تقویم را که ورق میزنیم هر ماه به چند مناسبت میرسیم که گاهی این مناسبتها برای جمع خاصی بوده و گاهی برای عموم مردم هستند.
به گزارش ایسنا، در تمام مناسبتها مدیران روابط عمومی در ادارات و سازمانها هستند که این روزها را با تبریکی از سوی مدیران خود به قشر مذکور تبریک گفته و مطالبی را در این زمینه در رسانهها و فضای مجازی منتشر میکنند.
این ارتباط همیشه یک سویه بوده و فقط جنبه فعالیت مدیران روابط عمومی را به رخ میکشد، اما نباید غافل شویم که مناسبتها باید تعاملی باشد تا هم از جنبه تبریک به مردم القا شود، هم به مناسب روز مورد نظر ریز و درشت ماجرا برای مردم بازگو شود.
مثلاً به مناسبت روز دانشجو و تبریکهای این روز به جامعه دانشگاهی از سوی تمام مدیران،ای کاش مدیرانی با بررسی دغدغههای دانشجویان مطالبی درباره گفتمانهای خود و دانشجویان را با مدیران روابط عمومی پیگیری کرده و راهکارهای خود را در این روز نشر دهند.
اما به هر حال در تمام ایام سال مدیران روابط عمومی با هوشیاری مدیران را هدایت کرده، اما هیچ گاه هیچ نامی از آنها برای برنامه ریزیهای مدون صورت گرفته، نبرده و مانند دستهای پشت پرده فقط راهبر افکار مدیر خود هستند.
اصلاً نقش روابط عمومی خوب باید تسهیل در امور مدیریتی باشد نه تصمیم گیرنده به جای مدیر که این روزها این مهم در ادارات و سازمانها جا افتاده و گاهاً مدیران روابط عمومی که باید حلقه ارتباط مدیران و کارکنان باشند، به ابزاری برای بهبود عملکرد شخص مدیر تبدیل شده اند.
۲۷ اردیبهشت روز مدیران روابط عمومی ادارات میتواند نقطه عطفی برای توسعه و تحول مدیران روابط عمومی در کشور ایجاد کند.
از سوی دیگر مدیران روابط عمومی باید همچون پلی بین دستگاه اجرایی خود و اصحاب رسانه عمل کرده و برای رسانهای شدن امور به کمک خبرنگار بیایند، اما غافل از اینکه برخی از این مدیران خود سد راه خبرنگار شده و چهارچوب مدیریتی را چنان محفوظ کرده اند که هیچ روزنه ارتباطی دیده نمیشود.
در همین زمینه پای صحبت تعدادی از مدیران روابط عمومی استان نشسته و از جایگاه مدیران روابط عمومی و از نقش آنها در ایجاد تعامل دوسویه بین مدیران و خبرنگاران جویا شدیم.
مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری همدان مدیران، رسانهها و روابط عمومیها را سه ضلع حوزه اطلاع رسانی دانست و گفت: هدف ما هماهنگی و انسجام این سه گروه است و در سالهای اخیر شاهد انسجام و هماهنگی خوبی در این حوزهها بودیم، اما باید مشکلات فعلی را حل کرده و در جهت تقویت اطلاع رسانی در استان و اجرای سند اطلاع رسانی که اولویت حوزه اطلاع رسانی است، حرکت کنیم.
اسدالله ربانیمهر افزود: هدف ما ارتقاء جایگاه روابط عمومیها در ادارات است و مدیران باید در این زمینه و با توجه به اهمیت موضوع توجه ویژهای به حوزه روابط عمومیها داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: مدیران روابط عمومی موفق باید تحلیل گر و آشنا به سواد رسانهای بانشد و از همه مهمتر اینکه سعی داریم روابط عمومیها توانمند شوند و برای توانمندسازی روابط عمومیها برنامههای آموزشی و کارگاههای تخصصی طی سال پیش بینی کردهایم.
ربانی مهر ادامه داد: روابط عمومیها باید با رسانهها ارتباط و تعامل زیادی داشته باشند و از ظرفیت خوب رسانهها برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه استفاده کنند چراکه بدون رسانه معمولاً اهداف حوزه اطلاع رسانی نمیتواند موفق باشد و به نتیجه برسد.
مشاور استاندار، استان همدان را در حوزه رسانه دارای ظرفیت خوبی دانست و اعلام کرد: باید ارتباط و تعامل با رسانههای رسمی و مجوزدار در اولویت باشد، اما در کنار آن باید از ظرفیت خوب فضای مجازی نیز استفاده شود.
مدیر روابط عمومی نیروی انتظامی استان همدان نیز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه برقراری ارتباط با خبرنگاران از وظایف اصلی روابط عمومی بوده و در صورت امکان در بیشتر مواقع خود پیگیر حال خبرنگار هستم، برگزاری نشستهای سالانه، ارتباط مداوم خبرنگاران با سردار به صورت روزانه و همچنین ارائه مصاحبههای از پیش تعیین شده را از دیگر اقدامات گروه رسانه نیروی انتظامی استان دانست.
اسدبیگی با اعلام اینکه در مجموعه روابط عمومیهای استان همدلی و همراهی متقابلی وجود دارد، گفت: شاید سایر کارمندان ادارات ارتباط خاصی با یکدیگر نداشته باشند، اما مدیران روابط عمومی استان در کنار یکدیگر برای حفظ ارتباطات و انتشار اخبار در استان در کنار یکدیگر هستند.
مدیر روابط عمومی شرکت سیاحتی علیصدر نیز در همین راستا به خبرنگار ایسنا گفت: در برخی مجموعهها مدیران روابط عمومی به ابزاری برای انجام کارهای یدی تبدیل شده و از رسالت خود دور مانده اند.
حمید امامی درباره میزان ارتباط دهی بین خبرنگاران و مدیران مجموعه اظهار کرد: باید دید مدیر چقدر ظرفیت دارد تا با روابط عمومی هماهنگ شود و با رسانهای ارتباط برقرار کند ضمن اینکه بسیاری از مدیران روابط عمومیهای خود را اصلاً قبول ندارند.
وی تصریح کرد: مدیران روابط عمومی باید در ادارات به عنوان مغز متفکر مجموعه باشند ضمن اینکه هیچ اقدامی را بدون هماهنگی مدیر نباید انجام دهند این در حالیست که امروز کارهایی از قبیل: چاپ بنر، انتشار اخبار روتین و بررسی سیستمهای صوتی توسط روابط عمومیها انجام میگیرد.
امامی در پایان بیان کرد: اینکه برخی معتقد هستند که مدیر روابط عمومی نمیخواهد خبرنگار با مدیر مجموعه متصل شود، اشتباه بوده و باید دید مدیر مجموعه چقدر به بلوغ فکری برای ارتباط با رسانه رسیده و تمایل به کار رسانهای دارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در زمینه اهمیت نقش روابط عمومی در ادارات خاطرنشان کرد: روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی یک نهاد از یک سو و از سوی دیگر منعکس کننده چگونگی مسائلی است که در آن نهاد میگذرد.
حجت الاسلام هادی نظیری تصریح کرد: امروزه روابط عمومی نه به عنوان یک بخش تشریفاتی در داخل مجموعه دستگاهها و سازمان ها، بلکه به عنوان یک بازوی توانمند مشورتی و مدیریتی و عنصر اصلی در ارتقاء و پیشرفت هر سازمانی جایگاه ویژهای دارد.
وی اظهار کرد: روابط عمومی دیدبانی است که ضمن رصد و شناسایی مسائل مجموعه و محیطهای مرتبط، آنها را به بخشهای تخصصی منعکس کرده و در پایان با نگاهی نقادانه و با به کارگیری افکار عمومی درصدد تحلیل و ارزیابی اقدامات صورت گرفته میپردازد.
نظیری یادآور شد: روز ارتباطات و روابط عمومی٬ فرصتی است مبارک تا همه با هم برای توسعه ارتباطات اجتماعی و غنای معنوی و ارزشی این حرفه ارزشمند تلاش کرده و جایگاه این بخش را در جامعه عدالت محور اسلامی تثبیت و تقویت کنیم.