شرکت «بازیافت ایلام پرک» از جمله شرکت‌هایی است که پس از یک دوره تعطیلی جان دوباره گرفته است؛ اما رییس آن همچنان گلایه‌هایی دارد که شنیدنی است.
کد خبر: ۲۵۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲ 02 July 2016

شرکت «بازیافت ایلام پرک» از جمله شرکت‌هایی است که پس از یک دوره تعطیلی جان دوباره گرفته است؛ اما رییس آن همچنان گلایه‌هایی دارد که شنیدنی است.

او می‌گوید: چرا بانک‌ها به دنبال بهبود اوضاع نیستند؟ وقتی بار شرکت در گمرک سوخت چرا کسی جوابگوی ما نبود؟ وقتی قرارداد شرکت با طرف چینی به دلیل ممنوعیت صادرات pet در دولت قبل لغو شد کسی به فکر پرداخت خسارت نیفتاد؟ چرا کسی بین صنعتگران واقعی و صنعتگرنماها تفاوتی قائل نمی‌شود؟

به گزارش تابناک ایلام ،«بهزاد ناظری» ،اظهار کرد: واحد بازیافت ایلام از اولین واحدهای تولیدی در این صنعت در ایران بود که اولین ضربه را از بانک و ناظر بانک خورد. قبل از ایجاد مشکل برای این واحد مشتریان داخلی و خارجی برای خرید محصولاتش صف می‌کشیدند و تجار چین از آن سر دنیا سختی سفر را به جان می‌خریدند و برای عقد قرارداد به ایلام می‌آمدند.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید این کارخانه در سال، 10 هزار تن پرک pet از ضایعات ظروفی است که تجزیه‌ی آن‌ها در طبیعت 300 سال طول می‌کشد، تصریح کرد: پرک pet یا همان چیپس pet مواد اولیه کارخانجات الیاف پلی‌استر که مواد اولیه کارخانه معمولاً از کشور عراق وارد می‌شود با توجه به عدم وجود کارخانه مشابه در عراق فرصت خوبی است که این مواد به صورت ارزان وارد و پس از پردازش صادر به مصرف داخل برسد که این مهم توسط شرکت انجام‌شده ولی کمبود نقدینگی باعث شده نتوانیم به‌اندازه کافی از این فرصت استفاده کنیم.

رییس هیئت مدیره شرکت ایلام پرک ادامه داد: خوشبختانه یک سرمایه‌گذار خارج از استان پیدا شده و قول مساعد داده و فعلاً مبلغی را برای استارت مجدد پرداخت کرده که اگر روند ادامه داشته باشد در آینده نزدیک با صددرصد ظرفیت و اشتغال 50 نفر وارد چرخه تولید خواهیم شد.

ناظری گفت: گمرک مهران دارای پتانسیل‌های زیادی است که متأسفانه به چشم بعضی‌ها نمی‌آید. در سال 90 با تلاش شرکت بازیافت ایلام مسیر واردات از مرز مهران باز شد که با توجه به عدم وجود زیرساخت‌های واردات ما به کندی انجام می‌شد و از طرفی عدم آشنایی پرسنل گمرک موجب مکاتبات متعددی با گمرک ایران و درخواست نظریه ارشادی از آن گمرک شد که روند کار رو کند می‌کرد که با ورود مدیری توانمند بنام «حیدری» خیلی از مشکلات حل یا تسهیل شد.

وی تصریح کرد: گمرک مهران نواقص زیادی دارد در واقع هم بازارچه مرزی است هم گمرک و در عمل نه بازارچه است نه گمرک در گمرک سیستم تخلیه و بارگیری مکانیزه وجود ندارد لاین‌هایی برای کالاهای صادراتی و وارداتی تعریف ‌نشده تمام کالاها در هم و در مسیری نامشخص توسط افراد به صورت دستی تخلیه و بارگیری می‌شوند و در کل گمرک یک نوار نقاله، جرثقیل دروازه‌ای و کانتینر بر و باراندازی وجود ندارد و امکانات رفاهی مدرن و درشان تجار و شاغلین در گمرک نیست و پارکینگ‌ها نامنظم، دخالت غیرتخصصی عوامل نیروی انتظامی در گمرک از دیگر مشکلات گمرک مهران است.

ناظری با بیان اینکه انبار گمرک بیشتر به یک سوله کوچک شبیه است تا انبار گمرک، گفت: سیستم آتش‌نشانی بسیار ضعیف نابسامانی در گمرک بیداد می‌کند و از همه مهم‌تر تاجری وجود ندارد چون 99 درصد از کسانی که در گمرک غرفه دارند فقط کار ترخیص انجام می‌دهند یا کالای تجار استان‌های دیگر را با کارت خود صادر می‌کنند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت بازیافت ایلام پرک گفت: صنعت ایلام هیچ تشکل واقعی برای دفاع از حقوق حقه خود ندارد خانه صنعت و معدن که باید سپر و تریبون صنعت ایلام باشد انگار وجود خارجی ندارد. صنعتگران عزیز می‌توانند این تشکل را احیا کنند همه باهم دست در دست هم مشکلات رو حل کنند و یا به گوش مسئولان برسانیم صنعتگران عزیز نباید به ظلمی که به هم صنفانشان می‌شود بی‌تفاوت باشند چون همین ظلم فردا نه پس‌فردا دامن بقیه را خواهد گرفت. این عزیزان می‌توانند به صورت گروهی در گروه‌های چندنفره یک زنجیره تولید را شکل بدهند یا می‌توانند سرمایه‌های خود را در یک واحد تولیدی که نسبت به سایر واحدها توجیه اقتصادی بهتری دارد بگذارند. چون برخی صنایع ما فصلی هستند و می‌توانند در زمانی که فصل کارشان نیست سرمایه خود را به واحدی که فصل کارش است تزریق کنند تا هم سود مشارکت خود را بگیرند و هم به صورت تیمی برخی مشکلات خود را حل کنند.

ناظری درباره‌ی نقش بانک‌ها در این زمینه گفت: ظاهراً کاری از دست کسی برنمی‌آید از طرفی علما که می‌فرمایند سود و جریمه تأخیر حرام است و بانک‌ها می‌گویند بهره سود نیست و در مورد وثایق خارج از طرح‌های تولیدی قانون مصوب مجلس ممنوع است و بانک‌ها هم به این موضوع اذعان دارند اما در این زمینه بخشنامه‌ داریم، حال سؤال اینجاست که آیا قانون ارجحیت دارد یا بخشنامه؟ چه کسی باید از ما دفاع کند؟ چه کسی باید در مقابل ظلم مضاعف بانک‌ها بایستد. سازمان بازرسی اگر به‌دوراز تفکرات فردی بازرسین و بر مبنای قانون بازرسی انجام دهد خیلی از بانک‌ها در برابر تخلفاتی که انجام داده‌اند بازخواست خواهند شد.

وی با ناحق خواندن برخی مطالبات بانک‌ها از صنعتگران گفت: وقتی واحد تولیدی غیرفعال است و نزدیک 2 میلیارد تومان مابه‌التفاوت دلار پرداخت کرد چرا کسی نپرسید چطور شد؟ وقتی بار شرکت در گمرک سوخت چرا کسی اصلاً در موردش مطلب ننوشت؟ وقتی قرارداد شرکت با طرف چینی به دلیل ممنوعیت صادرات pet در دولت قبل لغو شد کسی نگفت خسارت را چه کسی باید پرداخت کند؟ این‌ها گوشه‌ای از مشکلات شرکت بود که از اراده مدیریت خارج و باعث تعطیلی و عدم پرداخت اقساط شد و بانک می‌توانست با تصمیم درست در ادامه روند تولید کمک کند نه اینکه با عدم پرداخت 4 قسط سریعاً در مورد وثایق اقدام کند.

وی ادامه داد: بانک می‌توانست با تصمیم درست هم کارخانه را سر پا نگه دارد و هم به مطالبات خود برسد. آیا وقت ان نرسیده همه را با یک‌چشم نگاه نکنیم و بین کسی که زحمت می‌کشد و علاوه بر وام تمام زندگی خودش را صرف تولید و اشتغال کرده و کسی که وام را برای خرید ماشین و خانه و زمین صرف کرده و پول بانک را هم پس نمی‌دهد باید تفاوت قائل شد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت بازیافت ایلام پرک از مسئولان خواست صادقانه در رفع مشکل واحدهای صنعتی عمل کنند چون احیاء واحدها و بازگشت آن‌ها به چرخه تولید کار سختی نیست و همت جمعی وارده می‌خواهد.

وی تأکید کرد: نباید گول آمار و ارقام را خورد. شناسایی واحدهایی که توجیه دارد و واحدهایی که با تکنولوژی روز سازگار نیست کار سختی نیست اما شأن صنعتگری که حذف می‌شود را باید حفظ و به او کمک کرد تا صنعت دیگر را جایگزین کند.

ناظری تأکید کرد: مسئولان صنعتگر را از صنعتگرنما جدا کنند و مسئولانی که چوب لای چرخ توسعه استان می‌گذارند کنار زده شوند چون سکوت در مقابل برخی رفتارها خیانت به مملکت نظام است و مسئولان باید کمک‌کار صنعتگران واقعی باشند./م




منبع:ایسنا


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار