استاندار مازندران : رفاه اجتماعی در روستاها مورد غفلت قرار گرفته است

نباید به بهانه سرمایه گذاری غیر واقعی در روستاها مجوزهای بی ضابطه برای تغییر کاربری داده شود و حفظ اراضی کشاورزی در روستاها برای توسعه اشتغال باید در اولویت وظایف دهیاران قرار گیرد.
کد خبر: ۸۷۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲ 05 July 2020

استاندار مازندران گفت : توجه صرف به استقرار زیرساخت‌ها در روستاها باعث شده تا رفاه اجتماعی در این مناطق به فراموشی سپرده شود.

 ایرنا ، احمد حسین زادگان روز یکشنبه در آیین تجلیل از دهیاران برتر استان در ساری افزود : امروز اکثر روستاهای مازندران همانند سایر مناطق روستایی کشور از دارای زیرساخت های اصلی مانند آب ، برق و گاز، تلفن و حتی ارتباط بر بستر اینترنت هستند ، ولی این زیرساخت ها نتوانست رفاه اجتماعی و نشاط را در این مناطق به همراه داشته باشد.
وی توضیح داد : اگرچه در شرایط فعلی نیز بیشترین تقاضای روستایی از مسوولان ایجاد زیرساخت های سخت افزاری همانند راه ، آب و سایر خدمات است، ولی همچنان ایجاد نشاط اجتماعی و رفاه اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت : باید در کنار ایجاد زیرساخت ها به رفاه اجتماعی و نشاط و شادابی در این مناطق نیز توجه کرد و رویکرد جدید دولت برای افزایش سطح اشتغال در روستاها نیز در راستای فراهم کردن رفاه اجتماعی است.
حسین زادگان اضافه کرد : تشکیل دهیاری در روستاها که مورد وثوق و اعتماد است ، حلقه واصل بین دولت و روستاییان نیز محسوب می شود و دهیاران می توانند در راستای رفاه اجتماعی و اعتماد سازی در این مناطق گام بردارند.
وی با اشاره به تصویب تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال روستاییان از سوی دولت ، گفت : دهیاران می توانند با بهره گیری از زیرساخت های موجود اعم از سخت افزاری و نرم افزاری ( اینترنت ) زمینه اشتغال جوانان روستایی را فراهم کنند و تحقق این برنامه باعث کاهش مهاجرت جوانان روستایی به شهرها خواهد شد.
رییس شورای اداری مازندران افزود : امروز در روستاهای استان از لحاظ تولید محصولات کشاورزی و صنایع دستی وضعیت خوبی حاکم است و باید بستری ایجاد شود تا بتوان این تولیدات را برای افزایش درآمدزایی روستاییان به بازار خرید انتقال داد و با زیرساخت های اینترنتی موجود ، روستاییان می توانند از این بستر محصولات تولیدی خود را معرفی و به بازار فروش برسانند.
حسین زادگان افزود : تجربه کرونایی نشان داده که با فراهم کردن زمینه مشارکت اجتماعی روستاییان ، می توان بسیاری از مشکلات این مناطق را با کمک مردم رفع کرد و این رویه که در دوران کرونایی دنبال شده و نتیجه بخش نیز بود، باید از سوی دهیاران پیگیری و عملیاتی شود.
وی با اشاره به این که وقت دهیاران در روستا بیشتر صرف تامین زیرساخت ها می شود ، گفت : در کنار تامین زیرساخت ها در روستاهای استان ، باید گام موثری برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی روستاییان نیز برداشته شود.
استاندار مازندران افزود : اتحادیه دهیاران در استان می تواند در زمینه ایجاد اشتغال در روستاها کمک کار مدیریت روستاها باشند و با مشارکت دهیاری ها بستر برای سرمایه گذاری در حوزه اشتغال را فراهم کند.
وی ادامه داد : دولت برای اشتغال در روستاها علاوه بر پرداخت تسهیلات مناسب برای این بخش ، زیرساخت های مورد نیاز را تامین می کند تا این سرمایه گذاری ها به نتیجه برسد و ایجاد اشتغال در روستا ضمن افزایش رضایت مندی و کاهش مهاجرت و خالی شدن روستاها ، برخی گره های فرهنگی و اجتماعی را نیز باز خواهد کرد.
حسین زادگان بهره گیری از توان تشکل های مردم نهاد را در حوزه های فرهنگی و اجتماعی در روستاها موثر دانست و از دهیاران خواست تا بستر را برای فعالیت تشکل ها در روستاها فراهم کنند.
نماینده عالی دولت در مازندران توجه به محیط زیست را از دیگر وظایف دهیاران در استان برشمرد و بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در روستاها تاکید کرد.

وی اظهار داشت : نباید به بهانه سرمایه گذاری غیر واقعی در روستاها مجوزهای بی ضابطه برای تغییر کاربری داده شود و حفظ اراضی کشاورزی در روستاها برای توسعه اشتغال باید در اولویت وظایف دهیاران قرار گیرد.
حسین زادگان توجه به زیباسازی و حفظ بافت با ارزش در روستاها را از دیگر وظایف دهیاران بر شمرد و بر حفظ بافت با ارزش در روستاها تاکید کرد و اظهار داشت : باید از هر گونه دست یازی نسبت به بافت با ارزش روستاها جلوگیری شود.
استان مازندران حدود سه هزار روستا دارد که ۴۳ درصد از جمعیت سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفری این خطه شمال کشور در این مناطق سکونت دارند. ۲ هزار و ۳۷۰ روستای مازندران هم دهیار دارد.

در پایان این نشست از ۱۳ دهیار برتر استان مازندران تجلیل شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار