کد خبر: ۱۲۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰ 15 November 2015
کیفیت آب آشامیدنی شهر ایلام این روزها بعنوان دغدغه برخی از شهروندان تبدیل شده و نگرانی ساکنان این شهر نسبت به سلامت آب آشامیدنی چند وقتی است که بر سر زبان ها افتاده است.
به گزارش ایرنا، پس از وقوع بارندگی های شدید و وقوع سیل بی سابقه سه هفته گذشته در ایلام و گل آلود شدن منابع آبی تامین کننده آب شرب شهر ایلام (سد ایلام و چشمه گل گل) شایعات زیادی مبنی بر آلوده شدن آب پخش شد.
این قضیه تا جایی پیش رفت که دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد، گل آلود شدن منابع تامین آب آشامیدنی استان و امکان آلوده بودن آب شرب لوله کشی، زمینه بروز بیماری های واگیر گوارشی در بین شهروندان را ایجاد می کند.
دانشگاه علوم پزشکی استان از مردم خواست تا ظرف مدت چند روز بعد از وقوع سیل و گل آلود شدن آب، از آب های معدنی و تصفیه شده استفاده کنند یا آب را قبل از مصرف حتما بجوشانند تا دچار بیماری های گوارشی نشوند.
مسئولان آب و فاضلاب استان ایلام نیز بلافاصله پس از وقوع سیل نسبت به رفع مشکل پیش آمده برای منابع آبی شهر اقدام و ظرف مدت چند روز قطعی های آب مشترکان شهری را بر طرف و آب سالم وارد مدار شبکه توزیع کردند.
با توجه به اینکه امروزه در تمامی دنیا سیستم های نوین تصفیه آب، موجبات استفاده از آب شرب سالم را فراهم کرده است، اما بعد از گذشت نزدیک به سه هفته از زمان وقوع سیل اخیر و تعمیر لوله ها و تاسیسات آبی، برخی شهروندان ایلامی نسبت به سلامت بهداشتی آب ابراز رضایت ندارند و آب شرب شهر ایلام را ناسالم می دانند.
مدیران شرکت آبفای استان بارها اعلام کرده اند که آب شهر ایلام و شهرستان های تابعه بصورت دائمی و بر اساس استانداردهای ملی و سازمان بهداشت جهانی پایش و کنترل می شود و بطور مستمر آزمون های کنترل کیفی بر روی آن انجام می شود.
معاون شبکه بهداشت و درمان استان ایلام نیز در خصوص وضعیت آب شرب شهر ایلام گفت: با توجه به آزمایش های میکروبی و سنجش کلر بر روی آب شهر ایلام انجام شده که نتایج حاکیست آب آشامیدنی کاملا بهداشتی و سالم است.
راضی ناصری فر با رد برخی شایعات در خصوص آلودگی آب شرب شهر ایلام تاکید کرد: آب شرب شهر ایلام بصورت مستمر و براساس استانداردهای بهداشتی بین المللی پایش و آزمون های کنترل کیفی بسیاری روی آن انجام می شود که سلامت آب را تایید می کند.
وی ادامه داد: این شبکه در زمینه سالم و یا ناسالم بودن آب آشامیدنی حوزه شهری و روستایی نقش نظارتی دارد البته هشدارهای بهداشتی مبنی بر رعایت نکات بهداشتی به مصرف کنندگان این منطقه داده می شود و از سویی نیز کارهای کلرسنجی مخزن های آبی طبق برنامه در موعد مقرر توسط نیروهای این شبکه انجام می شود.
معاون شبکه بهداشت و درمان استان ایلام افزود: در مناطقی که مردم احساس می کنند آب شرب آنها بهداشتی نیست می توانند با مراکز بهداشتی و یا با سامانه ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب استان ایلام تماس بگیرند تا آزمایش های لازم در این خصوص انجام و اطمینان مصرف کننده جلب شود.
مدیرعامل شرکت آبفای استان ایلام نیز در این خصوص اظهار کرد: آب آشامیدنی مناطق مختلف این استان کاملا بهداشتی و سالم است ضمن اینکه آب شرب استان علاوه بر اینکه روزانه در آزمایشگاه این شرکت مورد آزمایش قرار می گیرد مرکز بهداشت و درمان ایلام نیز نظارت ویژه ای بر کیفیت و بهداشتی بودن آن دارد.
داراب بیرانوندی تاکید کرد: دغدغه جدی وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب استان مبنی بر اولویت کیفیت آب شرب و بهداشتی مردم است ضمن اینکه هیچگونه آبی از هر منبع قابل استحصال قبل از حصول اطمینان و رعایت ضوابط استاندارد و لحاظ شرایط کیفی وارد شبکه توزیع نمی شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام یادآور شد: سالانه نمونه برداری و آزمایش های مختلف میکروبی توسط مرکز بهداشت استان و نیز شرکت آب و فاضلاب از سد ایلام انجام و سلامت کیفی آب مورد بررسی و تایید قرار می گیرد.
بیرانوندی گفت: نتایج و تحلیل این آزمون ها نشان دهنده مطلوبیت حدود 100 درصدی بوده و این در حالیست که شرایط ایده آل از نظر سازمان بهداشت جهانی 99 درصد و شرایط خوب 95 درصد است.
وی تاکید کرد: نتایج این آزمون ها حاکی از سلامت کامل آب توزیعی در شبکه های آبرسانی سطح شهر ایلام است هر چند مرکز بهداشت و درمان استان نیز نظارت ویژه ای بر کیفیت و بهداشتی بودن آن دارد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام اضافه کرد: گواهی ها و اعلام های رسمی مرکز بهداشت استان بعنوان متولی ذیصلاح جهت قضاوت درخصوص کیفیت آب مؤید این موضوع بوده که به صراحت در خبر فوق، ارتباط آلودگی در آب آشامیدنی شهر ایلام صحت نداشته و بر سلامت آب تاکید می کند.
در یک جمع بندی کلی می توان گفت که میان حرف مسئولان ذیربط و مردم نوعی تناقض گویی وجود دارد، اینطور که مسئولان بر آن تاکید می کنند، مردم از ناسالم بودن آب شرب هیچ گونه نگرانی نداشته باشند و بدون هیچ گونه مشکلی استفاده کنند و از سوی دیگر گفته های برخی از مردم خلاف این را بیان می کند.
منبع اصلی تامین کننده آب آشامیدنی شهر 200 هزار نفری ایلام سد چم گردلان است که ضمن تامین آب شهروندان مرکز استان روستاهای حاشیه ای شهر نیز از این سد برای مصارف خود استفاده می کنند.
این سد با حجم ذخیره 72 میلیون متر مکعب آب با اختلاف 850 متر ارتفاع به شهر ایلام منتقل شده و سالانه 14 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز آشامیدنی اهالی شهر ایلام را تامین می شود
در سال زراعی جدید و در پی بارندگی های اخیر و وقوع سیل در استان حجم آب سد ایلام حجم آب سد ایلام به بیش از 10 میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد، در حالیکه این میزان در بارندگی های معمولی به حدود یک میلیون متر مکعب در شبانه روز می رسد که با این بارندگی ها حجم این سد در آستانه سرریز شدن است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار