با این حال هنوز هم صنعتگران فارس با مشکلات زیرساختی بسیاری از جمله کمبود برق مواجه هستند؛ این در حالیست که بسیاری از آنها معتقدند همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان برای حل این مشکل ضروری است.
کد خبر: ۱۱۳۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵ 05 November 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: یکی از مهمترین سیاست‌ها که در برنامه توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته راه‌اندازی و رونق شهرک‌های صنعتی با هدف گسترش تولید و صادرات است که تحقق این مهم توسعه اجتماعی و فرهنگی جامعه را نیز به دنبال دارد.

رویکرد دولتمردان برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی

اگر چه سمت و سو و خروجی شهرک‌های صنعتی معمولاً اهداف منطقه‌ای را مدنظر دارد، اما گسترش این شهرک‌ها و رسیدگی به نیازهای صنعتگران در این مناطق گامی مهم در مسیر جذب سرمایه‌گذار و توسعه کلان کشور به شمار می‌رود.

تکاپوی فارس برای رونق شهرک‌های صنعتی

در استان فارس از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم تلاش بسیاری برای حل مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی شکل گرفته به گونه‌ای که‌ استاندار فارس همواره تأکید بسیاری بر ضرورت رونق شهرک‌های صنعتی و استقرار هر چه سریعتر واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها و حل مشکلات مربوط به واگذاری زمین در این شهرک داشته‌است.

محمدهادی ایمانیه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰ و در همان ماه‌های نخست انتصاب خود در بازدید از ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی بزرگ شیراز اعلام کرد که استانداری فارس مکلف به برطرف کردن مشکلاتی است که در شهرک صنعتی شیراز وجود دارد.

وی معتقد است اصلاح فرآیند واگذاری زمین در شهرک صنعتی شیراز ضرورت دارد و باید تدابیری لحاظ شود تا واگذاری‌ها قبل از صدور پروانه بهره‌برداری ممنوع شود.

 

بهره‌برداری از ۲۱۵پروژه زیرساختی با اعتبار ۶۵۰میلیارد تومان

طبق آخرین گزارش‌ها از ابتدای دولت و با هدف توسعه کیفی شهرک‌های صنعتی فارس تاکنون ۲۱۵پروژه زیرساختی با اعتبار ۶۵۰میلیارد تومان آغاز شده و ۱۹۰پروژه با اعتبار ۲۷۰میلیارد تومان نیز اتمام و به بهره‌برداری رسیده است.

آخرین اقدامات برای حل مشکلات زیرساختی در شهرک‌های صنعتی فارس

به گفته مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس یکی از چالش‌های مهم این شرکت کمبود اراضی صنعتی جهت واگذاری به متقاضیان در شهرک‌های صنعتی تقاضا محور استان بود که این موضوع مشکلاتی را در زمینه جذب سرمایه‌گذار فراهم کرده بود که با قید فوریت و بصورت عملیاتی و جهادی اجرای طرح‌های توسعه ای در ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی استان نظیر شیراز، لار، سورمق، استهبان، جهرم، سروستان، مرودشت، زرقان، گراش، کازرون، خرامه، سرچهان و لامرد در اولویت قرار گرفت و با حمایت و همراهی استاندار فارس و همکاری دستگاه‌های اجرایی گام‌های مؤثری در این مسیر برداشته شد.

سید مصطفی هاشمی همچنین اعلام کرد که در بخش تأمین آب بعنوان یکی از زیرساخت‌های مهم شهرک‌های صنعتی، اقدامات مؤثری درحال انجام است که رهاورد این اقدامات هم تأمین افزون بر ۹۳لیتر بر ثانیه آب است که برای این طرح‌ها تاکنون اعتبار ۱۰۰میلیارد تومان هزینه شده است.

چراغ کار و تولید در شهرک های صنعتی فارس با تامین برق و انرژی روشن گردید


این فعال اقتصادی معتقد است که در حوزه تأمین برق که از زیرساخت‌های اساسی تولید محسوب می شود در سال‌های قبل از دولت پیگیری چندانی برای افزایش ظرفیت تأمین برق شهرک‌های صنعتی نشده بود و بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های ایجاد شده نیز واگذارشده بود که این موضوع سبب متوقف شدن واگذاری‌ها در برخی از شهرک صنعتی استان شد و جلسات مختلفی در سطوح ملی و استانی برای رفع کمبودهای این بخش انجام و اقداماتی نیز در دستورکار قرار گرفت.

او ادامه داد: در نهایت تأمین اعتبار و عقد قرارداد جهت تأمین ۸۷ مگاوات برق به مبلغ ۲۴۱ میلیارد تومان صورت گرفت و با رایزنی‌های انجام شده توسط استاندار فارس و پیگیری‌های شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به میزان ۲۳مگاوات به ظرفیت برق شهرک‌های صنعتی افزوده شد.

وی اجرای خط انتقال برق شهرک صنعتی دارویی به طول ۱۴ کیلومتر با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان اعتبار، تکمیل خط انتقال برق شهرک صنعتی پاسارگاد به طول ۱۶کیلومتر و با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان اعتبار، حمایت از استقرار نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک در شهرک‌های صنعتی و تامین ۱۵ مگاوات برق از این نیروگاه‌ها با سرمایه گذاری ۵۰میلیارد تومان و انعقاد قرارداد پست برق شهرک صنعتی شماره ۲سروستان به میزان ۵۰مگاوات با مبلغ اولیه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار و تأمین اعتبار برای تکمیل خط انتقال برق به شهرک فتح آباد مرودشت را از دیگر اقدامات مهمی دانست که در این مدت انجام شده است.

هاشمی همچنین از دستور کتبی وزیر نیرو برای احداث پست های برق در شهرک‌های صنعتی بزرگ شیراز،بیضا،برمشور و سورمق خبرداد وگفت: اجرای طرح‌های شاخصی در این حوزه در مصوبات سفر دور دوم ریاست محترم جمهوری به استان پیشنهاد و پیشبینی شده است.

 

دغدغه صنعتگران فارس؛ کمبود برق

با این حال هنوز هم صنعتگران فارس با مشکلات زیرساختی بسیاری از جمله کمبود برق مواجه هستند؛ این در حالیست که بسیاری از آنها معتقدند همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان برای حل این مشکل ضروری است.

فعال صنعتی در شهرک سنگ شهید سلیمانی نی ریز، مشکل برق را عامل اصلی عدم راه‌اندازی واحد تولیدی خود بیان کرد و خواستار تسریع در تأمین برق این واحد سنگبری شد.

به گفته ایوب زینل زاده مدیر عامل واحد سنگبری ملل برای احداث این واحد تاکنون ۶۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که در صورت تأمین برق، این واحد آماده راه‌اندازی با ایجاد اشتغال برای ۵۰نفر است.

وی با بیان اینکه خطوط تولید این واحد در زمینه فرآوری انواع سنگ‌های چینی، نی‌ریز، راورتن، مرمریت و لایمستون نصب و آماده تولید است، گفت: در صورت تأمین برق و راه‌اندازی این کارخانه افزون بر بازار داخلی قابلیت صادرات به خارج از کشور نیز وجود دارد.

زینل‌زاده با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تأمین برق گفت:شرکت توزیع برق فارس علت عدم تامین برق را تکمیل بودن ظرفیت شبکه اعلام می‌کنند.

 

راهکار مسئولان؛ اجرای ماده ۵۴قانون و یاری گرفتن از دستگاه‌های خدمات‌رسان

در حال حاضر یکی از راهکارهای اساسی برای حل مشکلات زیرساختی این شهرک‌ها بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های خدمات‌رسان است؛ به استناد قانون، دستگاههای خدمات‌رسان موظف شده‌اند امکانات انتقال و عرضه خدمات خود را تا مبادی ورودی واحدهای صنعتی در داخل شهرکهای صنعتی فراهم کنند و سازمان برنامه و بودجه نیز به استناد همین مواد قانونی موظف شده که منابع مالی لازم را برای این دستگاه‌های اجرایی تأمین کند.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با تأیید مشکل کمبود ظرفیت تأمین برق در شهرک صنعتی سنگ شهید سلیمانی نی‌ریز گفت: این موضوع مشکلاتی را برای صنعتگران در این شهرک صنعتی بوجود آورده است به نحوی که هم‌اکنون سه واحد سنگبری که در آستانه بهره‌برداری هستند با این مشکل روبرو هستند و ۵۰واحد سنگبری نیز درخواست افزایش ظرفیت داده‌اند.

بر اساس ماده ۵۴قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور و ماده ۸۱قانون الحاق برخی موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تأمین زیرساخت‌ها نظیر برق، آب، گاز و مخابرات تا ورودی شهرک‌ها و واحدهای صنعتی برعهده دستگاه‌های خدمات‌رسان استعلی زارعی افزود: تأمین پایدار برق در این شهرک صنعتی تضمین کننده رشد تولید و ایجاد اشتغال پایدار است.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۵۴قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور و ماده ۸۱قانون الحاق برخی موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تأمین زیرساخت‌ها نظیر برق، آب، گاز و مخابرات تا ورودی شهرک‌ها و واحدهای صنعتی برعهده دستگاه‌های خدمات‌رسان است گفت:برای تأمین پایدار برق شهرک صنعتی سنگ نی‌ریز نیز جلسات متعددی با شرکت توزیع برق فارس انجام شده است.

به گفته زارعی، بر اساس بند «م» تبصره ۱۵قانون بودجه سال ۱۴۰۲نیز شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو مکلف به تأمین برق و نوسازی خطوط انتقال شهرک‌های صنعتی شده‌اند.

وی با اشاره به جلسه تیرماه استاندار و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با وزیر نیرو در خصوص رفع مشکلات تأمین برق شهرک‌های صنعتی گفت:در آن جلسه وزیر نیرو دستوراتی برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی صادر کرد که تأمین ۲مگاوات برق برای شهرک صنعتی سنگ شهید سلیمانی نیز از جمله موارد مصوب در جلسه بود.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: افزون بر موضوع تأمین پایدار برق شهرک‌های صنعتی از جمله سنگ نی‌ریز بعنوان پیشنهادات این شرکت در مصوبات دور دوم سفر ریاست محترم جمهور به استان فارس نیز گنجانده شده که با ابلاغ این مصوبات شاهد تحولی در تأمین برق شهرک‌های صنعتی خواهیم بود.

 

لزوم تداوم اقدامات برای توسعه زیرساخت‌های صنعتی

بدون شک توسعه زیرساخت‌ها و فراهم کردن شرایط مطلوب برای سرمایه‌گذاری، نقش بسیار مهمی برای حضور سرمایه‌گذاران در استان فارس دارد؛ این در حالیست که ایجاد شهرک‌های صنعتی می‌تواند در تثبیت و نگه‌داشت جمعیت در نواحی مختلف، تأمین اشتغال و افزایش درآمد مؤثر باشد.

لذا نیاز است توسعه زیرساخت‌ها این شهرک‌ها بیش از پیش مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار