تعداد دام عشایر ۱۰ برابر ظرفیت مراتع همدان است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با تاکید بر اینکه سال آینده با بحران کوچ زودرس عشایر همدان مواجه می‎شویم، گفت: دام عشایر ۱۰ برابر ظرفیت مراتع همدان است.
کد خبر: ۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰ 09 March 2015

      مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با تاکید بر اینکه سال آینده با بحران کوچ زودرس عشایر همدان مواجه میشویم، گفت: دام عشایر ۱۰ برابر ظرفیت مراتع همدان است.

به گزارش تابناک  همدان محمدرضا همتی با بیان این مطلب اظهار داشت: عشایر استان همدان جز قشر تولیدکننده کشور و استان هستند که با کمترین توقع و انتظار بیشترین تولید را دارند.

وی با بیان اینکه 90 درصد عشایر استان همدان به شغل دامپروری مشغول هستند، افزود: نخستین نیاز عشایر مراتع و علوفه بوده و اداره کل منابع طبیعی باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

همتی با اشاره به اینکه 90 سامانه عرفی در همدان متعلق به عشایر استان است، تصریح کرد: هزار و 300 خانوار عشایری مجاز به استقرار در این سامانه‌ها هستند ولی در حال حاضر بیش از 2 هزار و 500 خانوار در این مراتع مستقر میشوند.

وی با بیان اینکه 10 درصد از مراتع استان همدان معادل 90 هزار هکتار برای عشایر استان همدان در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: مراتع استان همدان ظرفیت 45 هزار واحد دامی را دارد اما در حال حاضر 500 هزار واحد دامی در این مراتع تعلیف میکنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با تاکید بر اینکه مراتع استان همدان سیر قهقرایی داشته و گونههای خوشخوراک در حال از بین رفتن هستند، تصریح کرد: این مسئله یکی از مهمترین مشکلات زیستمحیطی بوده و سبب میشود تا مراتع استان همدان روزبه‎‌روز عاری از پوشش گیاهی شود که بروز ریزگردها را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه عشایر باید در کنار دامپروری به مشاغل دیگر از جمله کشاورزی، پرورش زنبور عسل و قارچ بپردازند، بیان کرد: اگر عشایر به مشاغل جنبی به غیر از دامپروری مشغول نشوند به شدت مراتع استان همدان با مشکل و فشار روبهرو میشود.

همتی با تصریح بر اینکه فشار فعلی به مراتع استان همدان قابل قبول نیست، تاکید کرد: اگر امروز به عشایر برای ورود به موقع به استان همدان سختگیری می‏‌شود به این خاطر است که مراتع استان برای استفاده عشایر حیات داشته باشد.

وی با اعلام اینکه تقویم کوچ عشایر براساس اصول کارشناسی تدوین شده است، بیان کرد: تا قبل از 15 اردیبهشت ماه مراتع استان همدان امکان تعلیف نداشته و باشد عشایر از 15 اردیبهشت ماه وارد استان شوند تا وضعیت مراتع بهبود یافته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان یکی از مشکلات استان همدان را مدیریت کوچ دانست و گفت: در حال حاضر در منطقه کرخه عشایر با کمبود علوفه، خشکسالی و ریزگردها مواجه هستند و ممکن است به این دلیل شاهد کوچ زودرس عشایر به استان باشیم که در این صورت با بحران جدی روبهرو می‌‏شویم.

گفتنی است یکی  از وظایف اداره کل منابع طبیعی استان همدان احیا و اصلاح مراتع استان همدان است، و این اقدامات برای افزایش تولید در مراتع صورت می‏‌گیرد ولی شدت بهرهبرداری از مراتع استان به حدی است که اقدامات احیایی و اصلاحی به نتیجه نمیرسد.

گفتنی است نسل جدید عشایر باید به مشاغل جدید و جایگزین روی بیاورند چراکه مراتع استان همدان دیگر ظرفیت لازم را برای دام‌های عشایر ندارد.

مدیر امور عشایری استان همدان هم با اشاره به اینکه ۸۷ درصد عشایر دامدار هستند، گفت: مراتع همدان بر اثر خشکسالی ضعیف شده و قابلیت استقرار عشایر را ندارد.

حمزه علی یزدانی اظهار داشت: اعتبارات حوزه عشایر امسال بیش از 100 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و امیدواریم در زمینه تخصیص نیز وضعیت بهتری داشته باشیم.

جامعه عشایری استان همدان نزدیک به 12 هزار و 500 نفر جمعیت دارد و در حال حاضر 2 هزار و 500 خانوار عشایری در استان همدان وجود دارد که 80 درصد از این تعداد کوچنده هستند.

عشایر استان همدان در منطقه قشلاق به سبب خشکسالی و کمبود علوفه با مشکلات عمدهای روبه ‌رو هستند، و برای رفع مشکلات تامین آب شرب عشایر استان همدان با دو تانکر آبرسانی سیار صورت می ‌گیرد ولی برای تامین آب موردنیاز دام بخش خصوصی با هزینه بالا اقدام میکند.

در حال حاضر عشایر استان همدان 6 هزار تن گوشت قرمز و 2 هزار و 500 تن شیر خام در سال تولید می ‌کنند که البته با افزایش قیمت نهاده‌ های دامی در این زمینه با مشکل روبه‌ رو شده‌اند.

مدیر امور عشایری استان همدان افزود: در گذشته 42 درصد از عشایر استان همدان بی‌سواد بودند ولی با همکاری آموزش و پرورش و برگزاری دوره‌ های آموزشی این تعداد به شدت کاهش داشته‌اند.

قابل توجه است که در این زمینه  دولت می تواند روستاهای خالی از سکنه را در قالب ساختاری مشخص در اختیار عشایر برای سکونت قرار دهد چراکه برخی از خانوارهای عشایر علاقمند به ساکن شدن دارند ولی باید سازو کار قانونی این مسئله دیده شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر امسال در منطقه خوزستان با خشکسالی و کمبود علوفه روبه ‌رو هستند، تاکید کرد: این امر سبب شده تا عشایر همدان به فکر کوچ زودرس به استان بیفتند که این امر مشکلات خاص خود را به دنبال دارد.

مدیر امور عشایری استان همدان با بیان اینکه بارش ‌های استان همدان نیز امسال با کاهش مواجه شده است، افزود: در حال مراتع استان همدان فقیر شده و برای استقرار دام عشایر مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه عشایر باید در زمان مقرر یعنی 15 اردیبهشت ماه سال آینده وارد همدان شوند، بیان کرد: این سخت ‌گیری به سود خود عشایر بوده و نیاز است در این زمینه بین سه استان همدان، خوزستان و لرستان برای فراهم کردن بستر لازم برای جلوگیری از کوچ زودرس عشایر اقدام کنند.

خشکسالی، ریزگردها و کمبود علوفه از مهمترین مشکلات عشایر استان همدان محسوب میشود و اگر این مشکلات رفع نشود امکان کوچ رودرس وجود دارد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار