تابناک بررسی می کند:

هدفمندی یارانه ها از اول اشتباه بود یا از وسط!؟؟

هدف از اجرای طرح تحول اقتصادی و طرح هدفمندکردن یارانه ها این بوده است که با آزادسازی قیمت ها و تخصیص بهینه منابع یارانه ای، اهدافی نظیر اجرای عدالت و رفع تبعیض، شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و مالی، کاهش سوء مدیریت اقتصادی، اصلاح اساسی قیمت ها...
کد خبر: ۸۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷ 28 February 2015
تابناک گیلان:طرح هدفمند کردن یارانه ها که بعد از یک سال بحث و بررسی در دی ماه 1387 به مجلس ارایه شد، پس از تصویب نهایی آن در مجلس و شورای نگهبان به قانون تبدیل شد و بر اساس قانون دولت موظف گردید تا آن را اجرا کند.

هدفمند کردن یارانه ها از اهداف هفت گانه تعیین شده در طرح تحول اقتصادی است که از آن به عنوان انقلاب بزرگ در اقتصاد کشور یاد می شود.

در واقع مشکلات نظام قبلی پرداخت یارانه ها مثل پرداخت همگانی و کاهش اثربخشی یارانه ها، افزایش بی رویه مصرف، کاهش رقابت مندی کالاهای داخلی در بازارهای جهانی و ... بود که موجب گردید که راهکارهایی برای اصلاح نظام پرداخت یارانه ها مطرح شود که طرح هدفمندکردن یارانه ها نیز در این راستا بود.

به گزارش تابناک گیلان،هدف از اجرای طرح تحول اقتصادی و طرح هدفمندکردن یارانه ها این بوده است که با آزادسازی قیمت ها و تخصیص بهینه منابع یارانه ای، اهدافی نظیر اجرای عدالت و رفع تبعیض، شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و مالی، کاهش سوء مدیریت اقتصادی، اصلاح اساسی قیمت ها، کاهش وابستگی به نفت و افزایش فعالیت های عمرانی و تولیدی محقق شود.

لذا لازمه رسیدن به این اهداف مهم این است که زیرساخت ها و عوامل کلیدی موثر در اجرای طرح تحول آماده شده باشند و وظایف هر یک از این بخش ها به خوبی انجام گرفته باشد.

مساله این است که اجرای چنین طرحی با توجه به روند اتخاذ شده، پیامدهایی در پی خواهد داشت که به آنها خواهیم پرداخت.

در خصوص پیامدهای احتمالی اجرای این طرح در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با تنی چند از اساتید اقتصادی دانشگاه های معتبر شهر تهران مصاحبه هایی عمیق صورت گرفت که به نظر می رسد روی این مطلب که اجرای این طرح الزامی است، توافقی مشروط حاکم است؛ اما هر کدام از این اساتید اقتصادی در خصوص روندهای اجرایی و پیامدهای مثبت و منفی مختلفی که این طرح خواهد داشت، مباحثی را مطرح کرده اند .

برخی هم موافقت یا مخالفت مشروط دارند و شیوه اجرای طرح را بسیار تاثیرگذار می دانند.

یافته ها نشان می دهد که اگر برخی پیش شرط ها و زیر ساخت ها برای اجرای این طرح بزرگ فراهم باشد، اطلاعات کافی و صحیح در دسترس دولت قرار بگیرد، اعتمادی متقابل بین دولت و ملت برقرار باشد، از پشتوانه تحقیقاتی قابل قبولی نیز برخوردار باشد و طی یک روند صحیح به آحاد مردم اطلاع رسانی صورت بگیرد، این طرح می تواند تغییرات مثبت بسیاری در اقتصاد کشور پدید آورد.

اما آیا در این چند سالی که از عمر اجرای هدفمندی یارانه ها می گذرد شاهد اجرای خوب ان بودیم؟آیا این کار موجب تقویت اعتماد بین مسئولان نظام با ملت شد؟اگر این امر به خوبی محقق نگشت،تنها دولت وقت مقصر بود؟

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از برخی ناگفته های های هدفمندی یارانه ها می گوید.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۴ درباره‌ی نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا تاکنون گفت که شرایط بی ثبات اقتصادی کشور موجب شد این قانون به شکل کامل اجرا نشود و در واقع ما معتقدیم که تصویب این قانون کار درستی بوده اما اجرای آن غلط بوده است.

عدم اطلاع از ارزش فضاها و امکنه تاریخی باعث می شود به طرز سخیفانه ای با آن برخورد شود غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی اظهار کرد: تحریم‌ها ثبات اقتصاد ایران را متزلزل کرد و اتفاقا این خوب بود که برنامه‌های هدفمندی ما دارای خاصیت انعطاف پذیری بود و باعث شد با اقتضائات زمان نرمشی در آن اتفاق بیفتد؛ متولیان امر در دولت قبل و دولت فعلی هم شرایط اقتصادی مردم را مد نظر قرار دادند.

 وی افزود: اگر قرار بود طبق پیش بینی قانون هدفمندی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی ظرف مدت ۵ سال انجام شود و به شرایط کشور توجه نمی‌شد مردم له می‌شدند، البته یک تلخی در گام ما وجود دارد که برنامه‌ی هدفمندی به شکل کامل اجرا نشد اما این که ملاحظه مردم صورت گرفت روند خوبی بود.

هدفمندی یارانه ها از اول اشتباه بود یا از وسط!؟؟

 نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: اجرای مو به موی قانون هدفمندی یارانه‌ها یک اقتصاد با ثبات و بدون تغییر و ثبات چندین ساله نرخ ارز را می‌طلبید در حالی که ما شرایط رکودی و تورم را داریم و در چنین شرایطی افزایش قیمت حامل‌های انرژی مردم را دچار مشکل می‌کرد.

 این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: ما معتقدیم تصویب قانون هدفمندی کار درستی بوده اما اجرای آن غلط بوده است دولت قبل اصلا اعتقادی به قانون نداشت و خود را قانون می‌دانست، اما باز هم اگر به آن زمان برگردیم من شخصا موافق تصویب ۹۸ درصد قانون هدفمندی هستم.

 جعفرزاده با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف به عنوان مهمترین هدف اجرای قانون هدفمندی محقق نشد تاکید کرد: ما می‌گفتیم قیمت حامل‌های انرژی ارزان است آنها را گران کنیم تا مردم کمتر از آنها استفاده کنند امااکنون معتقدیم که نباید قیمت حاملهای انرژی را گران کنیم بلکه هر کسی استفاده بیش از میانگین مصرف داشت را جریمه کنیم و اگر کسی استفاده کمتری کرد به او یارانه بپردازیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار