رییس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

صدور رای در 709 پرونده منابع طبیعی گلستان به نفع دولت

محمود عشرستاقی اظهار کرد: آرای صادره برای پرونده های تخلف باعث خلع ید و بازگرداندن حدود 60 هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی در استان به انفال عمومی شد.
کد خبر: ۲۸۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 20 August 2016
 رییس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: برای 709 پرونده تخلف در عرصه های منابع طبیعی استان در بهار امسال، از ناحیه محاکم بدوی و تجدید نظر رای به نفع دولت صادر شده است.

محمود عشرستاقی اظهار کرد: آرای صادره برای پرونده های تخلف باعث خلع ید و بازگرداندن حدود 60 هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی در استان به انفال عمومی شد.
وی گفت: همچنین مبلغ 585 میلیون و 729 هزار ریال جریمه تخلف از متصرفان عرصه های جنگلی و مرتعی در استان وصول و به حساب خزانه دولت واریز شده است.
به گفته وی ،در این مدت 592 پرونده تخلف منابع طبیعی در استان برای دعاوی حقوقی و کیفری در محاکم قضایی تشکیل شد که از این تعداد، 147 فقره با عنوان تخریب و تجاوز در 176 هکتار از عرصه های منابع ملی، 78 فقره مربوط به قطع درختان جنگلی، 137 فقره مربوط به تعلیف غیرمجاز دام و 230 فقره شامل سایر دعاوی از جمله مطالبه خسارت ناشی از جرم، دستمزد، خلع ید و ابطال سند بوده است.
وی اضافه کرد: این اداره کل سال گذشته نیز یکهزار و 16.5 هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی استان را با حکم قضایی از دست متصرفان خارج و به انفال عمومی بازگرداند.
عشرستاقی گفت: بازپس گیری این سطح از عرصه های منابع طبیعی در استان در سال 94 با پیگیری دو هزار و 602 فقره پرونده های منابع طبیعی در محاکم بدوی و تجدید نظر و صدور رای به نفع دولت انجام شد.
براساس اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در مجموع در سال گذشته سه هزار و 172 پرونده دعاوی حقوقی و کیفری در محاکم قضایی استان تشکیل شد.
رییس دادگستری کل گلستان نیز اوایل مردادماه سال جاری در نشست هم اندیشی هیات مدیره تشکل فرهنگی نگاه سبز با مسوولان قضایی استان، گفت: گلستان جزو مناطقی است که همیشه در معرض خطر از سوی سودجویان و تخریب گران عرصه های زیست محیطی قرار دارد.
هادی هاشمیان افزود: در حوزه مقابله با متخلفان در عرصه های منابع ملی در برخی موارد مانند قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز، افکار عمومی همراه و در کنار بخش قضایی نیست و حضور NGO ها در این حوزه کمک کننده خواهد بود.
وی در زمینه برخورد با متخلفان در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گفت: برخی دستگاه ها از همان ابتدا بدون حکم قضایی این اجازه را دارند که با متخلفان برخورد قانونی کنند، اما اقدامی نمی کنند.
به گفته وی، اگر در برخی تخلفات مانند ساخت و سازهای غیر مجاز از همان ابتدا، جلوی تخلف گرفته شود ،میزان آسیب و خسارت وارده به طبیعت کمتر می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز بر اهمیت حفظ عرصه های منابع طبیعی در استان تاکید کرد و گفت: مسایل و مشکلات منابع طبیعی از جمله برخورد قانونی با متخلفان در این عرصه با جدیت پیگیری می شود.
ابوطالب قزلسفلو افزود: اکنون همکاری و ارتباط میان دستگاه های مرتبط با این اداره کل از جمله دستگاه قضایی مطلوب بوده و برگزاری نشست های تخصصی با مسوولان دستگاه ها به منظور فرهنگ سازی و پیشگیری از بروز آسیب و برخورد قاطع و قانونی با تخلف از آن جمله می باشد. 
وی گفت: از هم استانی ها درخواست می شود به محض رویت هرگونه تخریب، تصرف و حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی ،موارد را با شماره تلفن 1504 یگان حفاظت منابع طبیعی استان گزارش کنند.
 عرصه های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و 397 هزار و 244 هکتار بوده که شامل اراضی جنگلی به وسعت 452 هزار و 185 هکتار، اراضی مرتعی 862 هزار و 825 هکتار، اراضی ساحلی حدود 20 هزار هکتار و اراضی مستحدث و موات 62 هزار و 420 هکتار است.
استان گلستان در شمال کشور قرار دارد و طبق برآورد جمعیتی اخیر در این استان یک میلیون و 900 هزار نفر در 30 نقطه شهری و یکهزار و هفت روستا ساکن هستند و بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.
از سوی دیگر تصرف غیرقانونی اراضی ملی و منابع طبیعی و به عبارتی زمین خواری یکی از آسیب های جدی در بخش محیط زیست و منابع طبیعی گلستان است و شامل تخلفاتی بوده که در عرصه های مختلف رخ می دهد. 
قسمتی از جرایم مربوط به زمین خواری ناظر به تصرف و تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی و دولتی است و نوع دیگر مربوط به تغییر کاربری اراضی و باغات بوده که طی آن زمین های کشاورزی بدون اخذ مجوز تغییر کاربری داده می شود. 
در بحث زمین خواری در گلستان شهرستان های مختلف از جمله گرگان، کلاله، بندرگز، علی آباد و حتی دورترین شهرهای شرق استان از نقاط آسیب پذیر هستند. 
کلاله به دلیل دورافتادگی از مرکز استان، گرگان با توجه به بالا بودن قیمت زمین، بندرگز و علی آباد نیز به علت موقعیت اراضی و آب و هوای مناسب جزء مناطق آسیب پذیرتر گلستان در بحث زمین خواری است. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار