توسعه گردشگری یعنی توسعه اقتصاد فرهنگی

رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: غلبه اقتصاد به سمت مسائل فرهنگی و تولیدات دانش بنیان است و گردشگری به عنوان یک صنعت نقش مهمی در توسعه اقتصاد فرهنگی دارد.
کد خبر: ۵۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳ 07 July 2015
محمدمهدی رهنما، در نشست مشهد ۲۰۱۷ پایخت فرهنگی جهان اسلام که در تالار شورای شهر شهرداری مشهد برگزار شد با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد فرهنگی اظهار داشت: فرهنگ مجموعه‌ای از دانسته‌های مادی و معنوی بشر در طول تاریخ است و جامعه بشری در قرن ۲۱ توجه ویژه ای به اقتصاد فرهنگی دارد.

وی با بیان این قرن ۲۱ زمان ماده زدایی از اقتصاد است افزود: در این قرن با ذخیره سازی انرژی و اطلاعات و فناوری وابستگی اقتصاد به ماده کم می شود و اشتغال زایی شکل دیگری می گیرد.

رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: دانایی محور اقتصاد قرار گرفته و تولید دانش و تکنولوژی و فناوری اطلاعات باید بخش عظیمی از نیروی انسانی را به خدمت بگیرد.

وی با بیان این که تولیدات فرهنگی سهم زیادی از اقتصاد در قرن ۲۱ را به خود اختصاص می دهد گفت: غلبه اقتصاد به سمت مسائل فرهنگی و تولیدات دانش بنیان در حال پیشروی است و در این میان گردشگری به عنوان یک صنعت نفش مهمی در توسعه اقتصاد فرهنگی می تواند داشته باشد.

رهنما شهرها را کانون ساماندهی به امور گردشگری دانست و افزود: باید به مدیریت شهرها و ساماندهی گردشگری و به ویژه میراث فرهنگی و تاریخی در جهت مدیریت مشهد ۲۰۱۷ توجه ویژه شود.

وی با اشاره به این که ایده پایتخت فرهنگی در دهه ۷۰ قرن بیستم در اروپا مطرح شد گفت: اولین پایتخت فرهنگی اروپا آتن و در سال ۱۹۸۳ انتخاب می شود.

رهنما ادامه داد: هدف از انتخاب پایتخت فرهنگی در جهان این است که ویژگی ها وظرفیت های شهرهای مختلف اروپا از این طریق به جهانیان عرضه شود و زمینه ای برای شناساندن میراث تاریخی و فرهنگی شهرها و جذب گردشگر ایجاد شود.

وی با بیان این که تعاملات آموزشی بحث مهمی است که سازمان اسلامی علمی و فرهنگی(ICESCO) مورد توجه قرار داده است افزود: سیستم های آموزشی سنتی و جدید در مشهد می توانند در مشهد ۲۰۱۷ نقش مهمی در معرفی مشهد داشته باشد.

برنامه ریزی برای پایتخت جهان اسلام به صورت علمی صورت نگرفته

رهنما ادامه داد: تاکنون برنامه ریزی برای پایتختی جهان اسلام به صورت علمی صورت نگرفته و بیشتر به عنوان یک اتفاق با آن برخورد شده است.

وی با بیان این که شهرهای مختلف جهان اسلام برای اتحاد کشورهای مسلمان به پایتختی فرهنگی انتخاب می شوند افزود: ترغیب همکاری های آموزشی و فرهنگی، مقابله با تهاجم فرهنگی و استفاده از خصوصایات بارز تمدن اسلام از دیگر اهداف سازمان اسلامی علمی و فرهنگی در این امر است.

رهنما تأکید کرد: تحکیم ارتباطات و درک مفاهیم، ایجاد صلح و امنیت در کشورهای اسلامی و برنامه ریی اسلامی پایه ای برای برنامه ریزی آموزشی و فرهنگی و جلوگیری از تخریب تمدن اسلام از دیگر اهداف مورد توجه سازمان اسلامی علمی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: مشهد با دو ویژگی وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم و مرکزیت حوزه ادب فارسی و همچنین جایگاه بزرگ فرهنگی خراسان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در ۲۰۱۷ برگزار شده است.

رهنما با اشاره به این که گردشگری مذهبی یکی از انواع قدیمی گردشگری و دارای آداب وسنن خاص خود است گفت: این که ما به لحاظ زیرساختی، سازمانی و مدیریتی و بازاریابی وحتی توسعه این نوع گردشگری بتوانیم از ظرفیت پایتخت فرهنگی جهان اسلام استفاده کنیم بسیار با اهمیت است.

تابلوهای سطح شهر تناسبی با ماهیت شهر ندارند

وی به لزوم توجه به سیما و منظر شهری اشاره کرد و گفت: تابلوهایی در سطح شهر نصب شده که هیچ تناسبی با ماهیت شهر ندارد و از طرف دیگر سیمای شهر را برای زائران و گردشگران مخدوش می کند.

رهنما تأکید کرد: اگر بخواهیم مشهد ردر آینده یک شهر فرهنگی باشد و از این طریق به رشد و توسعه مشهد دست یابیم باید با هدف گردشگری طرح جامعی برای مشهد تهیه کنیم.

وی با بیان این که ۲۰۱۷ فرصتی برای معرفی مشهد به جهان است گفت: تسهیلاتی برای رفت و آمد زائران خارجی به مشهد به خصوص در صدور ویزا باید صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار