روزگار خوش کارگزاران

کد خبر: ۸۱۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷ 23 August 2015

حمید رستمی

این روزها در بیستمین سالگرد تشکیل حزب کارگزاران سازندگی تحرکاتی را شاهد هستیم که نشان دهنده شروع دوره تازه یی در حیات سیاسی این گروه است. گروهی که روزگاری نه چندان دور از بطن جناح راست به شکل طبیعی به دنیا آمد و در حالی که یک سال از تولدش نمی گذشت به دامن جناح چپ افتاد و پیروزی تاریخی دوم خرداد 76 را همراه با یاران جدید جشن گرفت ولی این ماه عسل خیلی زود به اتمام رسید و بر سر موضوعی به مرحله مناقشه رسیدند که خط قرمز کارگزاران بود و چپ های سنتی با یادآوری خاطرات اوایل دهه هفتاد نمی توانستند ناخرسندیشان را از آن شخص ابزار ننمایند: آیت الله علی اکبرهاشمی رفسنجانی.

این چنین بود که در حالی که انتخابات مجلس پنجم و بحث بر سر لیست انتخاباتی جناح راست موجب تولد این حزب شده بود، انتخابانت مجلس ششم تکرار این اختلاف با تندروهای جناح چپ که بیشتر در حزب مشارکت و سازمان مجاهدین تمرکز داشتند تجربه شد و کار به جایی رسید که فائزه هاشمی نماینده وقت تهران در مجلس پنجم زمانی که از حضور پدرش در لیست انتخاباتی حزب مشارکت ناامید شده بود ابراز کرد: «جناج چپ مرده بود این ما بودیم که زنده اش کردیم!»

و منظور از "ما" حزب کارگزاران سازندگی بود که پدر معنوی اش آيت الله هاشمی و بیشتر اعضای متنفذ حزب از خاندان هاشمی بودند و چنین بود که با پیروزی مطلق حزب مشارکت و استعفای هاشمی از نمایندگی مجلس، تفکرات ضد هاشمی در جمهوری اسلامی به اوج خود رسید و او که به عنوان سرلیست جناح راست در انتخابات شركت كرده بود نفر سی ام تهران شد و بعد از ابطال کلی صندوق تا رده بیستم توانست صعود کند ولی بعد از آن اعطای نمایندگی را به لقایش بخشید و کارگزاران که پیش از آن محبوس شدن کرباسچی را همه تجربه کرده بودند، کارایی خویش را از دست دادند و تا در ادامه در کنار سایر احزاب ریز و درشت جبهه اصلاحات نظاره گر ترکتازی حزب مشارکت ایران اسلامی باشد.

امروزه در حالی که این حزب دو دهه از عمر خود را سپری کرده دست به یک پوست اندازی اساسی زده است و با حفظ نیروهای قدیمی تعدادی نیروی جوان را هم جذب کرده است. همچون محمد قوچانی که بدون شک مهم ترین روزنامه نگار دو دهه اخیر ايران هست و حالا در هیات مرکزی این حزب نقشی فراتر از یک عضو ساده را ایفا می کند. عضوی که در طی عمر مطبوعاتی پانزده ساله اش با اکثر افراد ذی نفوذ جناح چپ کار کرده و حالا در شروع دهه پنجم عمرش آمال و آرزوهایش را در به کار بستن ایده های کارگزاران سازندگی می بیند.

پیروزی حسن روحانی در انتخابات خرداد سال 92 به نوعی پیروزی گفتمان حزب کارگزاران بود گو اینکه حسن روحانی هر چند که کماکان عضو رسمی جامعه روحانیت مبارز تهران بود ولی بیشترین نزدیکی را با علی اکبر هاشمی رفسنجانی داشت و از آخرین باری که در جلسه جامعه روحانیت شرکت کرده سال ها سپری شده بود و این پیروزی به نوعی تلاقی نیروهای تحت امر هاشمی بود تا مأمور به تشکیل به دولتی شود که هر چند متمایل به جبهه اصلاحات است ولی در اصل بیشتر نیروهای وفادار به هاشمی در نقاط حساس حکم گرفتند و حتی مصالحه با لاریجانی و نیروهای متمایل به وی هم در چارچوب همین نقشه بود؛ چه اینکه لاریجانی بعد از خاتمی عهده دار وزارت ارشاد در کابینه هاشمی شد و در طول سالیان همواره احترام آیت الله را محفوظ داشته بود.

در پی همین نقشه راه بود که در تعیین استاندارها بیشتر سوابق عمرانی و اقتصادی مدنظر قرار گرفت تا سیاسی. و این چنین بود که مجید خدابخش به استانداری اردبیل رسید تا روند توسعه اقتصادی استان را که در اولویت برنامه های دولت تدبیر و امید بود به پیش ببرد.

او توانست از نیروهای کارآمد متعلق به حزب کارگزاران سازندگی در برخی از پست های حساس استفاده کند افرادی مثل جواد زنجانی (رزمنده و ایثارگر و چهار دوره عضو شورای شهر اردبیل) و اقبال عباسی (شهردار و فرماندار دوران اصلاحات در شهرستان های مختلف استان) که هر کدام توانستند با کوله باری از تجربه در تیم خدابخش جای بگیرند تا منشاء خدمات ریز و درشتی باشند اما وضعیت تحریم ها در دو سال اخیر و کمبود شدید بودجه بخصوص بودجه عمرانی آنها را به شرایط نامساعدی رهنمون کرد که آنگونه که باید و شاید نتوانند سیاست های حزب متبوع خویش را جلو ببرند.

اما امروز بعد از گذشت دو سال از روی کار آمدن دولت روحانی و به ثمر نشستن مذاکرات هسته یی و امضای توافق، رفته رفته دروازه های کشور بر روی سرمایه گذاران خارجی باز می شود و دولت و در کنار آن حزب کارگزاران سر آن دارند که با استفاده از شرایط موجود و البته تجربیات گرانسنگ پدر معنوی خویش توانایی گشایش داشته باشند و زیان های وارد شده بر پیکر این جامعه را جبران کنند.

آیا این امر شدنی ست؟ باید که به انتظار بنشینیم و نظاره کنیم که حزب کارگزاران در دومین دوره حیات اش چگونه از پس مشکلات بر خواهد آمد
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
یک شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
آقای رستمی .این همه سر هم کردی تا آخر سر ارادت خود را به اصحاب قدرت از زنجانی گرفته تا تا عباسی و از عباسی گرفته تا خدابخش اثبات نمایی .
آقاجان والله ارزش قلم حیف است که ... .بالاخره ما نفهمیدیم تو یار مشارکتی .همدم اصلاحاتی .یار کارگزارانی یا امر بر قدرت ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
دقیقا
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
دیگه بسه حمید ول کن این صاحبان قدرتو.
البته اگه چیزی بهت میرسه ادامه بده ولی اگه نمیرسه برگرد و مطالب خوب و درد دلهای واقعی خودتو بنویس.
آنچه از دل برآید لاجرم بردل نشیند.
پاسخ ها
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
شاید هم رسیده والا آدم اینقدر حرف مفت نمی زند که یکباره از آیت الله هاشمی برسه به اقبال عباسی و آیت الله رو پدر خونده عباسی بدونه
... چرا قاطی میکنی عزیزم ؟
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
حمید دای بسدی. سنی ولی نین جانی دای بسدی! دای نه خبر؟ خبر واردی؟ بی شی واریدی بیزه ده دنن!
اقادایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
متاسفانه عزل و نصبها در استانداری با دیکتاتوری ... و ... انجام می شود و بسیاری از نیروهای دلسوز واصلاح طلب فقط نظاره گر هستند!!!!!!!!
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار