دولت ؛توان تأمین علوفه عشایرراندارد

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه دولت توان تامین علوفه موردنیاز عشایر را ندارد، گفت: کاهش بارندگی به مراتع منطقه زاگرس آسیب زده است.
کد خبر: ۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰ 26 February 2015

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه دولت توان تامین علوفه موردنیاز عشایر را ندارد، گفت: کاهش بارندگی به مراتع منطقه زاگرس آسیب زده است.

به گزارش  تسنیم : داریوش نعمت‌ الهی در کار گروه ملی ساماندهی کوچ عشایر و مدیریت "چرا" در همدان اظهار داشت: کوچ عشایر به سبب شرایط آب و هوایی، تامین آب و علوفه موردنیاز برای دام‎‌ها صورت می گیرد که تغییرات اقلیمی در سال های گذشته این روند را به اجبار با تغییراتی مواجه ساخته است.

وی افزود: در زمینه کوچ زود هنگام عشایر علاوه بر جامعه گیاهی و منابع طبیعی با جامعه انسانی هم مواجه هستیم به طوری که باید ابعاد اجتماعی و اقتصادی کوچ عشایر را مدنظر قرار دهیم تا در برنامه‌ ریزی‌ ها و تصمیمات موفقیت کسب شود.

نعمت الهی تصریح کرد: یک سوم از جمعیت عشایر کشور معادل یک میلیون و ۲۰۰ نفر جمعیت در منطقه زاگرس مستقر هستند و این منطقه از این نظر دارای اهمیت بالایی است و باید در زمینه مدیریت کوچ عشایر منطقه اقدامات مناسبی شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه فشار وارد شده به مراتع از سوی عشایر کشور غیرقابل جبران است، عنوان کرد: کوچ یکی از خصا یص اصلی جامعه عشایری بوده و با شرایط آب و هوایی پیش آمده فشاری که به مراتع و عشایر وارد شده‌ به سادگی قابل جبران نیست.

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر ایران افزود: عشایر یکی از اقشاری هستند که آسیب جدی را از خشکسالی در سال ‌های اخیر می بینند و سازمان امور عشایر برای مقاوم کردن عشایر در این زمینه اقداماتی داشته است.

نعمت ‌الهی افزود: سازمان امور عشایر اقداماتی از جمله تامین علوفه و آب عشایر را در دستور کار داشته و انجام می ‌دهد اما تامین تمام علوفه موردنیاز عشایر از عهده این سازمان و تشکل‌ های صنفی خارج است.

وی با بیان اینکه بارش‌ های گذشته سبب شد عشایر از کوچ منصرف شوند، تصریح کرد: باید در تنظیم تقویم کوچ عشایر آگاهی‌ بخشی لازم صورت گیرد چراکه در روزهای گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی نامساعد در خوزستان عشایر  به کوچ زودهنگام تصمیم داشتند.

نعمت‌ الهی با اشاره به اینکه پروار بندی دام در زندگی عشایر و بهبود مراتع حائز اهمیت است، تاکید کرد: می‌ توان در مناطق عشایری بخشی از علوفه مورد نیاز این دام ها را تامین کرد و یا زمینه کشتار و صادرات دام ‌های مازاد را فراهم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار