آسمان شیشه ای شهرکرد

اگر چه خبری از بارش های پاییزی در چهارمحال و بختیاری نیست، اما برخلاف پایتخت ایران ،آسمان این روزهای شهرکرد ششه ای و شفاف است.
کد خبر: ۳۲۹۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳ 16 November 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، آسمان تمام شیشه ای و آیینه نمای شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری در روزهای منتهی آبانماه، باعث شده است مردم در این روزها اکسیژن خالص را درون ریه های خود فرو کنند.
از این رو ، در چند روز اخیر عده ای از کارشناسان و متخصصان ریه تهران در برخی از کانال های اجتماعی در پاسخ به مخاطبان یا مراجعه کنندگان خود پیشنهاد داده اند برای اکسیژن درمانی به چهارمحال و بختیاری سفر کنند.
از این رو با توجه به تعطیل شدن مدارس در تهران در روز چهارشنبه بیست و ششم آبانماه، تعدادی از خانواده های تهرانی تصمیم گرفته اند روز چهارشنبه را شهرکرد سپری کنند.
آسمان شیشه ای و شفاف شهرکرد اگر چه از نظر کشاورزان و مردم استان به دلیل نباریدن های پاییزی خوش یمن نیست، اما برای تعدادی از مردم سایر استانها، سرشار از پاکیزگی است.
خصوصیت اقلیمی شهرکرد به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا موجب شده است این شهر در روزهایی از سال به مهمترین نقطه تولید اکسیژن طبیعی در کشور مبدل شود.
یکی از فصل هایی که در چند سال اخیر مورد توجه کارشناسان بوده است، آبانماه است که غلظت اکسیژن در این نقطه از ایران از سایر نقاط دیگر بیشتر بوده است.
یک کارشناس اقلیم شناسی می گوید:به نظر می رسد غلظت و پاکی هوا در هفته پایانی آبانماه در شهرکرد از سایر روزها بیشتر است.
مهتاب زاهد پور، افزود: ویژگی نسبت ارتفاع از سطح دریا در شهرکرد این است که در مرکز چهارمحال و بختیاری هیچگاه پدیده ' هایپوکسی هایپوکسمیک Hypoxemic H ' که باعث می شود درصد اکسیژن هوای دمی کاهش یابد،رخ نمی دهد.
به همین دلیل، آسمان شیشه ای این روزهای شهرکرد می تواند نقش مهمی در فیزیولوژی اکسیژن و تمرینات هوازی را برای قهرمانان یا حتی تیم های ملی رقم بزند اما متاسفانه این پتانسیل آبانماه شهرکرد کمتر مورد توجه ورزشکاران قرار گرفته است.
به دلیل این که ارتفاع شهرکرد نسبت به سطح دریا دارای شیبی کمتر از 20 درصد است، مردم هیچگاه دچار ارتفاع زدگی نمی شوند و وجود غلظت بالای 21درصدی اکسیژن، زمینه مناسبی برای تمرینات هوازی ورزشکاران است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت:این استان از نظر پاکی هوا، پتانسیل خوبی در کشور دارد و کیفیت و خالصی اکسیژن در شهرکرد نسبت به سایر مراکز استانهای دیگر بهتر و بیشتر است.
مهرداد قطره سامانی افزود:از ابتدای امسال تاکنون 38روز در استان آلودگی هوا وجود داشته است و مابقی روزها این استان دارای هوای سالم بوده است.
وی گفت: نبود منابع آلاینده در چهارمحال و بختیاری و ارتفاع مناسب از سطح دریا، باعث وجود کیفیت قابل قبول هوا و اکسیژن در استان است.
وی گفت:بیشتر روزهایی که غبارآلود و پدیده گرد و خاک در استان بروز می کند دارای منشا خارجی است.
این شرایط هوایی و اقلیمی می تواند در هفته پایانی آبانماه شرایط حضور بیماران قلبی و عروقی سایر نقاط کشور در شهرکرد را فراهم کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار