این یک فرآیند فیزیولوژیکی کاملاً طبیعی به نام بوربوریگمی بوده و نتیجه انقباض عضلات معده و روده است.
کد خبر: ۱۱۶۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰ 25 March 2024

همه ما این مشکل را تجربه کرده ایم. در یک جلسه هستید و معده‌تان با صدای بلند به شما یادآوری می کند که ناهار نخورده اید.

احساس خجالت می‌کنید، زیرا صدای بلند قار و قور شکم سخنرانی‌تان را مختل می‌کند. اما به گفته متخصصان جای خجالت نیست و این صداها خارج از کنترل شما هستند.

به گزارش روزیاتو، این یک فرآیند فیزیولوژیکی کاملاً طبیعی به نام بوربوریگمی بوده و نتیجه انقباض عضلات معده و روده است.

این انقباضات به حرکت غذا در امتداد دستگاه گوارش کمک می کنند.

با این حال، زمانی که معده شما خالی است، انقباضات معمولی باعث حرکت هوا و مایعات در معده و روده شده و صدا ایجاد می کنند.

قار و قور معده یک فرآیند فیزیولوژیکی طبیعی است. برای همه اتفاق می افتد و صرفاً نشانه ای از آن است که سیستم گوارش شما عملکردی طبیعی دارد.

غذا به طور مداوم در بدن جابجا می شود و اگر معده و روده شما خالی باشد، به احتمال زیاد چنین صداهای گوارشی را خواهید شنید، زیرا غذایی در معده برای جلوگیری از این صدا وجود ندارد.

در حالی که ممکن است غذایی برای حرکت در معده وجود نداشته باشد، تصور می‌شود که گرسنگی باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که باعث ایجاد انقباضات می شوند.

اما اگر در جایی باشید که خوردن یک وعده غذایی در آنجا امکان‌پذیر باشد، چه اتفاقی می افتد؟ آیا راهی برای کاهش علائم پر سر و صدای معده خالی وجود دارد؟

کارشناسان می گویند که نوشیدن آب ممکن است برای جلوگیری موقت این صداها کافی باشد.

آهسته‌تر خوردن وعده‌های غذایی نیز می‌تواند به شما کمک کند، زیرا هضم غذا را کند کرده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد که می تواند از قار و قور شکم جلوگیری کند.

اگر به نظر می رسد که معده شما به طور مداوم قبل از اینکه برای یک وعده غذایی دیگر آماده باشید، غرغر می کند، ممکن است لازم باشد که وعده های غذایی سبک تری به تعداد بیشتر مصرف کنید.

جایگزینی ۳ وعده غذایی بزرگتر با ۴ تا ۶ وعده غذایی کوچکتر می تواند به هضم غذا کمک کرده و از قار و قور کردن شکم جلوگیری کند، همچنین متابولیسم را بهبود می بخشد.

اگر صدای معده شما حتی پس از رفع گرسنگی همچنان آزاردهنده است، می تواند نشانه ای از این باشد که سیستم گوارش شما برای جابجایی و حرکت آخرین وعده غذایی شما فعال شده است.

با این حال، این موضوع می تواند به دلیل گاز زیاد، سوء هاضمه، اسهال یا یک بیماری مزمن گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد.

برای جلوگیری از این صداهای ناخوشایند، مهم است که معده خود را با مصرف منظم و حذف نکردن وعده های غذایی سیر نگه دارید.

پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای نفخ‌آور مانند بروکلی، کلم و لوبیا نیز می‌تواند به کاهش صدای شکم بعد از خوردن غذا کمک کند.

توصیه می شود که هرگونه صدای ماندگار یا دردناک شکم را با پزشک در میان بگذارید./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار