نگاهی به سخنان فرمانداران در نشست شورای برنامه ریزی
روز گذشته نشست شورای برنامه ریزی استان در حالی برگزار شد که مباحث جدی پیرامون بودجه ۱۴۰۱ استان در صدر سخنان قرار داد و البته مشخص بود که ساختار بودجه جدید ابهاماتی برای فرمانداران و مدیران دارد.
کد خبر: ۱۰۱۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱ 22 December 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روز گذشته نشست شورای برنامه ریزی استان در حالی برگزار شد که مباحث جدی پیرامون بودجه ۱۴۰۱ استان در صدر سخنان قرار داد و البته مشخص بود که ساختار بودجه جدید ابهاماتی برای فرمانداران و مدیران دارد.
کریمی نژاد از نظام سلطه‌ای بودجه گفت!
دارا کریمی نژاد، فرماندار کهگیلویه در سخنانی نظام بودجه ریزی را نظام سلطه‌ای بودجه دانست و گفت: وقتی که ۷۰ درصد بودجه کشور در چند استان بزرگ هزینه می‌شود و مابقی در سایر استان‌ها دیگر باید دستمان بیاید که چه خبر است.
در این لحظه شهابی رئیس سازمان مدیریت به میان حرف‌های کریمی نسب آمد و اعلام کرد که ۷۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور هم در همین چند استان است! کریمی نژاد پاسخ داد مشکل ما هم همین است و خطاب به شهابی گفت: چرا توجیه می‌کنید؟! مگر با ۲ هزار میلیارد تومان چه کاری می توانیم انجام دهیم؟! احمدزاده استاندار هم در این لحظه دخالت کرد و گفت: من آقای کریمی‌نژاد را قبول دارم ، حرف ایشان درست است ، مبنای بودجه ریزی درست نیست. وی گفت: اعتبار یک دهیاری در تهران ۴۵ میلیارد تومان است در حالی که اعتبار یک شهرستان ما ۸ میلیارد تومان بوده است که یعنی بودجه این دهیاری از اعتبار برخی شهرستان‌های ما بیشتر است.
کریمی نژاد ادامه داد : متاسفانه در خصوص بودجه وضعیت مرکز، پیرامون ایجاد شده است و ما هم داریم وضعیت را توجیه می‌کنیم.
وی ادامه داد: باید دیپلماسی بودجه در استان کهگیلویه و بویراحمد از همین هفته فعال شود و به این اعداد و ارقامی که برای استان در نظر گرفته‌اند، قانع نباشیم.
وی به موضوع مالیات نفت هم انتقاد کرد و گفت: آیا مالیات نفت هزینه استان می‌شود که باید اینگونه از آن دفاع کنیم؟
کریمی نژاد البته به موضوعی بی ارتباط با جلسه با توجه به وضعیت لحظه‌ای استان اشاره کرد و گفت: اکنون استان به شدت درگیر بحران به دلیل شدت بارش‌های جوی است خصوصا منطقه‌ای از مارگون که بخش‌هایی از کهگیلویه هم درگیر آن است.
وی گفت: پیشنهاد می‌کنم یک ستاد اختصاصی با بالگرد اختصاصی در منطقه مارگون مستقر شود تا بتواند بصور فوری به مناطق سخت گذر و صعب العبور مناطق این شهرستان و بخش‌های هم مرز در کهگیلویه خدمات رسانی کنند.
فرماندار کهگیلویه همچنین گفت: ما باید از چنین بحران‌هایی به نحو بسیار مطلوبی در جهت تهیه امکانات برای رفع محرومیت‌ها و مقابله با بحران‌های بعدی استفاده کنیم.
چرام بالاخره در جلسات فعال شد!
شاید یکی از جالب‌ترین نکات نشست شورای برنامه ریزی روز گذشته حضور فعال همراه با انتقاد فرماندار جدید شهرستان چرام بوده باشد! چیزی که سال‌ها است از مسئولین این شهرستان در نشست‌های رسمی مشاهده نمی‌شد!
سید عبدالرحمن توفیقیان فرماندار چرام هم روز گذشته سخنانی کوتاه که بیشتر انتقادی بود مطرح کرد و گفت: اکنون توقعی در مردم ایجاد شده است که شفافیت سر لوحه کار باشد لذا اگر ما فذمانداران هم به صورت شفاف در جریان مسائل بودجه‌ای استان باشیم اقدام بسیار مهمی صورت گرفته است.
توفیقیان افزود: تاکنون مبنا سرشماری جمعیتی بر اختصاص بودجه بود که اگر قرار است در لایحه بودجه جدید اصل بر لغو ردیف و تاکید بر برنامه باشد، بی شک چرام مطالبه گر‌تر از همه خواهد بود و باید به این شهرستان توجه ویژه شود.
لازم به توضیح است در این نشست فرمانداران دنا ، گچساران و باشت هم طی سخنانی نکته نطرات خود را مطرح کردند.
بنابراین گزارش دیهم فرماندار شهرستان گچساران با بیان اینکه بودجه سال گذشته گچساران رقم دقیق ۱۸۶ میلیارد بود که ۹۸ میلیارد آن از محل نفت بود، گفت: از این میزان، بودجه نفت صفر بود که انتظار می‌رود در سال جدید در خصوص اعتبار شهرستان تجدید نظر شود تا دچار ضرر نشود.
پناهی فرماندار دنا در این نشست گفت: آیا اعتبارات محرومیت زدایی در بودجه استان تعریف شده است و اینکه اعتبارات زلزله ۵۰ درصد آن تخصیص یافته و مابقی باید پیگیری شود تا تخصیص یابد.
گرامی فرماندار باشت هم گفت: پروژه آبرسانی به دشت باشت که با کاربری شرب، کشاورزی و صنعت تعطیل شده و در دو سال اخیر اینطور به مردم گفته شده که به دلیل رفتن فرد خاصی پروژه‌ها تعطیل شده است.
وی با بیان اینکه مردم در این خصوص اعتراضاتی داشتند افزود: در صورتی که دلیل تعطیلی پروژه نگرفتن حقآبه آب بوده است.
فرماندار باشت با بیان اینکه پروژه آب رسانی باشت در چند سال گذشته تعطیل شده است، گفت: با توجه به اینکه پروژه آب رسانی وکشاورزی باشت سبب اشتغال زایی و کمک به رفع بیکاری می‌شود با قدرت پیگیری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار