تفکر دینی استاد شهریار نباید مورد غفلت قرار گیرد

دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار گفت: تفکر دینی و انقلابی استاد شهریار زیربنای تمامی اشعار وی است که نباید مورد غفلت شاهالیشعر و ادب قرار گیرد.
کد خبر: ۹۴۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹ 15 September 2015

به گزارش تابناک تبریز، ابراهیم اقبالی با اشاره ای به برگزاری کنگره بین المللی استاد شهریار گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی بنا به وظایف ذاتی خود، باید در موضوعات هنر انقلابی و اسلامی ورود کند که در همین راستا، حوزه هنری استان به معرفی جنبه های انقلابی و دینی شهریار در این کنگره خواهد پرداخت.

وی با اشاره به اینکه شهریار شاعری است که در موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شعر سروده است، گفت: یک رشته نورانی همه این موضوعات را به هم متصل می کند و آن تفکر دینی استاد شهریار است.

اقبالی با بیان اینکه اندیشه دینی استاد شهریار زیربنای اشعار اوست، گفت: اگر این زیربنا به خوبی تبیین نشود، کل اشعار این شاعر بزرگ قابل فهم نخواهد بود و حتی تمایل استاد به انقلاب اسلامی را می توان به خاطر همین صبغه دینی این انقلاب دانست.

وی افزود: برگزاری چنین کنگره هایی برای فهم درست آثار شهریار ضروری است هر چند در شناخت ابعاد مختلف منظومه فکری شهریار کنگره های متفاوتی برگزار شده است که البته همه آن ها در جای خود مفید بوده و بخشی از ابعاد اندیشه شهریار را روشن کرده اند.

دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار ادامه داد: اما در این کنگره ها از اندیشه اصلی شهریار، غفلت شده که این اندیشه همان تفکر دینی و انقلابی این شاعر بزرگ است.

اقبالی با اشاره به اینکه شهریار بر سر اعتقادات انقلابی خود هزینه های گزافی پرداخت کرده است، گفت: بسیاری از شعرای معاصر این شاعر با وجود اینکه ریزه خوار خوان هنری و ادبی شهریار بوده اند، وی را به خاطر اشعار انقلابی سرزنش کرده اند در حالی که خود وابسته به احزاب خائنی همچون حزب توده بوده اند.

وی ادامه داد: بعضی ها اشعار انقلابی شهریار را شعر به حساب نیاورده و آن ها را جزو شعرهای سطحی و زودگذر و به اصطلاح دارای تاریخچه مصرف معرفی کرده اند در حالی که این دسته از اشعار شهریار صرف نظر از موضوع و محتوای آن ها از نظر فنی و ادبی جزو شاهکارهای ادبیات معاصر به شمار می روند.

دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار در خصوص ارائه مقالات در طول این کنگره نیز گفت: هشت مورد از مقالات در کنگره توسط مولفین آن ها ارائه می شود و بقیه در مجموعه ای چاپ خواهد شد.

اقبالی در ادامه با اشاره به تاسیس قطب علمی شهریار شناسی در تبریز گفت: با وجود اینکه خود من سال ها فکر تاسیس این قطب علمی را در سر پرورانده ام اما این کار یک همت عمومی می طلبد مثلا در دانشگاه فردوسی مشهد قطب علمی فردوسی شناسی و در اصفهان قطب علمی صائب شناسی دایر شده است.

وی افزود: اگر دانشگاه تبریز نیز قطب علمی شهریار شناسی را ایجاد کند، جریان شهریارشناسی تبریز متوقف نمی شود و هر ساله با چاپ کتاب و مقاله و برگزاری کنگره، ادامه می یابد و اگر در دانشگاه تبریز چنین فرصتی ایجاد نشود به نظرم حوزه هنری می تواند این وظیفه را عهده دار شود

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار