پس از شیوع کرونا ویروس در کشور و تصمیم به تعطیلی مدارس، سازمان صدا و سیما باهمکاری وزارت آموزش و پرورش اقدام به پخش برنامههای آموزشی از شبکه آموزش نموده است اما تعدد پایهها و رشتههای تحصیلی بسیار زیادتر از آن است که یک شبکه بتواند آنرا پشتیبانی نماید، لذا موجب گردیده است تا برنامههای آموزشی این شبکه نامنظم و ناکارآمد گردد.
درشرایطی که مدافعان سلامت کشور با جانفشانی در تلاش هستند تا جان مردم را نجات دهند بجاست که مسئولین آموزش کشور موضوع آموزش را جدی تر گرفته و بصورت منظم تر و برنامه محورتر آن را انجام دهند.
ضرورت برنامهریزی و آموزش دقیقتر دروس در پایهها و رشتههای مختلف تحصیلی و الزام آور بودن استفاده از برنامههای آموزشی با توجه به فرصت کم باقیمانده تا امتحانات نوبت دوم و ارزشیابی از آموختههای دانش آموزان صرفاً با همین آموزش مجازی از طریق شبکههای بیشتر تلویزیونی که برنامههای آنها در شرایط فعلی از اولویت کمتری برخوردارند امکانپذیر است.
لذا پشنهاد میگردد تا:
۱- سه شبکه به آموزش شش پایهی مقطع ابتدایی بصورت منظم و در دو شیفت صبح و عصر بپردازد و آموزش همهی دروس را تحت پوشش قرار دهد.
۲- یک شبکه به متوسطه اول اختصاص پیدا کند و در سه شیفت صبح هفتم، عصر هشتم، شب نهم به آموزش مستمر بپردازد.
۳- یک شبکه به رشته علوم تجربی + ریاضی و فیزیک اختصاص پیدا کند و صبح به پایه دهم، عصر یازدهم و شب دوازدهم آموزش مستمر بدهد.
۴-یک شبکه به رشته ادبیات و علوم انسانی+ علوم و معارف اسلامی اختصاص پیدا کند و صبح دهم، عصر یازدهم و شب دوازدهم آموزش مستمر بدهد.
۵- چهار شبکه به آموزش هنرستانها بپردازد. به هر کدام از زمینههای تحصیلی (صنعت، خدمات، هنر، کشاورزی) یک شبکه در سه شیفت برای پایههای دهم ، یازدهم و دوازدهم اختصاص پیدا کرده و آموزش مستمر بدهد.
ضرورت دارد تا مدارس در نقش خود بر تأکید و الزام آور بودن استفاده از آموزشهای مجازی عمل کنند و با پیگیری های مستمر نسبت به این مهم بهتر ظاهر شوند.
محمد زارع زاده
روان شناس و مشاور تحصیلی
سرگروه مشاوران آموزش و پرورش استان هرمزگان
انتهای پیام/*