تسطیح لیزری هزار هکتار از اراضی فارس

کد خبر: ۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲ 21 February 2015
به گزارش تسنیم مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی فارس حمید زارع درباره تسطیح لیزری اراضی زراعی فارس اظهار داشت: تاکنون 125 هزار هکتار از اراضی زراعی استان تسطیح لیزری شده است که صرفه‌جویی 25 درصدی مصرف آب و افزایش 20 درصدی عملکرد تولید محصول را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه تاکنون در بیش از 245 هزار هکتار از اراضی فارس سیستم آبیاری نوین اجرا شده است افزود: امسال 29 هزار هکتار از اراضی استان باید به سیستم آبیاری نوین مجهز می‌شد و برای این کار بیش از 160 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

زارع قنات نوی افزود: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 8 هزار و 500 هکتار از اراضی فارس تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار گرفته و 41 میلیارد تومان وام بلاعوض به کشاورزان پرداخت شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی فارس یکی از چالش‌های استان فارس را بحران آب زراعی دانست و گفت: 75 درصد آب زراعی استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود بیشتر دشت‌های حاصل‌خیز استان با بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی مواجه است.

وی افزود: سامان‌دهی و کنترل چاهای غیرمجاز و برداشت‌ بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، پوشش مسیرهای انتقال آب، تسطیح لیزری اراضی زراعی، استفاده از روش‌های آبیاری نوین و غیره از راهکارهای مقابله با کم‌آبی است.

مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه پوشش مسیرهای انتقال آب سبب جلوگیری از هدر رفت آب کشاورزی می‌شود عنوان کرد: هدر رفت آب در کانال‌های سنتی نزدیک به 40 درصد است که با پوشش مسیرهای انتقال آب این میزان 30 درصد کاهش می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار