امید به رونق اقتصادی استان در سال آینده

مدتی است که تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی از اثرات لغو تحریم‌ها در کشورمان می‌گویند و از این‌که اگر از فرصت‌های ایجاد شده در شرایط پساتحریم استفاده درست شود‌ بسیاری از زخم‌های اقتصاد در سال‌های اخیر التیام می‌یابد.
کد خبر: ۱۷۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰ 10 February 2016
به گزارش تابناک قم، این روزها هر چند بازار انتخابات داغ است و در رسانه‌ها و فضای مجازی بیشتر به مسائل مرتبط با هفتم اسفندماه پرداخته می‌شود، اما یک موضوع مهم دیگر هم دل‌مشغولی برای دلسوزان ایجاد کرده و آن هم آمادگی برای استفاده مناسب از ظرفیت‌های اقتصادی دوران پسا تحریم در سال آینده است.

تقریباً یک ماه و نیم از سال جاری مانده و در این شرایط کسی انتظار معجزه در شرایط اقتصادی کشور و استان را ندارد اما موضوع مهم ریل‌گذاری برای حرکت صحیح در سال آینده و استفاده از ظرفیت‌ها برای بهره‌برداری اقتصادی مناسب از پسابرجام است. کارشناسان معتقدند برجام فقط در صورتی می‌تواند ظرفیت اقتصادی باشد که درست به کار گرفته و تصمیمات صحیحی در ارتباط با آن اتخاذ شود. آن وقت است که مردم اثر این توافق را در زندگی‌شان حس خواهند کرد.

بر اساس گزارشی که بانک جهانی در تحلیل اقتصاد ایران منتشر کرده، لغو تحریم‌ها می‌تواند برای کشور رشد اقتصادی 5 درصدی به همراه بیاورد. البته در این گزارش به اشتباهات اقتصادی احتمالی که موجب از بین رفتن ظرفیت‌های برجام شده هم اشاره می‌شود که تضعیف قیمت ارز، هزینه سریع درآمدهای غیرمترقبه و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فاقد توجیه اقتصادی از جمله این اشتباهات است.

احمد ذاکری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که یک شبه نمی‌شود اقتصاد را اصلاح کرد اما مدیریت اقتصادی استان برنامه‌هایی را مد نظر دارد که با پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بتواند شرایط اقتصادی استان را با استفاده از ظرفیت برجام در سال آینده بهبود ببخشد.

فرصت‌های اقتصادی در استان

به گفته وی، از جمله سیاست‌های مهم اقتصادی برای دوران پسا تحریم این است که در قالب تقویت بانک‌های تخصصی بتوانیم تسهیلات ارزان قیمت به بخش صنعت بدهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اظهار داشت: در دنیا برای بخش صنعت تسهیلات 3 الی چهار درصدی درنظر می‌گیرند اما در شرایط کنونی کشور ما اگر بتوانیم از دلارهای آزاد شده برای اعطای تسهیلات 10 درصدی هم استفاده کنیم، نتایج خوبی خواهد داشت. وی معتقد است برجام برای ما هم می‌تواند تهدید باشد و هم فرصت. تهدید از این جهت است که دلارهای آزاد شده را برای واردات صرف کنیم و فرصت این است که بتوانیم با این دلارها صادرات را رونق بدهیم.

ذاکری با اشاره به این‌که یکی از فرصت‌هایی که برجام برای ما ایجاد کرده است، در زمینه فرش دستباف است ابراز داشت: استان قم 40 هزار نفر شاغل در این عرصه دارد و این هنر صنعت برای ما بسیار اهمیت دارد.

به گفته وی، تحریم‌های 12 ساله بیشترین ضربه را در قم به فرش دستباف زد چرا که بازارهای بسیاری را در کشورهای اروپایی و آمریکایی از دست دادیم.

وی گفت: قم زمانی در زمینه فرش دستباف 150 هزار دلار صادرات داشت که باید دوباره به دنبال به دست گرفتن این بازار باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ابراز داشت: تولید ما در زمینه فرش دستباف به دلیل مشکلات تحریم در سال‌های اخیر بسیار کم شده بود که باید برای این موضوع هم فکری کنیم.

وی گفت: فرصت دیگری که برجام در اختیار ما قرار داده این است که بتوانیم سرمایه در گردش صنایع را غنی کنیم. برای این منظور 450 میلیارد تومان مصوبه دولت داریم که پس از برجام انتظار داریم اجرایی شود.

ذاکری خاطرنشان کرد: فرصت دیگر در استان قم ذخایر دریاچه نمک و فرصت‌ها در حوزه معدن است که به نوعی سیاست نظام در زمینه کاهش اتکا به نفت محسوب می‌شود.

در روزهای اخیر هم یک تیم 20 نفره کارشناسی در 3 بخش قم فعالیت داشتند که کاوش وسیعی در زمینه مواد معدنی موجود در قم صورت گرفت. این کاوش هزینه 2 و نیم میلیارد تومانی داشت که دولت آن را پرداخت و این اقدام‌ها به‌منظور آمادگی برای حضور سرمایه‌گذاران و رونق اقتصادی در سال آینده صورت می‌گیرد.

بانک‌ها همراهی کنند

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق بازرگانی استان قم هم از کسانی که است که به اثر برجام بر رونق اقتصادی استان در سال آینده اعتقاد دارد.

وی در این رابطه گفت: دولت قول داده بدهکاری‌اش را به بخش‌های مختلف کاهش دهد و اقدام‌های خوبی را در حوزه صنعت پیش بگیرد.

خاکی ابراز داشت: مهم‌ترین نکته در زمینه به ثمر رسیدن برجام وبازگشت پول‌های بلوکه شده این است که این پول باید در اختیار تولید قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما در گذشته برای انتقال پول به کشورهای اروپایی بین 6 تا 8 درصد هزینه بیشتر پرداخت می‌کردیم که الان این هزینه‌ها به تولید‌کننده تحمیل نمی‌شود.

این فعال اقتصادی استان قم افزود: در سال‌های گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها خرید مواد اولیه برای صنعتگران کار ساده‌ای نبود و این مواد را حداقل 4 درصد گران‌تر می‌خریدیم که شرایط جدید قدرت رقابت ما را بالا خواهد برد.

به گفته وی، لازمه یک سری از تغییرات این است که بانک‌های داخلی هم خود را با شرایط جدید وفق داده و با صنعت و کشاورزی همراهی کنند.

ایجاد اشتغال با تولید ارزان

حسن آقاجانی هم از دیگر فعالان اقتصادی استان معتقد است برخی شرایط باید ایجاد شود تا بتوانیم از ظرفیت برجام به خوبی استفاده کنیم.

وی اصلاح گمرک را یکی از این شروط دانست و افزود: گمرکات نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند و برای شکوفایی اقتصاد باید مبادی اقتصادی امن بوده و جلوی قاچاق گرفته شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: مسأله دیگر اشتغال است که مادر تمام اتفاقات بد و خوب اقتصادی کشور است. باید شرایطی به وجود بیاوریم که اشتغال ایجاد شود.

وی افزود: ایجاد اشتغال هم با تولید ارزان آغاز شود تا مردم قدرت خرید داشته باشند و به بازار بیایند و چرخ اقتصادی بچرخد. در واقع باید دولت به این سمت برود که هزینه تولید در کشور کاهش پیدا کند تا بازار رونق بگیرد.

آقاجانی با اشاره به این‌که مشکل دیگر صنعتگران و تولید کننده‌ها با مالیات و به ویژه مالیات بر ارزش افزوده است خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی مالیات بر ارزش افزوده به جای 9 درصد برای تولید‌کننده 22 درصد در می‌آید.

وی با اشاره به این‌که ما با مالیات و مالیات بر ارزش افزوده مشکلی نداریم اما با شکل محاسبه و رفتار دولت در این زمینه مشکلاتی داریم گفت: باید مالیات طوری دریافت شود که تولید شکست نخورد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار