آموزش و پرورش نياز به تغييرات ساختاري -آموزشي دارد

کد خبر: ۲۲۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴ 28 April 2016


معاون آموزش و پرورش ، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: آموزش و پرورش براي كيفيت بخشي آموزشي نياز به برنامه ريزي و اجراي طرح هاي لازم در ايجاد تغييرات ساختاري - آموزشي دارد.

علي الهياري روز پنج شنبه در حاشيه همايش آموزشي مديران و مشاوران تحصيلي مدارس ناحيه يك كرج كه در كانون امام علي (ع) برگزار شد در گفت و گو ي اختصاصي با ايرنا افزود: هم انديشي مديران و معلمان براي رشد شاخص هاي كيفيت بخشي در مدارس كشور با هدف دستيابي به رفتار بهينه و پاسخگويي در فرآيند آموزش ضروري است.

وي اظهار كرد: در آموزش و پرورش موانعي براي رشد شاخص هاي كيفيت بخشي وجود دارد كه بايد با توجه به برنامه هاي توسعه اي اين وزارتخانه هدف گذاري دقيق و عملياتي شود.

وي با اشاره به اينكه نگاه وزارت آموزش و پرورش در اين سال هاي طولاني از كل به جزء بوده است يادآور شد: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اين نگاه معكوس شده يعني از جزء به كل تغيير يافته است تا تمركز زدايي برنامه اي در اين وزارتخانه برداشته شود و زمينه نگاه برنامه ريزي و عمليات سازماندهي - هدايتي از جزء به كل كه شامل مدارس ، ادارات مناطق ، استان و سپس وزارتخانه مي شود فراهم آيد.

معاون آموزش و پرورش سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از توسعه نظام آموزشي در وزارت آموزش و پرورش به عنوان يك ضرورت ياد كرد و گفت: چالش هاي فرا روي آموزش و پرورش در افق آينده در نقاط مختلف كشور در دو بخش آموزشي و سنگين بودن ساختار سازماني نياز به نگاه تخصصي و حمايتي مديران در سطوح ملي ،استاني و منطقه اي دارد.

الهياري توليد پر شتاب علم در جهان ، رشد كيفي آموزش در عرصه بين الملل، عدم تناسب مهارت هاي فردي معلمان با نياز هاي آموزشي ، منابع مالي وابسته به دولت را از جمله چالش هاي آموزش و پرورش در مسير برنامه هاي ويژه كيفيت بخشي آموزشي ياد كردكه بايد برطرف شود.

وي ضمن پرداختن به نقش مهم مشاركت در فرآيند رشد امور آموزشي خاطر نشان شد: ارتقاء كيفيت آموزشي براي دستيابي به جامعه اي مترقي كه همان سرمايه انساني است در ايران بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.

وي رويكرد پژوهش محور ، توسعه عدالت آموزشي، مشاركت هاي مردمي، بهبود مديريت آموزشي و توجه به منابع انساني را از محورهاي مهم تغييرات ساختاري - آموزشي در مدارس كشور برشمرد.

الهياري با اشاره به اينكه وزارت آموزش و پرورش به بيماري سرطان در نظام آموزشي مبتلا شده است بيان كرد: وجود پديده مازاد و كمبود نيروي انساني كه ميزان آن در هر استاني از كشور متفاوت مي باشد اظهار كرد: اين مشكل جدي آموزش و پرورش همانند وجود تورم در كشور است كه به يك بن بست رسيده است.

وي در ادامه به ويژگي هاي يك جامعه مبتني بر دانش و دانايي محور پرداخت و افزود: مهمترين سرمايه يك كشور را نيروي انساني آن تشكيل مي دهد چراكه اين وزارتخانه مديريت آموزش و تربيت لوح سفيد شكل گيري شخصيت افراد جامعه در كنار نهاد مقدس خانواده بر عهده دارد كه بايد از امكانات و زير ساخت هاي مناسبي برخوردار باشد.

وي تاكيد كرد: ارتقاء دانش علمي - تخصصي نيروي انساني در مدارس ، كيفيت برنامه ها و محتواي آموزشي و فعاليت مديران باانگيزه و متعهد در مدارس از موارد مهمي است كه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به آن توجه خاص شده است.

البرز بيش از 420 هزار دانش آموز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار