای آنچه گفته شد تدوین و عملیاتی نکرده‌اند که این فرضیه بسیار بعید به نظر می‌رسد و محلی برای بحث درباره آن وجود ندارد.

اما فرضیه دوم که محتمل به نظر می‌رسد آن است که تدوین و اجرای «برنامه کوتاه مدت» مذکور در کردستان انجام شده ولی به دلایلی که برای مردم روشن نیست نتوانسته به اهداف مورد نظر دست یابد.

حال مردمی که حجت‌الاسلام روحانی در آن مصاحبه آنها را «بسیار هوشمند» خطاب کرد، منتظر هستند از آنچه برای تدوین و اجرایی شدن «برنامه کوتاه مدت دولت برای جذب بیکاری و تبدیل کردستان به مرکزی که جویندگان شغل سایر نقاط را هم جذب کند» انجام شده، اطلاع حاصل کرده و درباره نتایج کار قضاوت کنند.

درباره مصاحبه 20 خرداد 92 روحانی در فرودگاه سنندج گفتنی‌های دیگری نیز هست که به آینده موکول می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار