ششمین همایش ادواری روسای شوراهای اسلامی استانهای سراسر کشور؛

راهکارهای تقویت شوراهای فرادست بررسی شد

راهکارهای تقویت شوراهای فرادست بخش، شهرستان و استان در ششمین همایش ادواری روسای شوراهای اسلامی استانهای سراسر کشور بررسی شد.
کد خبر: ۴۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰ 28 May 2015

به گزارش خبرنگار ما ، کارگروه تخصصی بررسی راهکارهای تقویت شوراهای فرادست با حضور تعدادی از روسای شوراهای استان های مختلف کشور درساختمان مرکزی شهرداری تبریز برگزار شد.

در این کارگروه که به ریاست مریم درهم بخش رئیس شورای اسلامی استان البرز برگزار شد، رئیس شورای اسلامی استان مرکزی، کرمان، کردستان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، سمنان، و لرستان به همراه ضا استاد رحیمی مدیرکل جدید سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری حضور داشتند.

روسا و اعضای شوراهای اسلامی استانهای حاضر در این کارگروه به بیان دیدگاهها و نظرات خود در خصوص راهکارهای تقویت شوراهای فرادست پرداختند.

همچنین بعد از سخنان اعضای حاضر در جلسه نظارت حاضران به صورت جمع بندی شده به تصویب رسید و جهت سیر روال قانونی مقرر شد به صورت طرح به شورای عالی استانها ارسال شود.

توجه به محل و ردیف بودجه شوراهای فرادست و همچنین مدیریت جامع شهری در برنامه ششم توسعه کشور، برگزاری جلسه هم اندیشی شورای عالی استانها با دولت، قوه قضاییه برای تببیین ساختار شوراهای فرادست و جلوگیری از مخالفت ها با فلسفه وجودی شوراهای فرادست، تعیین سهم منطقی برای شوراهای فرادست در تبصره 2 ماده 39 برای احیای جایگاه شوراهای فرادست، عضویت یک نفر از اعضای شوراهای شهرستان در کمیته انطباق فرمانداری های شهرستان و تعریف ظرفیتهای رسانه ای نظیر سامانه پیامکی برای اطلاع رسانی فعالیت های و وظایف شوراهای فرادستی به مردم از جمله مصوبات این کارگروه تخصصی بود.

گفتنی است ششمین همایش ادواری روسای شوراهای اسلامی استانهای سراسر کشور با حضور روسای شوراهای استانهای مختلف کشور به مدت دو روز در تاریخ ششم و هفتم خردادماه سال 94 به میزبانی شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی در حال برگزاری است.

ضرورت تاثیرگذاری شوراهای فرادستی در تصمیم‌سازی‌های روند توسعه

رییس شورای اسلامی استان آذربایجان‌شرقی بر لزوم تقویت ساز و کار تاثیرگذاری شوراهای فرادستی در تصمیم‌سازی‌های عرصه توسعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر احتشام حاجی پور در کارگروه «فرهنگ شورایی، چالش‌ها و قانون‌مداری» از ششمین همایش ادواری روسای شوراهای اسلامی استان‌های سراسر کشور، گفت: سعی خواهیم داشت نتیجه این کارگروه در دستور العمل کشوری تاثیرگذار باشد؛ از این رو مصمم به استفاده از نظرات متخصصان حوزه مدیریت شهری هستیم.

وی افزود: از ایراداتی که معمولاً به مدیریت شهری کشور می‌گیرند، تغییر زودهنگام شهرداران است؛ این ایراد می تواند در مباحث نشست، مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.

وی با یادآور شدن چالش‌های شوراهای فرادستی اظهار داشت: شوراهای استان مشکلات ویژه‌ای دارند و اگر همکاری بین شورای اسلامی شهر تبریز، استانداری آذربایجان شرقی و سوابق شهرداری بنده نبود، شورای استان آذربایجان‌شرقی، به تاثیرات چندانی دست نمی‌یافت.

حاجی‌پور با تاکید بر این که شوراهای استان، کمترین تاثیرگذاری را در روند توسعه شهری دارد، اظهار داشت: رییس شورای استان آذربایجان‌شرقی، تنها در شورای برنامه‌ریزی امکان حضور دارد که البته در همین شورا نیز حق رای ندارد.

حاجی‌پور خاطرنشان کرد: کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی، منتظر پیشنهادهای حاصل از هم‌اندیشی شوراهای استان کشور، برای لحاظ در تدوین قوانین جدید است

مردم با نوع فعالیت شوراهای فرادست آشنایی ندارند

رئیس شورای اسلامی استان البرز گفت: مردم شناختی از نوع فعالیتهای شوراهای فرادست نظیر شوراهای بخش، شهرستان و استان و حتی شورای عالی استان ندارند.

دکتر مریم درم بخش در کارگروه تخصصی راهکارهای تفویت شوراهای فرادست با اعلام این مطلب اظهار کرد: شوراهای فرادست در استانهای مختلف کشور با چالش های متعددی از جلمه نبود و کمبود شدید منابع مالی مواجه هستند.

وی افزود: عدم شناخت رسانه ای شوراهای فرادست باعث عدم آشنایی مردم با این شوراها شده است.

رئیس شورای اسلامی استان البرز گفت: مردم شوراهای فرادست را نمی شناسند و به نوعی شوراهای فرادست در سایه شوراهای شهر قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه نوع تعامل شوراهای فرادست با دستگاههای دولتی و مراجع و ارگانهای مختلف محل جالش می باشد افزود: برای برون رفت شوراهای فرادست از وضعیت موجود باید راهکارهای مختلفی به صورت طرح و لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

شهرداری‌ها از توزیع عادلانه بودجه برخوردار نیستند

زییس شورای اسلامی استان زنجان و رییس کارگروه بررسی درآمد شهرداری های کوچک و توانمندسازی، در ششمین دوره همایش روسای شوراهای استان ها، توزیع بودجه دولت برای شهرداری‌ها را نا عادلانه خواند.

خدادادی، ضمن اشاره به وضعیت شهرهای کوچک گفت: مطابق قانون، مناطقی که دارای جمعیت بالای 5 هزار نفر هستند، شهر شناخته می شوند و همین تبدیل به شهر، در عین حالی که توقعاتی را برای اهالی ایجاد می کند، چالش هایی را نیز برای مدیریت آنجا مطرح می کند که عمدتا در زمینه ارائه خدمات شهری و ایجاد زیرساخت های مناسب در شهر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به مسئله کمبود درآمدهای شهرداری ها اشاره کرد و گفت: درآمدهای حاصل از مالیات برارزش افزوده، در ابتدا به شهرداری ها تعلق داشت؛ اما دولت آن را نیز به خود اختصاص داد و ما اکنون باید از دولت بخواهیم این درآمدها را به شهرداری ها برگردانند؛ چرا که شهرداری ها و بخصوص شهرداری های مناطق کوچک، از عدالت در توزیع بودجه سهمی نبرده اند.

رییس شورای اسلامی استان زنجان، در خاتمه گفت: هر منطقه ای از پتانسیل های بالقوه برخوردار است و ما می توانیم با تبدیل این ظرفیت ها به توانایی های بالفعل، گامی در راستای ایجاد درآمد برای شهرداری ها برداریم.

شخصیت حقوقی شوراهای فرادست باید دقیق تعریف شود

رئیس شورای اسلامی استان شمنان گفت: نباید شوراهای فرادست را همر عرض فرمانداری و یا استانداری تعریف کنیم و ضروری است که تعریفی دقیق از شخصیت حقوقی شوراهای فرادست ارائه شود.

امیر احمدی در کارگروه بررسی تقویت شوراهای فرادست اظهار داشت: شوراها بخشی از وظایف دولت را که امکان اجرای آن توسط دولت ها پر هزینه بوده و یا امکان پذیر نیست بر عهده دارند.

وی با تاکید بر اینکه شوراها در امور اجرایی محل خود موفق تر از دولت ها عمل می کنند افزود: طبیعی است شورای یک منطقه بیش از دولت، با پتانسیل ها توانایی ها و نیازهای منطفه خود آشنایی داشته باشد.

احمدی با تاکید بر اینکه شوراهای فرادست سلسله مراتب ستادی هستند که باید به مردم و مسئولان شناسانده شوند گفت: ماهیت وجودی شوراهای فرادست در این است که باید نهادی باشد که فراتر از مجموعه روستا، یا شهر و یا استان فعالیت کند و این مسئله با تشکیل شوراهای بخش، شهرستان، استان و شورای عالی استانها محقق می شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه شوراهای فرادست باید بیش از این به سمت تعامل با دولت پیش بروند گفت: با توجه به محدودیت دولت در منابع و نیروی انسانی تمامی اعضای توانمند شوراهای توانمند با کمک خود باعث هم افزایی می شوند.

هزینه‌های زیاد شهرداری‌ها ،منابع مالی بیشتری را می طلبد

رییس شورای استان اصفهان در کارگروه بررسی درآمد شهرداری های کوچک و توانمند سازی، تاکید کرد که با توجه به هزینه های زیاد شهرداری ها، باید منابع مالی بیشتری از طرف دولت به شهرداری ها اختصاص داده شود.

کیانی ضمن اشاره به این که دولت، زمانی مبالغی را به شهرداری ها اختصاص می داد، گفت: از وقتی که طبق قانون، مقرر شد که شهرداری ها از نظر مالی خودکفا شوند، مشکلاتی برای این نهادها بوجود آمد که از اعضای این کارگروه می خواهم با اتخاذتصمیم های مقتضی، این وضعیت را تغییر دهند.

وی افزود: به عنوان مثال، مالیات بر ارزش افزوده می تواند توسط استانداری‌ها به شهرداری‌ها پرداخت شود. همچنین در موارد دیگر از جمله درصد پیمانکاری، مالیات املاک و درآمد بر مشاغل که از سوی دولت اخذ می شود، می تواند به شهرداری ها تعلق یابد.

رییس شورای استان اصفهان، در پایان تصریح کرد: هزینه های شهرداری ها چه در بخش جاری،چه در بخش عمران، بسیار زیاد است و بر این اساس، دولت باید اعتبار و منابع مالی بیشتری را برای شهرداری ها اختصاص دهد.

//////////////////////////////////

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار