به دلیل نداشتن جا و مکان

پذیرایی از مسئولین در خانه اعضا شورای روستا

تابناک : علی بهاری فرد رییس شورای شهرستان ساوه شورای این شهرستان را در جایگاه واقعی خود ندانست
کد خبر: ۴۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲ 17 June 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی ،علی بهاری فرد رییس شورای شهرستان ساوه با اشاره به اینکه شورای شهرستان درجایگاه واقعی خود قرار ندارد گفت: این نهاد در ساوه به دلیل عوامل مختلف از جمله عدم پرداخت مبلغ موظف شورای شهر به شورای شهرستان در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و نه تنها عامه مردم بلکه خواص نیز از وجود و اختیارات شورای شهرستان اطلاعات چندانی ندارند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در کشوری اسلامی زندگی می کنیم و با توجه به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگرفته از قرآن كریم و سنت پیامبر(ص) و معصومین (ع) است دارای  اصول مهمی است كه هفتمین اصل آن ، مربوط به شورا است.

بهاری فرد در تشریح این اصل افزود: طبق دستور قرآن كریم، شوراها، مجلس شورای اسلامی ، شورای استان، شهرستان، شهر، محله، بخش و روستا و نظایر اینها از اركان تصمیم گیری و اداره امور كشورند.

وی تصریح کرد: این اصل مهم به عنوان یك ایده نوین اسلامی در هزار و چهارصد سال قبل كه هیچ گونه مبحثی از دموكراسی و نظام شورا مطرح نبود، اسلام در آن عصر ، این ایده را مطرح و قرآن كریم در آیات متعددی از قرآن به تبیین اهمیت شورا می پردازد.

خداوند در آیه 38سوره شوری می فرماید: مومنان كسانی هستند كه دعوت پروردگار شان را اجابت كرده و نماز بر پا می دارند و كارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست و از آنچه به آنها روزی داده ایم انفاق می كنند.

رییس شورای اسلامی شهرستان ساوه بیان کرد: سال 1378 شوراها به صورت رئیس شورا شروع به فعالیت کردند و در کل دنیا روال بر این است هر جا نهاد و موسسه ای شروع به فعالیت می کند با کسب تجربه و بالغ شدن اختیارات بیشتری به آن نهاد یا تشکل مردمی می دهند .

وی ادامه داد: شوراهای دور اول نشان دادند از بطن مردم هستند و به عنوان رابطین مستقیم با مردم خیلی راحت می توانند مردم مشکلات خودشان را با آنها عنوان کنند و در این مدت که از فعالیت شورا می گذرد توانستند با جمع آوری و پیگیری مشکلات و اولویت بندی و انعکاس آن به مسئولین و ادارات مربوطه پیگیر حل مشکلات مردم شوند. 

بهاری فرد خاطر نشان کرد: در دوره اول برخی مشکلات در بین شوراها بود که در سطح شهرستان ساوه، خوشبختانه مشکلات جامعه شورایی به حداقل رسیده است و با روی کار آمدن دهیاران، توانمندی شوراها چندین برابر شد و مشکلات مردم به راحتی و بهتر از گذشته مورد پیگیری قرار می گیرد و مردم نسبت به شوراها و عملکرد آن رضایتمندی قابل قبولی دارند که این امر در انتخابات شوراها با حضور حداکثری مردم نمایان است که به جهت اینکه مردم شوراها را از خود می دانند و شوراها نیز دلسوزانه و مجدانه در صدد رفع مشکلات حوزه انتخابی خود هستند

 وی اظهار کرد: روی دیگر سکه توجه و اهتمام به شورا است که متأسفانه نه تنها بعد از چندین سال به اختیارات شوراها افزوده نشده  بلکه بعضی از اختیارات شوراها کم و محدود شده و توجه کافی به شوراها مخصوصا شوراهای روستاها نشده است که علت آن  را می توان این چنین بیان کرد که اولا شوراهای روستائی جا و مکان ندارند، همه مردم در مکانی برای پیگیری مسائل و مشکلات خود و روستا به شورا مراجعه می کنند و در صورت حضور مسئولین در این روستا اعضای شورا در خانه های خود از آنان پذیرائی می کنند .

رییس شورای شهرستان با اشاره به مشکلات این شورا اظهار کرد: علی رغم این همه مشکلات، شوراهای روستائی هنوز مبلغی برای دریافت حق الجلسه و حق مأموریت داده نمی شود  و با توجه به اینکه در بدو شروع کار شوراها مبلغی برای هر ساعت حق الجلسه برای شوراهای روستاها ، بخش ها و شهرستان ها در نظر گرفته شده است متأسفانه بعد از چهار دوره از شروع به کار شوراها هنوز مبالغ در نظر گرفته شده برای سال 1378 است که در سطح روستا به هیچ وجه عملی نشده است .

 وی با اشاره به دیگر مشکلات شوراهای روستا گفت: شوراها ی روستا با وجود مشکلات و بی توجهی برخی  مسئولین به این قشر صادقانه همچنان برای پیگیری مشکلات حوزه انتخاباتی خود اقدام می کنند و  متأسفانه برخی مسئولین همکاری لازم را با شوراها نداشته و به نوعی شوراها را مزاحم  می دانند که دلسوزانه به دنبال حل مشکلات حوزه انتخابی خود هستند.

بهاری فرد با بیان اینکه شورای شهرستان از نظر جایگاه در سطح بالاتری در شهرستان قرار دارد شرح داد: شوراها به دو بخش شوراهای پایه و شوراهای فرادستی تقسیم می شوند که در سطح شهرستان، شوراهای روستا و شهر به عنوان شوراهای پایه و شوراهای بخش و شهرستان به عنوان شوراهای فرادستی فعالیت می کنند اما متأسفانه در دوره سوم که بنده به عضویت شورای شهرستان درآمدم و در سال دوم شورای چهارم به عنوان ریاست شورا انتخاب شدم با مشکلات  و موانع زیادی مواجه شدم .

 وی ارائه پیشنهادات لازم در زمینه توسعه اقتصادی ، اجتماعی  ، فرهنگی و عمرانی شهرستان  به دستگاه های اجرائی ذیربط  و كمیته برنامه ریزی شهرستان و شورای استان،نظارت بر حسن  اجرای تصمیمات شورای شهرستان، اصلاح ، تتمیم و تفریغ بودجه دبیرخانه شورای شهرستان و شوراهای شهر در شهرستان به استثناء شورای شهر مرکز استان،  هماهنگی و رسیدگی به مسائل و حل و فصل مشكلات فی ما بین شوراهای شهر و بخش ، در مواردی كه قابل پیگیری قضایی نیست،نظارت بر عملكرد و فعالیت  های شوراهای بخش و شهر از وظایف و اختیارات شورای شهرستان عنوان کرد.

رییس شورای شهرستان تاکید کرد: این نهاد در ساوه به دلیل عوامل مختلف از جمله عدم پرداخت مبلغ موظف شورای شهر به شورای شهرستان در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و نه تنها عامه مردم بلکه خواص نیز از وجود و اختیارات شورای شهرستان اطلاعات چندانی ندارند.

وی ادامه داد: نداشتن دبیر برای انجام پیگیری مکاتبات اداری، نداشتن اعتبار حتی برای انجام امور اولیه و جزئی که طبق قانون و مصوبه شورای استان می بایست مبالغی را شوراهای شهر به شورای شهرستان مساعدت می نمودند که متاسفانه این امر به جز شورای اسلامی شهر آوه تحقق پیدا نکرده است و در این زمینه ما از شورای شهر ساوه با وجود تمکن مالی انتظار مساعدت و همکاری بیشتر برای پیشبرد اهداف جامعه شورایی داریم.

بهاری فرد تصریح کرد: در قانون، نظارت شورای شهرستان بر کلیه امور شوراهای شهر در نظر گرفته شده است ولی عملا هیچ راهکاری برای انجام عملی این وظیفه وجود ندارد  و تنها راهکاری که این شورا می توانست این وظیفه را عملی کند حضور یکی از اعضای این شورا در کمیته انطباق بود که آن هم متاسفانه در نظر گرفته نشده و شورای شهرستان در بیشتر برنامه های شهر ساوه و شهرستان دعوت نمی شوند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده شورای شهرستان در دوره جدید گفت: برگزاری منظم جلسات شورای شهرستان با دعوت از برخی مسئولین  از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری،  مسکن و شهرسازی، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و محیط زیست و...، مصاحبه مطبوعاتی برای تشریح جایگاه شورا ها و شورای شهرستان، پیگیری برخی از مسائل و مشکلات شهرستان از طریق نماینده محترم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار و فرماندار ساوه و دیگر دستگا ه های مربوطه، رایزنی با شورای استان برای حل برخی از مشکلات شورای شهرستان، رایزنی با شورای برخی شهرستانهای دیگر ، برگزاری جلسه مشترک و تبادل نظر  از فعالیت های این شورا است.

رئیس شورای شهرستان در پایان ضمن آرزوی توفیق و سربلندی برای مسئولین و جامعه شورایی و مردم عزیز در خواست کرد شورا ها و مسئولین برای کمک به شورای شهرستان همکاری کنند تا شورای شهرستان بتواند به جایگاه خود برسد و در انجام وظایف خود از جمله نظارت بر کار شوراها، شهرها و بخش های تابع موفق شود

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار