حريم ۴ اثر تاريخي استان مرکزی تعيين شد

سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از تعيين حريم و ضوابط حفاظتی ۴اثر تاريخي شاخص استان مرکزی از ابتدای سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۱۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶ 25 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی مصطفی مرزبان افزود: از ابتدای امسال موفق شديم ۴ اثر شاخص تاريخي استان را در شوراي عالي، ثبت و در حرائم وزارت ميراث فرهنگي كشور به ثبت برسانيم.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: این بناها عبارتند از: بارک امیر حشمت( ارگ میشیجان) در خمین، امامزاده عبدا... میشیجان در خمین، مسجد سیدها در اراک، کاروانسرای ورده در زرندیه که از آغاز سال تاکنون اصلاح و رفع ایرادات آنها انجام شده است.
مرزبان گفت: با اين اقدام در مجموع ۵۵ اثر تاریخی استان مرکزی كه تا كنون فاقد حريم مصوب بوده‌اند، ثبت حريم شده‌اند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار كرد: متاسفانه ريشه بسياری از تعرضات غيرقانونی به آثار تاريخی در گذشته به دليل عدم تعيين حريم مصوب مجموعه‌ها و بناهای تاريخی بوده است، بنابراین با اين كار اقدامی بزرگ و اساسی در راستای حفاظت از آثار تاريخی استان صورت خواهد گرفت.
او با اشاره به اهمیت موضوع تعیین حریم آثار تاریخی ادامه داد: به منظور حفاظت هر چه بیشتر از آثار تاریخی، پس از ثبت یک اثر موضوع تعیین عرصه و حریم از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مانع قانونی و لازم‌الاجرا برای جلوگیری از تعرض به حریم منظری و حفاظتی آثار در محیط‌های شهری و روستایی خواهد بود.
استان مرکزی دارای بیش از ۲ هزار بنا و اثر تاريخی است كه ۸۹۳مورد آن به ثبت ملی و یک اثر آن به نام قنات ابراهیم آباد به ثبت جهانی رسيده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار