بررسی پیشینه مدیریت در استان نشان می دهد که بخش اعظم سایه سنگین این نگاه ضد توسعه ای در استان از دریچه انتخابات مجلس ،انتظارات غیر واقعی مردم از نمایندگان و نمایندگان ایل سالار نشات گرفته است ،نمایندگانی که به رغم پُز روشنفکری،شعارهای فراایلی در انتخابات اما در خفا نتوانسته اند خود را از چنبره تفکرات ایلی وقبیله ای رهایی بخشند.
کد خبر: ۸۹۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰ 24 August 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::استان ایلام یک استان کوچک با بافت قبیله ایست ،به رغم برخورداری از ظرفیت ها ومزیت های اقتصادی بی نظیر اما همچنان در ردیف استانهای کمتر توسعه یافته یا همان "محروم " قرار دارد. صرفنظر از تاثیر گذاری متغیرهای متعدد بر چرایی توسعه یافتگی استان ،می توان نگاه ضد توسعه ای مدیران ونخبگان را عامل موثر بر عدم توسعه متوازن آن نام نهاد .

نگاه عمدتا متاثر از وابستگی ها قومی در پروسه انتخاب مدیران موثر در روند توسعه استان از انتخابات مجلس شورای اسلامی گرفته تا انتصاب مدیران در طول سالهای گذشته ،این استان را به شرکت سهامی خاصی برای مدیران ایل سالار استان مبدل کرده است ،همین نگاه به مقوله مدیریت برای استان محرومی همچون ایلام کفایت می کند تا نتواند بابهره گیری اصولی از مزیت های اقتصادی وتوسعه ای از زیر بار سنگین محرومیت وتوسعه نیافتگی رهایی یابد .

بررسی پیشینه مدیریت در استان نشان می دهد که بخش اعظم سایه سنگین این نگاه ضد توسعه ای در استان از دریچه انتخابات مجلس ،انتظارات غیر واقعی مردم از نمایندگان و نمایندگان ایل سالار نشات گرفته است ،نمایندگانی که به رغم پُز روشنفکری،شعارهای فراایلی در انتخابات اما در خفا نتوانسته اند خود را از چنبره تفکرات ایلی وقبیله ای رهایی بخشند.

هر چند در انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی ،کاندیداهای این دوره در ترسیم خط مشی رفتار ها و برنامه های خود ،بیشتر ین سهم را به آسیب نگاههای قوم مدارانه و ورود نمایندگان به مباحث خارج از وظیفه نمایندگی همچون دخالت در عزل ونصب ها ،سوء استفاده از قدرت به نفع نزدیکان وحلقه های اول انتخاباتی و اعوان وانصارشان و پای کردن در کفش سیستم اجرایی کشور واستان اختصاص داده اما در خفا با بهره گیری از احساسات قبیله ای و سوء استفاده از امکانات شبه دولتی توانستند برصندلی های وکالت مردم تکیه زنند ،اما در کمتر از سه ماه از نمایندگی مجلس نشان دادند که آنان هم نمی توانند در معادلات قدرت و برقراری توازن قدرت وثروت به نفع ایل وتبارشان در جای پای اسلافشان پای نگذارند .

 برخلاف ادوار قبل که از سالهای اول ودوم آثار دخالت نمایندگان در حوزه اجرایی ومدیریتی نمایان می گشت ،اما در حالیکه عمر نمایندگان مجلس یازدهم به سه ماه نرسیده است ،دخالت بی حد وحصر آنان در حوزه اجرایی ،خصوصا تلاش برای واگذاری مناصب مدیریتی به نزدیکان وهم تبارانشان شدت یافته است .

در حالیکه در یکسال پایانی عمر دولت تدبیر وامید وتمرکز بر اجرای طرح ها وبرنامه های یکساله اخیر ،جابجایی گسترده مدیران استان به حداقل رسیده است ،اما بررسی هفت مدیر جابجا شده در یکی دوماه اخیر ووابستگی آنان به زادگاه دو نماینده استان بیانگر واقعیت تلخ دخالت بی اندازه آنان در امورات اجرایی مخصوصا مقوله جابجایی های مدیران است .

شاید بدلیل واکنش های پیشین مدیریت ارشد استان به دخالت نمایندگان در حوزه اجرایی و حاشیه های ایجاد شده با نمایندگان دوره پیشین ،هرگونه دخالت وکلای مردم استان در عزل ونصب های صورت گرفته در ماههای اخیر رد شود ،اما نمی توان ادعا کرد که انتصاب سه مدیر کل و چهار مدیر ومعاون از زادگاه دو نماینده فعلی استان امری غیر ارادی و اتفاقی بوده است !

 نمایندگان باید به این موضوع مهم اهتمام ورزند که استان ایلام شرکت سهامی خاص آنان  نیست که بخواهند آنگونه که خودشان می خواهند برای امور مدیریت این شرکت تصمیم گیری نمایند ! استان ایلام ملک اختصاصی هیج فرد ،قبیله یا قومی نیست که تمامی عرصه واعیانش را یکجا به نام خود ونزدیکان واعوان وانصارشان سند بزنند ،به یقین نخبگان دلسوز ورسانه های مستقل در برابر این تمامیت خواهی نمایندگان سکوت نخواهند کرد .

استان ایلام متشکل از ایلات ،طوایف ،اقوام وشهرستانهای متعددیست ،اگر بناست همچنان برمدار قوم وانحصار ایل ،امور مدیریت استان پیش برود ،پس باید تمامی قبیله ها وایلات در مدیریت آن سهیم باشند ،اگر برخلاف این باشد و بناست امور بر پایه شایسته سالاری مدیریت شود ،پس این همه دخالت نمایندگان در عزل ونصب ها برای چیست ؟یعنی در هیچ جای شهرستانهای یازده گانه استان ،به جز دو منطقه منتسب به نمایندگان، فرد موجه و شایسته ای برای مدیریت دستگاههای اجرایی پیدا نمی شود ؟!

استاندار ایلام که همواره در مواجهه با ادعای دخالت نمایندگان دوره پیشین در عرل ونصب ها سرسختی نشان می داد،دخالت ارکان قدرت در حوزه اجرا را بر نمی تافت  و حوزه مدیریت را کامل وتمام در دایره قدرت اجرایی  می دانند ،چرا باید در مواجهه با نمایندگان فعلی سکوت پیشه نمایند ؟! چرا باید به گونه ای مدیریت ها در بین بستگان وهم تباران این دو نماینده توزیع شود که انگار این استان فقط دارای دو منطقه جغرافیایی باشد ؟!پس تکلیف توازن منطقه ای در حوزه قدرت وتوسعه چه می شود؟!

خلاصه کلام اینکه چنانچه نمایندگان بخواهند با همین دست وفرمان پیش رفته ومنافع استان را قربانی منافع فردی وایلی نموده و از سویی تمام جهد خود را بر اقتاع نزدیکان وفعالین ستادهای انتخاباتی خود متمرکز نمایند باید بگوییم کلاه مردم ایلام پس معرکه است و البته بهای کلاه گشادی که آنان بر سر مردم حوزه انتخابیه نهادند را به زودی خواهند پرداخت !بهایی از جنس بی اعتمادی و قرار دادن نام آنان در ردیف نمایندگان یکبار مصرف !والبته دست رد به سینه آنان، زودتر از زمانی که خود تصور می کنند !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
فعلاً که خانم فراقبیله!!! دارند ترکتازی میکنند و هیچ خدایی را بنده نیستند!! طرح ترمیم حقوق اساتيد دانشگاه آزاد (بخوانید خودش) از جیب تکیده دانشجویان مظلوم دانشگاه آزاد بزرگترین شاهکار خانم نماینده است!!!
و البته به زودی خیز بلند همشهری خانم دکتر برای سمت استانداری ایلام همه را دچار شگفتانه!! خواهد کرد.
جبار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
...تا بوده همین بوده ، این دفعه زودتر شروع شده تا از این فرصت استفاده بیشتری بشه!

مادامیکه انگیزه اراء بر اساس ایل و تبار است ،طبیعی است این نتایج،باید انگیزه رای درست شود بعد...
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
خانم دکتر که موقع تبلیغات تمام استان ایلش بود احتمالا یه اشتباه تایپی رخ داده بود بیچاره گفته بود ایوان ایل من است تو تایپش نوشته بودن تمام ایلام ایل من است.
فقط دو مدیر از یک فامیلی ایوانی(ی)مدیر کل شدن.
#بانک ملی
#امور عشایری
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
همه شما به خوبی میدانین که شایستگی و لیاقت بچه های باسواد و نخبه ایوان فراتراز استان هستش و سالهاست به دلیل مدیریت کور قبیله ای و سیاسی این فرزندان کلهر به حاشیه رانده شده بودند وحالا نوبت استفاده از تجربه و لیاقت آنان در مدیریت ایتان و کشور هستش چه با فشار خانم دکتر که مدیون همشهریانش میباشد و چه براساس تصمیم مدیریت کلان,منتظر دیگر مدیران ایوانی باشین ...
چرداولی
|
Japan
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
نوش جانشان
وقتی در زادگاه ما ایلات کاندیدای نوظهور متولد میکنند و که سه نفرشان ۵۰ هزار رای میارن، باید یک بانو با ۳۷ هزار بره و به ریش ما بخنده، استان الان در ید قدرت جنوب است با شاهکار فرهادی و آذر و استاندار، بزارین از شمال هم ایوان و چوار هم بتازند.
نوش جانشان که غیرت داشتند و اصلاح و اصول نکردند
سهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
دوره ی قبل، نمایندگان استان از حامیان اصلی وزیر نفت بودند، اما هیچ خیری از زنگنه به استان ایلام نرسید. این دوره نمایندگان استان از امضاکنندگان طرح برکناری وزیر نفت هستند و با این وضع، باز هم چیزی نصیب استان ایلام نمیشود.
این ها سیاستمدار هستند، اما نه برای منافع استان، بلکه برای منافع شخصی.
خان نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
داداچ چرداولی غیراز علی اکبری که از زمان خاتمی رئیس دانشگاه ایلامه اسم دوتا مدیر ارکوازی یا چواری بگو،؟
ناگفته نماند پروفسور علی اکبری استادتمامه و باسوادترین فرد استانه و اگه بخاطر حمایتهای ایشان از جناب میرحسین درسال 88 نبود شاید الان سکان وزارت علوم در دستان پروفسور بود و دانشگاه ایلام واقعا درحد ایشان نیست و فقط و فراقط از سر دلسوزی این سمتو قبول کردن
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
به به هر دم از این باغ ثمری می رسد این هفته هم برای اپ شهرستان اون یکی تماینده خواب دیده ویکی از هم ولایتی هاش را آماده نموده است
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
در جواب خان نژاد باید گفت که بهتر است شما بدون تحقیق و دانش حرفی نزنید... یک آدم قبیله گرا، رفیق و پارتی باز و منفعت طلب و کاسب مسلک مثل محمد علی اکبری در حد یک دبیرستان هم مدیریت بلد نیست؛ اصلا این فرد بدرد مدیریت نمی خورد رادر جان.
هلیلان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
دلتون خوشه شماها.....من که بهش رای ندادم اصلا۸ ساله تو رای گیری شرکت نمیکنم.....فقط به امثال این نظرات و
تعصب گرایی های کودکی میخندم..
روزی که اون کسی نقشه ی بی ربط و فرغونی استان ایلام رو این جور دست و پابسته کشیده و در محاصره کامل فقر و عقب ماندگی و فرسنگ ها دور از توسعه و سرمایه قرارش داده...و حتی از جمعیت معقول برای یک استان متوسط هم محرومش کرده تا عملا لال هم بشه.!!!!....حالا با یه روند کاری طبیعی یک نماینده باید برای چن تا ایل چند هزار نفری!!!!! عجیب بشه!!! تابوده همین بوده‌...اب از سرچشمه الوده س..
یک نماینده چکار میتونه بکنه؟؟؟؟ رفتار هیچ نماینده ای ضد توسعه نبوده.... استان ایلام عملا برای توسعه تشکیل نشده...
این بحث ها هم فقط برای تعصبی کردن جاهلانه ی مردم ماست...تمومش کنین این اخبارو آقای اسدی..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار