رئيس مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكي ايلام گفت: كنترل و كاهش بيماري سالك نيازمند همكاري مداوم و نزديك دستگاه هاي مختلفي چون شهرداري و جهاد كشاورزي است
کد خبر: ۲۲۵۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳ 08 May 2016
رئيس مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكي ايلام گفت:  كنترل و كاهش بيماري سالك نيازمند همكاري مداوم و نزديك دستگاه هاي مختلفي چون شهرداري و جهاد كشاورزي است

به گزارش تابناک ایلام،دكتر "راضي ناصري فر" در خصوص این خبر اظهار کرد: يك هزار و 302 مورد ابتلا به بيماري سالك در سال گذشته در نقاط مختلف اين استان به ثبت رسيد كه نسبت به سال 93 با يك هزار و 561 مورد، كاهش 17 درصدي داشته است،ودر اين مدت شهرستان هاي دهلران با 410 مورد، مهران با 382 مورد و آبدانان با 184 مورد بيشترين آمار ابتلاي مردم به اين بيماري را به خود اختصاص داده اند.

وي يادآور شد: در فرودين ماه سال جاري نيز 9 نفر به سالك مبتلا شدند كه در مقايسه با آمار 58 موردي مدت مشابه سال 94 اين ميزان نيز كاهش 84 درصدي در ابتلا به بيماري سالك در استان ايلام ثبت شده است.

دكتر ناصري فر در خصوص اقدام هاي اين مركز براي كاهش و كنترل بيماري سالك افزود: ارائه آموزش هاي گسترده، برگزاري همايش ها و نشست كميته هاي كنترل بيماري سالك از جمله مواردي است كه در سال گذشته در اين حوزه انجام شده است.

وي مبارزه با ناقلان و مخزن بيماري در قالب سم پاشي عليه پشه ناقل آن و جونده كشي به عنوان مخزن انتقال بيماري و توزيع مواد كمك آموزشي از جمله توزيع قلم دور كننده حشرات در مناطق و مراكز نظامي را از ديگر اقدام هاي انجام گرفته در سال گذشته براي كاهش و كنترل بيماري سالك اعلام كرد.

وي سياست هاي مبارزه و كنترل اين بيماري در سال جديد را تداوم برنامه هاي آموزشي پارسال براي عموم مردم، سم پاشي و جونده كشي، برگزاري كميته هاي كنترل سالك در نشست هاي سلامت استان، توزيع اسپري دافع حشرات براي نخستين بار، توزيع توري آغشته به سم در كانون هاي درگيري دانست.
وي با اشاره به اينكه مبارزه، كنترل و كاهش بيماري سالك نيازمند همكاري مداوم و نزديك دستگاه هاي مختلفي چون شهرداري و جهاد كشاورزي است، افزود: اعتبار در نظر گرفته شده براي مقابله با اين بيماري امسال تنها 500 ميليون ريال است بنابراين موفقيت ارجاي برنامه ها در گرو همكاري دستگاه هاي ذيربط است.

دكتر ناصري فر تاكيد كرد: ابتلا به بيماري سالك هيچ گونه مرگ و ميري را در پي ندارد و تنها با توجه به زخم هايي كه بر روي پوست و سطح ظاهري بدن باقي مي گذارد فرد را مي تواند دچار عوارض جسمي و رواني كند.

بيماري سالك نوعي ليشمانيوز است كه به شكل بيماري پوستي تظاهر مي‌كند و از طريق گزش پشه خاكي به انسان منتقل مي‌شود. بيماري سالك بيشتر در فصول گرم سال و در مناطق گرمسير كشور، مشاهده مي شود.

ناقل بيماري سالك، حشره بسيار كوچكي به نام پشه خاكي است كه روزها در پناهگاه‌هاي تاريك و گرم و مرطوب مانند شكاف‌هاي ديوارها، زيرزمين منازل، پشت اشياي ثابت در منزل مثل كمدها، قاب عكس و داخل اصطبل‌ها، ‌اطراف توده‌هاي زباله، كودهاي حيواني، اماكن متروكه، لانه جوندگان و غارها زندگي مي‌كند. /م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار